Uw eigen kracht (nog) veel beter benutten

Foto_SilviavanNieuwland_NB

Foto_SilviavanNieuwland-241x300 Gerard Joling zingt in een commercial het Maywood-nummer ‘Rio’ verbasterd tot ‘Bio’ voor biologische broodjes van Lidl. En Albert Heijn wil ons laten geloven dat ze de hele dag door vers brood bakken. Kortom, brood is ‘hot’ in supermarktland.

Niet voor niets natuurlijk. Wij weten natuurlijk allemaal dat brood synoniem is aan gezondheid, goede voedingsstoffen en zemelen. Maar ook aan eeuwenlange traditie, aan lekkere geur en aan een basisvoedingsmiddel in ons dagelijks leven. Niet voor niets is brood zo verankerd in ons taalgebruik. Denk maar aan: ‘ons dagelijks brood’, ‘broodnodig’, ‘ergens geen brood in zien’, ‘wiens brood men eet, diens woord men spreekt’, ‘stenen voor brood geven’. Supermarkten zetten zwaar in op brood. Broodklanten zijn immers vaak trouwe klanten.

Brood is een prachtig, puur en eerlijk product met positieve associaties waarbij de ambachtelijke bakker de hoofdrol zou moeten spelen. Regelmatig hoor ik onderweg ‘wij kunnen niet op tegen dat geweld van de supermarkten’, ‘wij hebben geen geld voor dure reclamecampagnes’ of ‘we zijn al zo druk’. Met deze houding zet u uzelf direct op 1-0 achterstand! Maar ambachtelijke bakkers hebben zo veel meer te bieden dan supermarkten! Het wordt tijd om die eigen kracht nog beter te benutten en uit te buiten. Als bakker wil je een voorkeurspositie creëren in je marktgebied. Dit lukt niet door een eenmalige actie in te zetten en dan te denken dat je voorlopig klaar bent. Het is keihard werken om deze positie te verkrijgen en te behouden. Maar het loont wel! Wie de klant heeft, heeft immers de macht.

Het organiseren van een open huis is bijvoorbeeld een middel om de consument kennis te laten maken met het ambacht. Het blijft verbazingwekkend hoeveel mensen er nog nooit in een bakkerij zijn geweest en niets weten van het bakproces van brood. En in de winkel is uw verkoopteam de verbindende schakel met uw consument. Zij kunnen uw klant informatie geven over bijvoorbeeld ingrediënten, tips voor het bewaren van brood of het verschil tussen desem en gist. Hierbij is uw inzet en ondersteuning als ondernemer noodzakelijk. Helpt u hen op een leuke manier vakspecialist te worden? Als u uw verkoopteam helpt om beter te worden en kennis goed uit te dragen, bent u actief

bezig met klantenbinding.

Onlangs kwam ik op social media een mij bekende onderneemster tegen. Eerder sprak ik met haar over het feit dat als de klant niet naar de bakker komt, dat dan de bakker maar naar de klant moet gaan. Zij heeft dit opgepakt door een fietsbezorgdienst op te zetten met een bestelservice via email of whatsapp. Klanten kunnen kiezen uit diverse pakketten. Zelfs een ‘Geen gist aub!’-pakket. Een laagdrempelige mogelijkheid om vers ambachtelijk brood thuisbezorgd te krijgen van de lokale bakker.

Maakt u hiermee in één keer het verschil? Nee, natuurlijk niet! Maar de combinatie van op regelmatige basis gericht ingezette middelen, maakt wel dat u zichtbaarder wordt in uw lokale marktgebied. Benut uw eigen kracht. De lokale ambachtelijke bakker heeft zoveel meer te bieden dan de supermarkt.

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Afstand houden blijkt lastig

Afstand houden blijkt lastig

Voor ondernemers waren de afgelopen maanden spannend. Welke impact zou de crisis hebben op hun bedrijf? Ook voor medewerkers waren het onzekere tijden. Is het veilig om te gaan werken, voldoen de hygiënemaatregelen en heb ik straks nog een baan? In Bakkers in bedrijf 6-2020 vertellen medewerkers hoe zij de coronatijd ervaren. Vandaag het verhaal van...

Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten zijn tijdens de coronacrisis meer gaan kopen bij de lokale versspecialist. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Gfk blijkt dat bij slagers de omzet met 36 procent groeide en bij groenteboeren met 40 procent. Voor bakkers was dit 16 procent.

Kwetsbaarheid

Kwetsbaarheid

“Het is niet de criticus die telt. Niet degene die ons erop wijst waarom de sterke man struikelt, of wat de man van de daad beter had kunnen doen. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat, zijn gezicht besmeurd met stof, zweet, en bloed. Die zich kranig weert. Die fouten maakt en keer op keer tekortschiet, omdat dat nu eenmaal...

Zelfstandig werkend broodbakker, Groningen

Zelfstandig werkend broodbakker, Groningen

Wat ga je doen?Voor deze bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een zelfstandig werkende broodbakker. Het betreft een fulltime functie voor langere tijd. Ook...

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Volendam

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Volendam

Wat ga je doen?In deze fulltime functie voor lange termijn zal je bezig zijn met het bakken van diverse broodsoorten. Door overname is er momenteel behoeft aan extra...

Broodbakker ambachtelijk met aansturende capaciteiten omgeving Arnhem

Broodbakker ambachtelijk met aansturende capaciteiten omgeving Arnhem

Wat ga je doen?Je gaat aan de slag als allround broodbakker waarbij je naast alle reguliere werkzaamheden ook ondersteunt in het aansturen van de bakkers. Hierbij...