Hoe bereidt de bakker zich voor op de feestmaand?

Bakker Bekkers_voorbereiding december

Wanneer starten de bakkers met de de voorbereidingen van de feestmaand? Dat verschilt per bedrijf. De meeste bakkers beginnen in september, maar er zijn ook bakkers die eerder starten. Bakkers in bedrijf spreekt drie bakkers die elk een eigen aanpak hebben.

Bakkerij van Maanen werkt vooruit

Bakker van Maanen heeft ruim vijftig winkels in de randstad. Dit zijn bakkerswinkels rondom supermarkten en Bakery Café. Brit Boonekamp is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie. Volgens haar zorgt vooruit werken voor rust. "Hierdoor kunnen we goed nadenken over productideeën, productontwikkeling, het productieproces en de campagnes”, vertelt ze. Vanaf september liggen de eerste Sinterklaasproducten in de winkel. De bakker heeft een team dat werkt aan productontwikkeling en nieuwe recepten. Nieuw dit jaar zijn onder andere sinterklaasgebakjes en babka.

Bakker Bekkers start in september

Bakker Bekkers heeft dertien winkels in Brabant. De bakker begint in september met de voorbereidingen, dan bestelt de bakker grondstoffen. In oktober begint dan de werkelijke voorbereidingen. Alexander Bekkers houdt de trends in de gaten, maar merkt dat traditionele producten zoals pepernoten en kerstbrood in trek blijven. Goede voorbereiding is belangrijk volgens de bakker. “Je moet ervoor zorgen dat je de producten op tijd in de winkel hebt. Ook presentatie is belangrijk", vertelt hij.

Geen topdrukte bij Stadsbakker Meijer

Bij Stadsbakker Meijer in Groningen ziet de feestmaand er anders uit. De bakkerij ligt in de binnenstad direct naast de universiteit. .“Hoewel wij een zeer divers publiek hebben, zijn vakanties bepalend voor de drukte in de winkel", vertelt Wim Meijer. Omdat veel studenten en universiteitsmedewerkers niet in de stad zijn, heeft de bakker niet te maken met topdrukte. "Grootschalige voorbereidingen zijn daarom niet aan de orde”, besluit hij.

Meer weten over de voorbereidingen voor de feestmaand? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 8-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee gratis proefnummers aan!

   

Lees ook
Bakkers in de media - week 19

Bakkers in de media - week 19

Zorgen om graan, de liefde voor het bakkersvak en paniek over lokale lekkernij het appelsleetje. Wat verscheen er afgelopen week in de media over bakkersbranche?

Subsidie voor advies bij verduurzaming mkb-ondernemers

Subsidie voor advies bij verduurzaming mkb-ondernemers

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) komt met de Subsidieregeling Verduurzaming MKB (SVM) voor mkb-ondernemers die geen wettelijke plicht hebben tot energiebesparing maar er wel mee aan de slag willen. Met deze subsidie kunnen ze een adviseur in huren voor advies en ondersteuning bij de uitvoering van maatregelen.

Bakkers in de media – week 18

Bakkers in de media – week 18

De meesterexamens, tekort aan personeel en kleinere porties en ander deeg vanwege hoge prijzen. Wat kwam er deze week voorbij over de bakkersbranche in andere media?