Drie vragen over bedrijfsopvolging

Babiche van de Loo

De Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij werd afgelopen december opgericht met als doel om bedrijfsopvolging in de bakkerijbranche en overdrachten van ambachtelijke bakkersbedrijven te stimuleren. Bakkers in bedrijf sprak met projectcoördinator Babiche van de Loo en Chiel van den Hout, bestuurslid namens Beko Advies. Babiche is nieuw in de branche, dus bracht ze de afgelopen maanden vooral in en rond bakkerijen door, om de sector te leren kennen.

Hoe kijk je nu naar de bedrijfsopvolging in de branche?
Babiche: “Veel mkb-bedrijven in verschillende sectoren hebben problemen met opvolging, daarin staat de bakkerij zeker niet alleen. Het valt op dat het ondernemerschap door huidige ondernemers vaak wat negatief wordt neergezet. Maar als ik ondernemers van een jaar of dertig tot veertig spreek, zijn die juist vaak heel blij met de vrijheid die het ondernemerschap hen biedt.”

Chiel: “Daarnaast zien we dat ondernemerschap steeds belangrijker is geworden, als ondernemer moet je je breder oriënteren; cijfermatig bezig zijn, kijken naar de behoefte van de markt, van je medewerkers, je moet met sociale media aan de slag.”

Wat zijn de volgende stappen om meer opvolgers te vinden?
Babiche: “We richten ons op twee aspecten tegelijk. De wervingsfase is gericht op mensen die nu al in een bakkerij werken en dan gaat het over ‘hoe’. Dus wat moet je allemaal regelen als je een bakkerij over wilt nemen? Onze bewustwordingscampagne is gericht op mensen die nog niet in de bakkerij werken en studenten.”

Hoe groot is het gebrek aan opvolgers precies?
Babiche: “Er komen jaarlijks ongeveer 50 bakkersbedrijven te koop bij. We denken dat de opvolging wel rondloopt in de sector, ze moeten alleen meer op de mogelijkheden en kansen gewezen worden. Actief contact blijven houden met afgestudeerde studenten kan hier onder meer aan bijdragen.”

Chiel: “Opvolgers liggen nu nog niet voor het oprapen. We moeten potentiële ondernemers enthousiasmeren. Ze op de kansen en mogelijkheden wijzen en zo het aantal mensen dat een bakkerij wil overnemen laten groeien.”

Meer weten over de plannen van Babiche van de Loo? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 3-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

Logo stichting bedrijfsopvolging bakkerij

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
‘Wacht niet tot je pensioenleeftijd met het regelen van bedrijfsopvolging'

‘Wacht niet tot je pensioenleeftijd met het regelen van bedrijfsopvolging'

Veel ondernemers denken (liever) niet na over wat er komt kijken bij stoppen met het bedrijf. Aan bedrijfsoverdracht zitten fiscale, juridische en vooral emotionele kanten. Het advies luidt: schakel deskundige hulp in en begin op tijd.

De menselijke maat terug!

De menselijke maat terug!

In ons dagelijks werk zien we ondernemers in de ambachtelijke bakkerijsector op vele fronten worstelen met regeldruk. Regelmatig wordt onze hulp ingeroepen om mee te kijken, te denken of te zoeken naar een oplossing.

Branche helpt met opvolging

Branche helpt met opvolging

Door de vergrijzing krijgt de ambachtelijke bakkerijbranche in toenemende mate te maken met opvolgingsproblemen. Steeds vaker vinden bedrijven die te koop staan geen geschikte opvolger, en dat is zorgelijk, zegt Martijn Verkerk, projectcoördinator van Bedrijfsopvolging Bakkerij. “Het is belangrijk dat er meer geïnteresseerden instromen die op korte...