Uw eigen kracht (nog) veel beter benutten

Foto_SilviavanNieuwland_NB

Foto_SilviavanNieuwland-241x300 Gerard Joling zingt in een commercial het Maywood-nummer ‘Rio’ verbasterd tot ‘Bio’ voor biologische broodjes van Lidl. En Albert Heijn wil ons laten geloven dat ze de hele dag door vers brood bakken. Kortom, brood is ‘hot’ in supermarktland.

Niet voor niets natuurlijk. Wij weten natuurlijk allemaal dat brood synoniem is aan gezondheid, goede voedingsstoffen en zemelen. Maar ook aan eeuwenlange traditie, aan lekkere geur en aan een basisvoedingsmiddel in ons dagelijks leven. Niet voor niets is brood zo verankerd in ons taalgebruik. Denk maar aan: ‘ons dagelijks brood’, ‘broodnodig’, ‘ergens geen brood in zien’, ‘wiens brood men eet, diens woord men spreekt’, ‘stenen voor brood geven’. Supermarkten zetten zwaar in op brood. Broodklanten zijn immers vaak trouwe klanten.

Brood is een prachtig, puur en eerlijk product met positieve associaties waarbij de ambachtelijke bakker de hoofdrol zou moeten spelen. Regelmatig hoor ik onderweg ‘wij kunnen niet op tegen dat geweld van de supermarkten’, ‘wij hebben geen geld voor dure reclamecampagnes’ of ‘we zijn al zo druk’. Met deze houding zet u uzelf direct op 1-0 achterstand! Maar ambachtelijke bakkers hebben zo veel meer te bieden dan supermarkten! Het wordt tijd om die eigen kracht nog beter te benutten en uit te buiten. Als bakker wil je een voorkeurspositie creëren in je marktgebied. Dit lukt niet door een eenmalige actie in te zetten en dan te denken dat je voorlopig klaar bent. Het is keihard werken om deze positie te verkrijgen en te behouden. Maar het loont wel! Wie de klant heeft, heeft immers de macht.

Het organiseren van een open huis is bijvoorbeeld een middel om de consument kennis te laten maken met het ambacht. Het blijft verbazingwekkend hoeveel mensen er nog nooit in een bakkerij zijn geweest en niets weten van het bakproces van brood. En in de winkel is uw verkoopteam de verbindende schakel met uw consument. Zij kunnen uw klant informatie geven over bijvoorbeeld ingrediënten, tips voor het bewaren van brood of het verschil tussen desem en gist. Hierbij is uw inzet en ondersteuning als ondernemer noodzakelijk. Helpt u hen op een leuke manier vakspecialist te worden? Als u uw verkoopteam helpt om beter te worden en kennis goed uit te dragen, bent u actief

bezig met klantenbinding.

Onlangs kwam ik op social media een mij bekende onderneemster tegen. Eerder sprak ik met haar over het feit dat als de klant niet naar de bakker komt, dat dan de bakker maar naar de klant moet gaan. Zij heeft dit opgepakt door een fietsbezorgdienst op te zetten met een bestelservice via email of whatsapp. Klanten kunnen kiezen uit diverse pakketten. Zelfs een ‘Geen gist aub!’-pakket. Een laagdrempelige mogelijkheid om vers ambachtelijk brood thuisbezorgd te krijgen van de lokale bakker.

Maakt u hiermee in één keer het verschil? Nee, natuurlijk niet! Maar de combinatie van op regelmatige basis gericht ingezette middelen, maakt wel dat u zichtbaarder wordt in uw lokale marktgebied. Benut uw eigen kracht. De lokale ambachtelijke bakker heeft zoveel meer te bieden dan de supermarkt.

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Ambachtelijke bakkers zetten Happy Saturday tegenover Blue Monday

Ambachtelijke bakkers zetten Happy Saturday tegenover Blue Monday

De ambachtelijke bakkers van Nederland komen zaterdag 25 januari met een gezamenlijke actie: Happy Saturday. Klanten die de warme bakker bezoeken worden op een vrolijke manier bedankt voor hun komst.

Het jaaroverzicht van de Beko OmzetBarometer

Het jaaroverzicht van de Beko OmzetBarometer

De Beko OmzetBarometer sluit het jaar 2019 af met een reële omzetplus. Dit jaar nam het aantal kassabonnen met 1,2 procent af en de gemiddelde besteding steeg met 2,5 procent. Supermarkten blijven zich kwalitatief verder door ontwikkelen.

Bakery Institute organiseert masterclass ‘Uitverkoren’

Bakery Institute organiseert masterclass ‘Uitverkoren’

Chefs kiezen steeds vaker voor kwalitatief goed brood. Het mandje wit stokbrood met iets te harde kruidenboter is in de meeste restaurants passé en sinds afgelopen jaar kent Nederland zelfs een broodsommelier. Bakery Institute in Zaandam wil brood definitief op de kaart zetten en biedt chefs in de horeca daarom een tweedaagse Masterclass Boulangerie...

Brood-/banketbakker in Noorwegen

Brood-/banketbakker in Noorwegen

We zijn op zoek naar een creatieve bakker/banketbakker. Waagans bakkerij is een traditioneel familiegedreven bakkerij in Tynset, in het oosten van Noorwegen. Sollicitatie...

Procesoperator industriele bakkerij omgeving Putten

Procesoperator industriele bakkerij omgeving Putten

Wat ga je doen?In de functie van Procesoperator Industriële Bakkerij ben je verantwoordelijk voor het opstarten van het productieproces in een industriële...

Broodbakker omgeving Barneveld

Broodbakker omgeving Barneveld

Wat ga je doen?In deze fulltime functie werk je voornamelijk op conventionele tijden. Je bereidt binnen het team zowel groot als kleinbrood. Dit doe je van A tot...