Bakkers maken Sinterklaascampagne weer tot een succes

13 december 2023 Bakeplus
Het Sinterklaasfeest is de perfecte gelegenheid voor bakkers om heerlijke lekkernijen te presenteren aan hun klanten. Daarom verzorgt Bakeplus met haar partners Callebaut/ Mona Lisa, CSM Ingredients, Debic, Dossche Mills en Veldt Cookies & Crackers al heel wat jaren voor een unieke Sinterklaascampagnes die de bakkers in hun winkels kunnen inzetten.

Wat is het succes achter de Sinterklaascampagnes?

“De samenwerking binnen de werkgroep is uniek en zorgt al jaren voor leuke Sinterklaascampagnes”: aldus Yvonne Vermeulen, marketingmanager bij Bakeplus. “Door de combinatie van marketeers en sales verantwoordelijken van verschillende bedrijven worden de meest creatieve en toepasbare ideeën verzonnen. Belangrijk daarbij is de feedback van de deelnemende bakkers”. 

"Na twee jaar de aftelkalender, waarbij de kinderen vanaf de landelijke intocht elke dag, tot pakjesavond een vakje open maakten was het tijd voor iets nieuws. Dit heeft geresulteerd in het Draai & Win rad waarbij de klanten worden beloond voor hun loyaliteit aan de bakker. Ze mogen aan het rad draaien en maken daarmee kans op mooie prijzen, zoals de hoofdprijs van vier tickets voor Lights Nights ‘Treasures of Time’ in Ouwehands Dierenpark. Wij verzorgen een pakket met het draairad voor in de winkel, werkinstructies en marketingmaterialen voor de bakker. Juist in de periode voor Sinterklaas vinden bakkers het fijn dat ze ondersteuning krijgen met extra marketingmateriaal. Ze zijn vaak druk met het bereiden van alle Sinterklaaslekkernijen en hebben dan weinig tijd voor het bedenken van campagnes. Wij nemen ze dit graag uit handen”, aldus Vermeulen. Een grote groep bakkers is al jaren trouwe deelnemer van de Sinterklaascampagne en dat maakt de campagne ook zeker tot een succes.

Draai & Win rad beloont klanten voor loyaliteit aan de bakker

Eigen invulling van de bakker

De voorwaarden zelf bepalen is één van de sterke kanten van de afgelopen campagnes. Zoë Damen, Brand Manager bij Debic legt uit: “Doordat de bakker zelf zijn actievoorwaarden mag bepalen, geeft dat de bakker de vrijheid. Bij de Draai & Win campagne bepaalt de bakker zelf de looptijd van de actie, wanneer er gedraaid mag worden en de te winnen prijzen. Natuurlijk geven wij in de instructie wel voorbeelden en tips.” Op deze manier kan elke deelnemer een unieke actie inzetten en zich profileren als Hofleverancier van de Sint. 

Meegaan met de tijd

Bakeplus Sinterklaascampagne 2023 Piet (© Bakeplus)

In een wereld die voortdurend verandert, is het vermogen om mee te gaan met de tijd van cruciaal belang. De Sinterklaascampagne is in de loop der jaren flink veranderd. Van een kleurplaat ‘Zet je schoen’ tot aan het Draai & Win rad. De communicatie over de actie is ook veranderd. Dat heeft dit jaar geresulteerd in een korte video waarin Accountmanager René Domstorff van Bakeplus en Piet de actie uitleggen richting het winkelpersoneel. Deze video stuurt de bakker via Whatsapp door naar het winkelpersoneel en iedereen krijgt dezelfde instructie. 

Om klanten van de bakker te bereiken wordt sociale media steeds belangrijker. Natuurlijk wordt de bakker daarin ook ontzorgd. De werkgroep stelt afbeeldingen en korte filmpjes beschikbaar die de bakker op zijn/haar sociale media en narrowcasting kan gebruiken. “Het ontzorgen van de bakker door een compleet pakket aan te bieden, blijft een zeer belangrijk onderdeel”, aldus Yvonne Vermeulen. 

Verkoopstimulering  door partners

Ook vanuit de betrokken partners wordt de bakker ontzorgd. De partners stellen artikelen, die in de Sinterklaastijd veel worden gebruikt, tegen gereduceerde prijzen beschikbaar voor deelnemers van de Sinterklaascampagne. Op deze manier wordt een gedeelte van de kosten voor de deelname al gecompenseerd door de korting. De partners geven aan dat de Sinterklaastijd een belangrijke periode voor de ambachtelijke bakker is en ze op deze manier te willen ondersteunen. 

Over de campagne
Al vele jaren organiseert Bakeplus rondom de Sinterklaasperiode een marketingcampagne om extra of nieuwe bezoekers naar de ambachtelijke bakker te trekken. Het bedrijf werkt hiervoor samen met andere leveranciers uit de sector. Al jaren zijn dat: Callebaut/ Mona Lisa, CSM Ingredients, Dossche Mills, Debic en Veldt Cookies & Crackers. 
Enkele cijfers over Draai & Win:
• Actie is uitverkocht met 195 pakketten;
• 100 deelnemende bakkers verspreid door heel Nederland;
• Instructievideo en socialemediaberichten veelvuldig gedownload.

partners

bakeplus logo_klein

Bakeplus
www.bakeplus.nl
marketing@bakeplus.nl

 

Altijd op de hoogte blijven?