Drie vragen over bedrijfsopvolging

Babiche van de Loo

De Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij werd afgelopen december opgericht met als doel om bedrijfsopvolging in de bakkerijbranche en overdrachten van ambachtelijke bakkersbedrijven te stimuleren. Bakkers in bedrijf sprak met projectcoördinator Babiche van de Loo en Chiel van den Hout, bestuurslid namens Beko Advies. Babiche is nieuw in de branche, dus bracht ze de afgelopen maanden vooral in en rond bakkerijen door, om de sector te leren kennen.

Hoe kijk je nu naar de bedrijfsopvolging in de branche?
Babiche: “Veel mkb-bedrijven in verschillende sectoren hebben problemen met opvolging, daarin staat de bakkerij zeker niet alleen. Het valt op dat het ondernemerschap door huidige ondernemers vaak wat negatief wordt neergezet. Maar als ik ondernemers van een jaar of dertig tot veertig spreek, zijn die juist vaak heel blij met de vrijheid die het ondernemerschap hen biedt.”

Chiel: “Daarnaast zien we dat ondernemerschap steeds belangrijker is geworden, als ondernemer moet je je breder oriënteren; cijfermatig bezig zijn, kijken naar de behoefte van de markt, van je medewerkers, je moet met sociale media aan de slag.”

Wat zijn de volgende stappen om meer opvolgers te vinden?
Babiche: “We richten ons op twee aspecten tegelijk. De wervingsfase is gericht op mensen die nu al in een bakkerij werken en dan gaat het over ‘hoe’. Dus wat moet je allemaal regelen als je een bakkerij over wilt nemen? Onze bewustwordingscampagne is gericht op mensen die nog niet in de bakkerij werken en studenten.”

Hoe groot is het gebrek aan opvolgers precies?
Babiche: “Er komen jaarlijks ongeveer 50 bakkersbedrijven te koop bij. We denken dat de opvolging wel rondloopt in de sector, ze moeten alleen meer op de mogelijkheden en kansen gewezen worden. Actief contact blijven houden met afgestudeerde studenten kan hier onder meer aan bijdragen.”

Chiel: “Opvolgers liggen nu nog niet voor het oprapen. We moeten potentiële ondernemers enthousiasmeren. Ze op de kansen en mogelijkheden wijzen en zo het aantal mensen dat een bakkerij wil overnemen laten groeien.”

Meer weten over de plannen van Babiche van de Loo? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 3-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan.

Logo stichting bedrijfsopvolging bakkerij

Lees ook
Groot Goed

Groot Goed

Als ik dit schrijf, is er opnieuw een recordhittegolf: nog nooit was er één zo laat in het jaar. Records die we ons kort geleden maar moeilijk konden voorstellen. In die warme weken was ik weer aanwezig bij een bestuursvergadering van MKB Nederland en VNO/NCW.

Grijze haren

Grijze haren

Pippi Langkous zei ooit: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Een uitspraak waarin wij ons als young professionals van Bakery Nexus uitstekend kunnen vinden. Wij geloven namelijk heel erg in uitdagingen, in vernieuwing, in dingen net even anders doen dan anders. Daar waar je nieuwe of andere resultaten wilt behalen, moet je...

Nieuwe website Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij

Nieuwe website Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij

Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij lanceerde 1 juli de nieuwe website www.ikwileenbakkerij.nl. Samen met de Facebookpagina is dit onderdeel van de wervingscampagne voor nieuwe bakkerij-ondernemers. De bakkerssector verwacht dat het aantal ondernemers dat zijn of haar bakkerij wil verkopen de komende jaren gaat toenemen. Daarom start de sector...