Uw eigen kracht (nog) veel beter benutten

Foto_SilviavanNieuwland_NB

Foto_SilviavanNieuwland-241x300 Gerard Joling zingt in een commercial het Maywood-nummer ‘Rio’ verbasterd tot ‘Bio’ voor biologische broodjes van Lidl. En Albert Heijn wil ons laten geloven dat ze de hele dag door vers brood bakken. Kortom, brood is ‘hot’ in supermarktland.

Niet voor niets natuurlijk. Wij weten natuurlijk allemaal dat brood synoniem is aan gezondheid, goede voedingsstoffen en zemelen. Maar ook aan eeuwenlange traditie, aan lekkere geur en aan een basisvoedingsmiddel in ons dagelijks leven. Niet voor niets is brood zo verankerd in ons taalgebruik. Denk maar aan: ‘ons dagelijks brood’, ‘broodnodig’, ‘ergens geen brood in zien’, ‘wiens brood men eet, diens woord men spreekt’, ‘stenen voor brood geven’. Supermarkten zetten zwaar in op brood. Broodklanten zijn immers vaak trouwe klanten.

Brood is een prachtig, puur en eerlijk product met positieve associaties waarbij de ambachtelijke bakker de hoofdrol zou moeten spelen. Regelmatig hoor ik onderweg ‘wij kunnen niet op tegen dat geweld van de supermarkten’, ‘wij hebben geen geld voor dure reclamecampagnes’ of ‘we zijn al zo druk’. Met deze houding zet u uzelf direct op 1-0 achterstand! Maar ambachtelijke bakkers hebben zo veel meer te bieden dan supermarkten! Het wordt tijd om die eigen kracht nog beter te benutten en uit te buiten. Als bakker wil je een voorkeurspositie creëren in je marktgebied. Dit lukt niet door een eenmalige actie in te zetten en dan te denken dat je voorlopig klaar bent. Het is keihard werken om deze positie te verkrijgen en te behouden. Maar het loont wel! Wie de klant heeft, heeft immers de macht.

Het organiseren van een open huis is bijvoorbeeld een middel om de consument kennis te laten maken met het ambacht. Het blijft verbazingwekkend hoeveel mensen er nog nooit in een bakkerij zijn geweest en niets weten van het bakproces van brood. En in de winkel is uw verkoopteam de verbindende schakel met uw consument. Zij kunnen uw klant informatie geven over bijvoorbeeld ingrediënten, tips voor het bewaren van brood of het verschil tussen desem en gist. Hierbij is uw inzet en ondersteuning als ondernemer noodzakelijk. Helpt u hen op een leuke manier vakspecialist te worden? Als u uw verkoopteam helpt om beter te worden en kennis goed uit te dragen, bent u actief

bezig met klantenbinding.

Onlangs kwam ik op social media een mij bekende onderneemster tegen. Eerder sprak ik met haar over het feit dat als de klant niet naar de bakker komt, dat dan de bakker maar naar de klant moet gaan. Zij heeft dit opgepakt door een fietsbezorgdienst op te zetten met een bestelservice via email of whatsapp. Klanten kunnen kiezen uit diverse pakketten. Zelfs een ‘Geen gist aub!’-pakket. Een laagdrempelige mogelijkheid om vers ambachtelijk brood thuisbezorgd te krijgen van de lokale bakker.

Maakt u hiermee in één keer het verschil? Nee, natuurlijk niet! Maar de combinatie van op regelmatige basis gericht ingezette middelen, maakt wel dat u zichtbaarder wordt in uw lokale marktgebied. Benut uw eigen kracht. De lokale ambachtelijke bakker heeft zoveel meer te bieden dan de supermarkt.

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Genootschap organiseert congres 'Personeelstekort in de MKB-bakkerij'

Genootschap organiseert congres 'Personeelstekort in de MKB-bakkerij'

Veel bakkers kampen met een tekort aan kwalitatief goed personeel. Daarnaast kampt de branche ook met een gebrek aan kandidaten voor de opvolging. Daarom organiseert het Genootschap voor de Bakkerij op 12 september voor leden en niet-leden het congres 'Personeelstekort in de MKB-bakkerij'.

Het ambacht van reclameschilder René Beunders

Het ambacht van reclameschilder René Beunders

René Beunders is een van de laatste reclameschilders in Nederland. In zijn professionele studio Sales & Signs Hand Painted Cards maakt hij handgeschilderde reclamekaarten en marktborden voor de ambulante en zelfstandige detailhandel in Nederland, Duitsland en België.

Augustus: vakantietijd en festivals

Augustus: vakantietijd en festivals

De maand augustus staat volop in het teken van de zomervakantie. Veel Nederlanders zijn de grens over gegaan of zoeken hun heil in andere delen van Nederland. Wellicht werk je in een regio waar je juist veel toeristen mag verwelkomen. Ook met en voor hen kun je deze maand een aantal bijzondere data vieren.

Banketbakker ambachtelijke bakkerij omgeving Haaksbergen

Banketbakker ambachtelijke bakkerij omgeving Haaksbergen

Wij zijn op zoek naar een banketbakker die kwaliteit hoog in het vaandel staan heeft en in staat is om zijn of haar collega`s te motiveren. Je komt in een moderne...

Banketbakker industrie omgeving Arnhem FT

Banketbakker industrie omgeving Arnhem FT

Na een gedegen inwerkperiode op de diverse lijnen productsoorten weet je precies hoe de verschillende processen lopen binnen de banketbakkerij. Het vervaardigen...

Productieleider banketbakkerij (meewerkend) Friesland

Productieleider banketbakkerij (meewerkend) Friesland

De productieleider zorgt voor een juiste planning van medewerkers en een juiste aansturing voor de dag. Daarnaast zie je toe op de kwaliteit en hygiëne op de...