Uw eigen kracht (nog) veel beter benutten

Foto_SilviavanNieuwland_NB

Foto_SilviavanNieuwland-241x300 Gerard Joling zingt in een commercial het Maywood-nummer ‘Rio’ verbasterd tot ‘Bio’ voor biologische broodjes van Lidl. En Albert Heijn wil ons laten geloven dat ze de hele dag door vers brood bakken. Kortom, brood is ‘hot’ in supermarktland.

Niet voor niets natuurlijk. Wij weten natuurlijk allemaal dat brood synoniem is aan gezondheid, goede voedingsstoffen en zemelen. Maar ook aan eeuwenlange traditie, aan lekkere geur en aan een basisvoedingsmiddel in ons dagelijks leven. Niet voor niets is brood zo verankerd in ons taalgebruik. Denk maar aan: ‘ons dagelijks brood’, ‘broodnodig’, ‘ergens geen brood in zien’, ‘wiens brood men eet, diens woord men spreekt’, ‘stenen voor brood geven’. Supermarkten zetten zwaar in op brood. Broodklanten zijn immers vaak trouwe klanten.

Brood is een prachtig, puur en eerlijk product met positieve associaties waarbij de ambachtelijke bakker de hoofdrol zou moeten spelen. Regelmatig hoor ik onderweg ‘wij kunnen niet op tegen dat geweld van de supermarkten’, ‘wij hebben geen geld voor dure reclamecampagnes’ of ‘we zijn al zo druk’. Met deze houding zet u uzelf direct op 1-0 achterstand! Maar ambachtelijke bakkers hebben zo veel meer te bieden dan supermarkten! Het wordt tijd om die eigen kracht nog beter te benutten en uit te buiten. Als bakker wil je een voorkeurspositie creëren in je marktgebied. Dit lukt niet door een eenmalige actie in te zetten en dan te denken dat je voorlopig klaar bent. Het is keihard werken om deze positie te verkrijgen en te behouden. Maar het loont wel! Wie de klant heeft, heeft immers de macht.

Het organiseren van een open huis is bijvoorbeeld een middel om de consument kennis te laten maken met het ambacht. Het blijft verbazingwekkend hoeveel mensen er nog nooit in een bakkerij zijn geweest en niets weten van het bakproces van brood. En in de winkel is uw verkoopteam de verbindende schakel met uw consument. Zij kunnen uw klant informatie geven over bijvoorbeeld ingrediënten, tips voor het bewaren van brood of het verschil tussen desem en gist. Hierbij is uw inzet en ondersteuning als ondernemer noodzakelijk. Helpt u hen op een leuke manier vakspecialist te worden? Als u uw verkoopteam helpt om beter te worden en kennis goed uit te dragen, bent u actief

bezig met klantenbinding.

Onlangs kwam ik op social media een mij bekende onderneemster tegen. Eerder sprak ik met haar over het feit dat als de klant niet naar de bakker komt, dat dan de bakker maar naar de klant moet gaan. Zij heeft dit opgepakt door een fietsbezorgdienst op te zetten met een bestelservice via email of whatsapp. Klanten kunnen kiezen uit diverse pakketten. Zelfs een ‘Geen gist aub!’-pakket. Een laagdrempelige mogelijkheid om vers ambachtelijk brood thuisbezorgd te krijgen van de lokale bakker.

Maakt u hiermee in één keer het verschil? Nee, natuurlijk niet! Maar de combinatie van op regelmatige basis gericht ingezette middelen, maakt wel dat u zichtbaarder wordt in uw lokale marktgebied. Benut uw eigen kracht. De lokale ambachtelijke bakker heeft zoveel meer te bieden dan de supermarkt.

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Beko adviseert meer versbeleving op de winkelvloer

Beko adviseert meer versbeleving op de winkelvloer

De Beko OmzetBarometer signaleert een daling van het aantal kassabonnen bij de ambachtelijke bakker over de eerste maanden van 2019. De oorzaak zoekt Beko Advies in de toenemende concurrentie van de supermarkt en de inkomenspositie van de consument. Beko adviseert bakkers om meer in te zetten op versbeleving.

Bakker van Helden verandert mee met de klant

Bakker van Helden verandert mee met de klant

Peters ouders Maarten en Elly van Helden startten banketbakkersbedrijf Van Helden in 1961, in de dijkwoning waar de bakkerij nog altijd is gevestigd. In 2000 nam Peter het bedrijf in het Zuid-Hollandse Middelharnis over, samen met zijn vrouw Selma. Het werd het begin van een groot aantal veranderingen.

Medewerkers binden en boeien

Medewerkers binden en boeien

De economie draait op volle toeren, met als gevolg dat veel organisaties op dit moment onder (grote) druk staan. Hierdoor ontstaat krapte op de arbeidsmarkt. Veel bakkerijondernemers worden hier dagelijks mee geconfronteerd. Op Facebook komen momenteel vele oproepen voorbij om openstaande vacatures in te kunnen vullen.

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Wij zijn op zoek naar een allround broodbakker of een ovenist. Je zal groot- en kleinbrood gaan maken.

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Onze klant in de omgeving van Zutphen is per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker/ patissier.

Banketbakker omgeving Nijkerk

Banketbakker omgeving Nijkerk

In verband met een nieuwe locatie en aangepaste werkwijze is onze opdrachtgever op zoek naar een banketbakker voor de lange termijn.