Binnenkort is het Sinterklaas. Dat betekent niet alleen cadeautjes maar ook allerlei zoete lekkernijen. VBZ, de branchevereniging voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten, liet uitzoeken welke vijf lekkernijen het meest populair bij de consument zijn. Ook werd gekeken naar de effecten van de inflatie en hoe de consumenten omgaan met de ongezonde eigenschappen.
6500 consumenten deden mee aan het onderzoek van VBZ, uitgevoerd door Peil.nl. Hieruit blijkt dat strooigoed zoals pepernoten en kruidnoten het meest populair is. 30 procent van de respondenten geeft aan dit te kopen. Daarna volgen chocolade (letters, figuren, nepmunten) met 16 procent, gevulde speculaas (de favoriet van 45-plussers) met 14 procent, gewone speculaas (10 procent) en amandelstaaf (9 procent).
Inflatie
De impact van de inflatie in supermarkten is zeer duidelijk te merken wat betreft de inkoop van zoete lekkernijen: zeven op tien consumenten kiest – sterk afhankelijk van diens inkomen – voor aanbiedingen, bezoekt discounters, pakt eens vaker een huismerk of kijkt in het algemeen kritischer naar de prijzen. Wat het onderzoek verder duidelijk maakt: hoe ouder de consument, hoe groter de trouw aan het A-merk. Strooigoed is bij consumenten onder de 45 jaar twee- tot driemaal zo populair vergeleken met oudere leeftijdscategorieën, wat wellicht samenhangt met de levensfase of gezinssamenstelling.
Gezondheid
Als het gaat om het letten op extra calorieën als gevolg van dat lekkers, is men daar vanaf 45 jaar een stuk bewuster mee bezig is. Ook zijn vrouwen meer bezig met de extra calorieën dan mannen: 50% tegenover 44%. Als het gaat om de verantwoordelijkheid om niet teveel lekkers te consumeren, geeft negen op de tien consumenten aan dat dit toch echt de eigen verantwoordelijkheid betreft. Onder de 35 jaar wordt door één op twaalf de overheid hierbij een rol toebedeeld, maar boven de 35 jaar is hier geen draagvlak voor te vinden.
Reactie Verkade
“Gemiddeld koopt de Nederlander twee Sinterklaas-items per jaar”, zegt Dennis Teeken, commercieel directeur van (VBZ-lid) Koninklijke Verkade. “Verrassing en verleiding op de winkelvloer is en blijft daarbij belangrijk. Naast onze chocoladeletters hebben we bij Verkade dit jaar koekproducten aan ons Sinterklaas-assortiment toegevoegd. Daarmee konden we het seizoen ‘eerder starten’ en tegelijk een bredere doelgroep aanspreken. Onze winterse variant van Sultana, omgedoopt tot Sintana, doet het erg goed in de verkoop. Hier zijn we natuurlijk erg trots op.”