Drie vragen over bedrijfsopvolging

Babiche van de Loo

De Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij werd afgelopen december opgericht met als doel om bedrijfsopvolging in de bakkerijbranche en overdrachten van ambachtelijke bakkersbedrijven te stimuleren. Bakkers in bedrijf sprak met projectcoördinator Babiche van de Loo en Chiel van den Hout, bestuurslid namens Beko Advies. Babiche is nieuw in de branche, dus bracht ze de afgelopen maanden vooral in en rond bakkerijen door, om de sector te leren kennen.

Hoe kijk je nu naar de bedrijfsopvolging in de branche?
Babiche: “Veel mkb-bedrijven in verschillende sectoren hebben problemen met opvolging, daarin staat de bakkerij zeker niet alleen. Het valt op dat het ondernemerschap door huidige ondernemers vaak wat negatief wordt neergezet. Maar als ik ondernemers van een jaar of dertig tot veertig spreek, zijn die juist vaak heel blij met de vrijheid die het ondernemerschap hen biedt.”

Chiel: “Daarnaast zien we dat ondernemerschap steeds belangrijker is geworden, als ondernemer moet je je breder oriënteren; cijfermatig bezig zijn, kijken naar de behoefte van de markt, van je medewerkers, je moet met sociale media aan de slag.”

Wat zijn de volgende stappen om meer opvolgers te vinden?
Babiche: “We richten ons op twee aspecten tegelijk. De wervingsfase is gericht op mensen die nu al in een bakkerij werken en dan gaat het over ‘hoe’. Dus wat moet je allemaal regelen als je een bakkerij over wilt nemen? Onze bewustwordingscampagne is gericht op mensen die nog niet in de bakkerij werken en studenten.”

Hoe groot is het gebrek aan opvolgers precies?
Babiche: “Er komen jaarlijks ongeveer 50 bakkersbedrijven te koop bij. We denken dat de opvolging wel rondloopt in de sector, ze moeten alleen meer op de mogelijkheden en kansen gewezen worden. Actief contact blijven houden met afgestudeerde studenten kan hier onder meer aan bijdragen.”

Chiel: “Opvolgers liggen nu nog niet voor het oprapen. We moeten potentiële ondernemers enthousiasmeren. Ze op de kansen en mogelijkheden wijzen en zo het aantal mensen dat een bakkerij wil overnemen laten groeien.”

Meer weten over de plannen van Babiche van de Loo? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 3-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

Logo stichting bedrijfsopvolging bakkerij

Lees ook
Opvolging

Opvolging

Ik lig in de tuin te genieten op de bank. Van de zomeravond. Van mooi weer. Tegen de regen aan en toch droog. Een boom ruist. Een vogel fluit. Een veldmuisje trippelt. Nou ja, eigenlijk rent het. In de hele hoogte glinstert een vliegtuig. Ik denk aan de MH17. Aan Tijn. Kleine Tijn. En aan zoveel anderen. Te vaak jong. Mensen, die ik niet kende. Tot...

Halen en brengen

Halen en brengen

Onlangs hebben wij onze reeks OndernemersCafés afgesloten met een goed bezochte bijeenkomst in Goes. De kracht van onze ondernemersvereniging is dat wij rechtstreeks in contact staan met onze leden en zaken kunnen oppakken, die uit dit directe contact naar voren komen. De kracht van ontmoeting zit ‘m in informatie ‘halen en brengen’. Contact maken met...

Nieuwe weg

Nieuwe weg

Na een lange loopbaan van maar liefst 31 jaar is onze directeur Cor Havermans op 1 maart met pensioen gegaan. Daarmee is niet alleen een aimabele collega vertrokken, maar ook een ‘vraagbaak’ binnen onze organisatie. Want zoveel kennis en ervaring is niet in één keer te vervangen. Een column als deze is er in principe niet voor bestemd mensen publiekelijk...