Wereldtrends

Uit dit dossier
'Vandaag kijken hoe het morgen beter kan'

'Vandaag kijken hoe het morgen beter kan'

Bij bakkerij De Paauw in Hardinxveld-Giessendam staat innovatie aan de basis van alle beslissingen. "Ik kijk vandaag hoe het morgen beter kan", aldus directielid Marco Engeld. Om de dagelijkse productie te stroomlijnen, neemt hij een opmerkelijke beslissing. Hij plaatst een 'on-nederlandse' high speed mixer in het bedrijf. "Dankzij innovatieve grondstoffen...

Enzymen: Geen magie, maar puur natuur

Enzymen: Geen magie, maar puur natuur

Het Researchcentrum van AB Mauri is gevestigd in Made en beschikt over een groot aantal enzymen. Deze worden getest en gecombineerd in een moderne proefbakkerij, die van alle gemakken en technieken is voorzien. "In ons researchcentrum hebben wij diverse synergetische effecten ontdekt, waardoor wij unieke enzymmengsels en oplossingen kunnen bieden",aldus...

Gezondheid

Gezondheid

Gezondheid is een trend, die steeds sterker doorzet. De klant kiest óf extreem gezond óf extreem lekker (en dus ongezond). Het gebied daar tussenin wordt steeds minder interessant. Peulvruchten Het jaar 2017 zou het jaar van de peulvruchten kunnen worden. Omdat de broodmarkt steeds verder evolueert, wordt gezocht naar alternatieve bronnen voor bloem....

Oud & nieuw

Oud & nieuw

In de bakkerijsector en zeker in het ambacht wordt teruggegrepen op oude ingrediënten en werkwijzen. Juist die oude technieken gaan uitstekend samen met gloednieuwe globale trends. Oud en nieuw gaan hand in hand. Oude graansoorten zoals teff, amaranth en spelt zijn onverminderd populair. Hun lange geschiedenis wekt vertrouwen bij consumenten, terwijl...

Onderweg

Onderweg

De traditionele maaltijd wordt zeldzamer. In plaats hiervan gaan meer en meer consumenten op zoek naar een tussendoortje, dat ze snel en gemakkelijk mee kunnen nemen. Pubers en jongvolwassenen snacken het meest: meermalen per dag. Voor bakkers ligt hier een kans door broodsnacks of cakevarianten te ontwikkelen die gemakkelijk zijn mee te nemen. Het...