Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier

AH Plastic broodclips

Foto: Albert Heijn

Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.

Samen met Borgesius, één van de vaste bakkerijen, maakt Albert Heijn het vanaf nu mogelijk om papieren broodclips te gebruiken bij broodzakken die automatisch dichtgemaakt worden. Na een periode van testen zijn de papieren clips er klaar voor: ze zijn stevig genoeg voor de machine en de verkoop- of houdbaarheidsdatum kan erop geprint worden. 

De bekende plastic broodclipjes kunnen niet gerecycled worden omdat ze te klein zijn voor de sorteermachines die voor plastic afval worden gebruikt, legt Henk van Harn, directeur merchandising en sourcing bij Albert Heijn uit. Jaarlijks worden er 125 miljoen clipjes bij de supermarktketen gebruikt. “De overgang naar papier is een mooie invulling van onze missie 'Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.”

Papieren clips bij Bakker van Maanen

Albert Heijn is niet de eerste die begint met papieren sluitclips. Bakkerij Van Maanen, die ruim zestig filialen in Nederland heeft, heeft sinds kort zowel kartonnen als plastic clipjes in de winkel, zodat klanten zelf kunnen kiezen. "We zien ook dat mensen het plastic clipje mee terug naar de winkel nemen, zodat het om een nieuw brood kan", zegt een woordvoerder van de bakkerij op Nu.nl.

Plastic vervangen in de zomer

Deze week liggen bij Albert Heijn de eerste broden met een papieren clip in de winkels. De komende maanden komen daar steeds meer producten bij. In de zomer moeten alle vierkante, plastic clips vervangen zijn door papier.

Bron: Albert Heijn en Nu.nl

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.

Duurzaamheid staat centraal op Bakkersvak & IJs-Vak

Duurzaamheid staat centraal op Bakkersvak & IJs-Vak

De tiende editie van Bakkersvak & IJs-Vak is gestart. Tot en met 7 maart kunnen bakkers, patissiers, chocolatiers en ijsbereiders in de Evenementenhal Gorinchem terecht voor de laatste trends en innovaties op hun vakgebied. Duurzaamheid is deze editie een belangrijk thema, meldt beursorganisator Easyfairs.

Eén ecolabel voor duurzaamheid voedingsmiddelen

Eén ecolabel voor duurzaamheid voedingsmiddelen

In Den Haag vond op 16 februari de eerste internationale conferentie plaats over de ontwikkeling van één Europees ecolabel voor duurzaamheid van voeding. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Wageningen University & Research (WUR) nemen alvast de eerste stappen.