Uw eigen kracht (nog) veel beter benutten

Foto_SilviavanNieuwland_NB

Foto_SilviavanNieuwland-241x300 Gerard Joling zingt in een commercial het Maywood-nummer ‘Rio’ verbasterd tot ‘Bio’ voor biologische broodjes van Lidl. En Albert Heijn wil ons laten geloven dat ze de hele dag door vers brood bakken. Kortom, brood is ‘hot’ in supermarktland.

Niet voor niets natuurlijk. Wij weten natuurlijk allemaal dat brood synoniem is aan gezondheid, goede voedingsstoffen en zemelen. Maar ook aan eeuwenlange traditie, aan lekkere geur en aan een basisvoedingsmiddel in ons dagelijks leven. Niet voor niets is brood zo verankerd in ons taalgebruik. Denk maar aan: ‘ons dagelijks brood’, ‘broodnodig’, ‘ergens geen brood in zien’, ‘wiens brood men eet, diens woord men spreekt’, ‘stenen voor brood geven’. Supermarkten zetten zwaar in op brood. Broodklanten zijn immers vaak trouwe klanten.

Brood is een prachtig, puur en eerlijk product met positieve associaties waarbij de ambachtelijke bakker de hoofdrol zou moeten spelen. Regelmatig hoor ik onderweg ‘wij kunnen niet op tegen dat geweld van de supermarkten’, ‘wij hebben geen geld voor dure reclamecampagnes’ of ‘we zijn al zo druk’. Met deze houding zet u uzelf direct op 1-0 achterstand! Maar ambachtelijke bakkers hebben zo veel meer te bieden dan supermarkten! Het wordt tijd om die eigen kracht nog beter te benutten en uit te buiten. Als bakker wil je een voorkeurspositie creëren in je marktgebied. Dit lukt niet door een eenmalige actie in te zetten en dan te denken dat je voorlopig klaar bent. Het is keihard werken om deze positie te verkrijgen en te behouden. Maar het loont wel! Wie de klant heeft, heeft immers de macht.

Het organiseren van een open huis is bijvoorbeeld een middel om de consument kennis te laten maken met het ambacht. Het blijft verbazingwekkend hoeveel mensen er nog nooit in een bakkerij zijn geweest en niets weten van het bakproces van brood. En in de winkel is uw verkoopteam de verbindende schakel met uw consument. Zij kunnen uw klant informatie geven over bijvoorbeeld ingrediënten, tips voor het bewaren van brood of het verschil tussen desem en gist. Hierbij is uw inzet en ondersteuning als ondernemer noodzakelijk. Helpt u hen op een leuke manier vakspecialist te worden? Als u uw verkoopteam helpt om beter te worden en kennis goed uit te dragen, bent u actief

bezig met klantenbinding.

Onlangs kwam ik op social media een mij bekende onderneemster tegen. Eerder sprak ik met haar over het feit dat als de klant niet naar de bakker komt, dat dan de bakker maar naar de klant moet gaan. Zij heeft dit opgepakt door een fietsbezorgdienst op te zetten met een bestelservice via email of whatsapp. Klanten kunnen kiezen uit diverse pakketten. Zelfs een ‘Geen gist aub!’-pakket. Een laagdrempelige mogelijkheid om vers ambachtelijk brood thuisbezorgd te krijgen van de lokale bakker.

Maakt u hiermee in één keer het verschil? Nee, natuurlijk niet! Maar de combinatie van op regelmatige basis gericht ingezette middelen, maakt wel dat u zichtbaarder wordt in uw lokale marktgebied. Benut uw eigen kracht. De lokale ambachtelijke bakker heeft zoveel meer te bieden dan de supermarkt.

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten zijn tijdens de coronacrisis meer gaan kopen bij de lokale versspecialist. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Gfk blijkt dat bij slagers de omzet met 36 procent groeide en bij groenteboeren met 40 procent. Voor bakkers was dit 16 procent.

Kwetsbaarheid

Kwetsbaarheid

“Het is niet de criticus die telt. Niet degene die ons erop wijst waarom de sterke man struikelt, of wat de man van de daad beter had kunnen doen. De eer komt toe aan de man die daadwerkelijk in de arena staat, zijn gezicht besmeurd met stof, zweet, en bloed. Die zich kranig weert. Die fouten maakt en keer op keer tekortschiet, omdat dat nu eenmaal...

Bakeplus verschuift Open Huis naar 2021

Bakeplus verschuift Open Huis naar 2021

Bakeplus heeft vanwege het coronavirus besloten om het Open Huis te verplaatsen naar het voorjaar van 2021. Hoewel evenementen binnen de anderhalvemeter samenleving weer zijn toegestaan, moeten bijeenkomsten met grote groepen mensen worden voorkomen. Daarom verschuift Bakeplus het evenement naar maandag 1 maart 2021.

Bakker/ operator productie omgeving Bunschoten

Bakker/ operator productie omgeving Bunschoten

Wat ga je doen?Als bakker/ operator productie, 3 ploegen, weet jij in de bakkerij als geen ander de juiste ingrediënten te mengen voor het perfecte deeg. Je...

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving van Den Haag

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving van Den Haag

Wat ga je doen?Voor onze klant in Den Haag zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker. Je komt te werken op de banketafdeling. De werkzaamheden...

Banketbakker industrie omgeving Arnhem

Banketbakker industrie omgeving Arnhem

Wat ga je doen?Na een gedegen inwerkperiode op de diverse lijnen productsoorten weet je precies hoe de verschillende processen lopen binnen de banketbakkerij. Het...