Bakkerijbranche ondertekent manifest voor imagoverbetering

Branche manifest_foto Oscar van der Wijk

Foto: Oscar van der Wijk

Verschillende partijen uit de bakkerijbranche ondertekenden 11 februari een manifest om de samenwerking te bekrachtigen. Het doel is om het imago van de bakkerijketen te versterken en de continuïteit van de sector een belangrijke impuls te geven. "Wil de totale bakkerijsector een goede toekomst tegemoet gaan, dan is het nú nodig om nauw samen te werken aan imagoverbetering van de gehele bakkerijketen", aldus persbericht.

De ondertekenaars van het manifest willen zich actief inzetten om te komen tot een actieprogramma dat er - om te beginnen - toe moet leiden dat de bakkerijbranche wordt gezien als een aantrekkelijke sector om in te werken, waar voldoende goedgekwalificeerde medewerkers instromen en waar een gezonde aanwas is van nieuwe bakkerijondernemers. Dit staat in het ‘Manifest voor de Nederlandse Bakkerijketen Samenwerking’ beschreven.

Initiatiefnemers

Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), Nederlandse Brood- en Banketbakkers Ondernemersvereniging (NBOV), de vereniging van Nederlandse fabrikanten van bakkerijgrondstoffen (Nebafa), het Genootschap voor de Bakkerij en Beko Coöperatie namen het initiatief voor dit manifest. Deze partijen ondertekenden het manifest als eerste.

Breed draagvlak

De bakkerijsector kent een lange historie van samen optrekken. In het recente verleden zijn diverse initiatieven genomen om tot verdere samenwerking te komen. Deze pogingen zijn om verschillende redenen niet geslaagd. Met het ondertekenen van dit manifest wordt een nieuwe weg ingeslagen, waarbij een breed draagvlak het uitgangspunt is. De initiatiefnemers zoeken dan ook nadrukkelijk naar brede verbinding met de andere organisaties in en rond de bakkerijketen. Te denken valt daarbij aan de bakkerijgildes, de grossiers, werknemersorganisaties, het (vak)onderwijs, wetenschapsinstanties en de overheid. ‘Iedereen die wil, mag meedoen’, zo is het motto.

 ‘Nieuwe beweging’

De ondertekening van het manifest vond plaats in het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) in Wageningen. “Dit is mogelijk het startpunt van een nieuwe beweging die gaat leiden tot vereende en vruchtbare branchekrachten, met respect voor bestaande initiatieven die toegevoegde waarde hebben”, vat Roland van Dam, algemeen directeur Borgesius en bestuurslid NVB, het belang van het manifest samen. “Dit manifest is pas het begin”, vult Arend Kisteman, voorzitter van de NBOV, aan. “Een mooie, nieuwe kans voor structurele samenwerking. Daar werken wij graag aan mee.” Volgens Nebafa-voorzitter Alfred Bruin is een gezonde bakkerijsector in ieders belang, ook voor de vereniging van fabrikanten van bakkerijgrondstoffen. “Het verbinden van ketenpartijen is daarbij cruciaal. Daarom scharen wij ons achter dit manifest.”

Nationale bakkerijfederatie

De volgende stap is dat er een organisatiestructuur wordt gevormd die actief en pragmatisch aan de slag gaan. Ook wordt de oprichting van een nationale bakkerijfederatie onderzocht, om de ketensamenwerking te kaderen. Het voordeel van een federatie is dat er formeel wordt samengewerkt door de partijen, maar met behoud van de eigen identiteit en signatuur van alle partners. Of zo’n federatie haalbaar is, moet in de loop van 2021 duidelijk zijn.

Dossiers
Lees ook
Wie houdt de zaak draaiende als u het (even) niet kunt?

Wie houdt de zaak draaiende als u het (even) niet kunt?

Als bakker, ondernemer en werkgever werkt u met hart en ziel aan uw zaak. Bijspringen als een medewerker ziek is, op zondag de mail en administratie wegwerken: u doet het graag. Maar wat als u zelf plotseling ziek wordt, een tijdje niet goed in uw vel zit of om een andere reden geen vliegende keep kunt zijn?

Veenhuizen krijgt energie van energiereductie

Veenhuizen krijgt energie van energiereductie

De meeste leveranciers zullen zeggen dat de ovens die zij leveren de meest energiezuinige zijn die er te krijgen zijn. Niemand zal vertellen dat hij iets verkoopt wat ten opzichte van alternatieven in de markt niet erg zuinig is. Veenhuizen heeft een bijzonder samenwerkingsverband gesloten met het merk onder de merken: MIWE. Het Duitse topmerk is niet...

Bestuursleden (en een bakker) aan het woord: ‘De SAB is van ons allemaal’

Bestuursleden (en een bakker) aan het woord: ‘De SAB is van ons allemaal’

Met behulp van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij beschikt iedere ambachtelijke bakker over professionele marketing- en communicatiemiddelen. Op de website van de stichting zijn inmiddels ruim duizend artikelen te vinden, waarmee meer dan een miljoen consumenten zijn bereikt.