Bakker van Helden verandert mee met de klant

Innovaties bakker

Maarten en Elly van Helden startten in 1961 het banketbakkersbedrijf Van Helden, in de dijkwoning waar de bakkerij nog altijd is gevestigd. In 2000 nam hun zoon Peter samen met zijn vrouw Selma het bedrijf in het Zuid-Hollandse Middelharnis over. Het begin van een groot aantal veranderingen.

De kersverse eigenaren besloten vrijwel direct hun assortiment uit te breiden met vers ijs. Volgens Peter een logische beslissing: “In de koude maanden verkopen we veel chocolade. Maar na Pasen, als het weer warmer wordt, daalt die verkoop. We gingen op zoek naar een product dat ons door de zomerdip kon helpen.” De keuze voor ijs was snel gemaakt.

De verkoelende lekkernij past goed in het productieproces; het wordt niet voor niets van oudsher gemaakt door banketbakkers. “Veel van de grondstoffen die we voor het ijs gebruiken waren al aanwezig in de bakkerij, zoals melkproducten voor de basis, smaakpasta’s en fruit. En ik zag overeenkomsten in de manier van werken. Een ijsbereider moet snel en hygiënisch werken, dat was ik al gewend als banketbakker.”

Lunchroom en bakkerij

In 2017 vond de tweede grote verandering plaats in de bakkerij. Toen de bloemist naast hen vertrok, kochten Peter en Selma het pand. Na een grondige verbouwing, waarbij de muur tussen de twee winkels werd verwijderd, openden ze een lunchroom in de bakkerszaak, waar ze hun eigen verse producten serveren.

Sinds de opening van de lunchroom staat broodbakker Wilfred Dropper dagelijks in de winkel, waar hij verschillende soorten desembrood bakt. Peter merkte namelijk aan zijn klanten, zowel buurtbewoners als toeristen, dat er meer vraag kwam naar brood. Het brood wordt gebakken op een stenen vloer, een methode die honderden jaren geleden voor het eerst werd gebruikt. Het proces duurt 48 tot 72 uur en resulteert in gezond brood, zonder toevoegingen.

Verder uitbreiden

Mede dankzij de vele uitbreidingen weten Peter en Selma nog altijd te voldoen aan de wensen van hun klanten. Met ijs en broodjes voor de jeugd en advocaatcake en froufrous voor de oudere generatie, lijkt Bakker van Helden zich voorlopig te hebben verzekerd van een trouwe klantenkring. Maar dat betekent niet dat de plannen stoppen. Peter: “Achter de broodbakkerij is een muur die we eruit gaan slopen, daar maken we een extra lunchruimte voor grote groepen. Zo komt de open bakkerij tussen de lunchrooms in te zitten.” Dat de bakker daardoor de hele dag op zijn vingers kan worden gekeken door de gasten is geen probleem, zegt Peter, integendeel: “We laten graag zien hoe wij onze producten maken.”

Meer weten over Bakker van Helden? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 3-2019 van Christiaan van Beemen. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

Lees ook
Beko OmzetBarometer signaleert grote verschillen tussen bakkers

Beko OmzetBarometer signaleert grote verschillen tussen bakkers

Beko Advies maakt vandaag (16 juli) de resultaten van de Beko Omzet Barometer tot en met week 26  bekend. De resultaten geven een goed beeld van het eerste halfjaar van 2019. In de gegevens is rekening gehouden met het effect van de btw-verhoging. De gegevens van 2018 zijn omgerekend naar het nieuwe btw-tarief van 9%. Pasen vorig jaar erg vroeg,...

Haal alles uit je omzet deze zomer(vakantie)

Haal alles uit je omzet deze zomer(vakantie)

Kijk jij ook zo uit naar de zomer(vakantie)? Ga je op vakantie of blijf je lekker thuis en doorwerken? Hoe dan ook, als half Nederland op vakantie gaat, zien winkels hun omzet vaak dalen. Wat kun je doen om dit te voorkomen? Met de zomervakantie in het vooruitzicht zet de Stichting Ambachtelijke Bakkerij alvast een aantal tips voor jou op een rij! Tekst:...

Acht punten die van je winkel een experience maken

Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. Katelijn Quartier benoemt acht eigenschappen die van een winkel een experience maken.

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Wij zijn op zoek naar banketbakker. Dit mag een zelfstandig werkende zijn maar ook een schoolverlater die op zoek is naar een leuke baan. Je komt in een team van...

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Je zal in een klein team gaan werken waar je als deegmaker/ broodbakker ingezet gaat worden. Je bent flexibel inzetbaar en wanneer nodig wissel je met collega's...

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Voor onze klant in de omgeving van Harderwijk zijn we per direct op zoek naar (ervaren) zelfstandig werkend banketbakker. Het betreft een fulltime functie, bij goed...