Sociaal Fonds Bakkersbedrijf: vrijgevige suikeroom?

Maud foto_website 1

Maud-foto_website-1-225x300 Heeft u ze ook gezien? Twee als middeleeuwse verhalenvertellers uitgedoste acteurs, die een informatieve theatertour over storytelling kracht moesten bijzetten? Het is alweer ruim twee jaar geleden, maar de kneuterige poging om een actueel onderwerp zo te presenteren, staat mij (en menig bakker) nog helder voor de geest.

Een campagne als deze, die wat mij betreft de plank behoorlijk missloeg, is net als veel andere meer en minder zinnige initiatieven in de sector mede gefinancierd door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Een stichting die velen in de sector kennen en waaraan werkgevers jaarlijks een bedrag afdragen: 1% van de voor de betreffende onderneming geldende loonsom. Het betekent dat het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf volgens de begroting van 2017 een bedrag van elf miljoen (!) euro in kas heeft. Maar waar wordt dat geld nou eigenlijk aan besteed? En: wie bepaalt de spelregels?

Uit de jaarstukken van 2017 blijkt dat er € 90.000 is gereserveerd voor kantoorkosten. Maar het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf heeft geen fysiek pand en geen vaste mensen in dienst. Voor de nogal verouderde website staat een bedrag van € 17.000 op de begroting. Huh?! Hoe komt het dat wij niet of nauwelijks weten welke beslissingen er worden genomen over elf miljoen euro branchegeld? Het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf lijkt wel een suikeroom die je zelden ziet, maar die familieleden regelmatig een extraatje toespeelt – mits je de banden goed onderhoudt. Hoe het geld precies wordt verdeeld en wie daarover beslist, dat lijkt net als bij de suikeroom een kwestie van wille- en/of voorkeur.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een groot voorstander van het collectief en juich van harte toe dat er een pot met geld bestaat, waarvan de branche in zijn geheel kan profiteren. Er zijn branches waar dit niet (meer) het geval is. Dat zorgt voor onwenselijke ongelijkheid. Ik wil alleen van harte pleiten voor meer transparantie en daag het Sociaal Fonds uit een 2.0-versie van zichzelf te formuleren. Open de boeken én de organisatie! Bijvoorbeeld door de volgende acties:

  1. Publiceer een jaarverslag met een begroting in de vakbladen en neem de branche mee in lopende projecten. Op deze manier ontstaat er ook veel meer betrokkenheid bij bijvoorbeeld een app als Bakkersbrein of de website Bakkerspedia.
  2. Geef bakkers inspraak en inzicht in wat er met het geld gebeurt. Op deze manier voelen we ons er meer gezamenlijk verantwoordelijk voor.
  3. Maak bekend waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een bijdrage vanuit het Sociaal Fonds. Stimuleer aanvragen vanuit bakkers die voor een meerderheid binnen de branche relevant zijn.
  4. Evalueer het nut en effect van (soms jaarlijkse) projecten waaraan subsidie is verleend om te toetsen of het de subsidie waard is (geweest). Betrek hier ook de beoogde doelgroep bij.
  5. En tot slot: laat bestuursleden, die momenteel slechts van plaats wisselen, regelmatig rouleren. Bewaak de continuïteit maar maak tegelijkertijd ruimte voor jonge professionals, die nieuwe ideeën hebben en een frisse blik op de toekomst van de sector. Leden van Bakery Nexus bijvoorbeeld: zelf ook ‘sponsoren’ van het Sociaal Fonds. Wij denken graag mee!

Wie is Maud?

Viermaal zal Bakery Nexus dit jaar een column aanleveren voor Bakkers in bedrijf. Deze wordt geschreven door het fictieve personage Maud: de stem van jonge, ambitieuze professionals uit de branche. “Wij willen als Bakery Nexus de luis in de pels zijn en blijven. Maud geeft uiting aan de frisse en eigenzinnige blik van al onze leden. Ze is kritisch, heeft een scherpe tong en wil met haar teksten de sector aanzetten tot nadenken. Het argument van doen omdat we het altijd al zo deden, vraagt juist om een herbezinning. Wij zullen met onze columns de knuppel regelmatig in het hoenderhok gooien om tot kritische, maar constructieve discussies te komen”, aldus de vereniging. De boodschap is duidelijk: er mag gereageerd worden! Reacties op de columns van Maud kunnen worden verzonden naar maud@bakerynexus.nl.

Lees alle columns van de leden van Bakery Nexus in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Puur kwaliteitsfruit voor de bakker

Puur kwaliteitsfruit voor de bakker

Een bakker maakt het verschil met een onovertroffen kwaliteit van zijn gebak en patisserie. De smaak van patisserie gemaakt met vakmanschap en een uitgelezen keuze van fruit doet uw klanten met plezier terugkomen.

‘Hoe richt ik mij meer op kinderen?’

‘Hoe richt ik mij meer op kinderen?’

Ik zie veel ouders met kinderen bij mij in de winkel komen, maar niet in vaste regelmaat. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze groep vaker in mijn winkel komt?

Wat voor versondernemer ben jij?

Wat voor versondernemer ben jij?

Tijdens het VIP-event hield Carin Frijters de presentatie 'De ondernemende verswinkel'. In haar presentatie nam Carin haar toehoorders mee in de mogelijkheden die je als verswinkel hebt om in te spelen op ontwikkelingen van vandaag de dag. Volgens Carin zijn er vier identiteiten waar je als versondernemer voor kunt kiezen.

Summer Job in Luxe Badplaats bij New York

Summer Job in Luxe Badplaats bij New York

Ben jij de bakker die wij zoeken voor deze unieke uitdaging in New York USA? Brood, Banket of All Round? We zoeken 3 bakkers voor de zomer in een luxe badplaats...

Choco-lijnoperator industriële banketbakkerij omgeving Utrecht

Choco-lijnoperator industriële banketbakkerij omgeving Utrecht

Ben jij een echt chocolade man/vrouw en wil je aan de slag in de modernste koekjesbakkerij van Nederland? Ben je daarnaast flexibel? Dan is de functie van Choco-lijnoperators...

Ambachtelijk Broodbakker omgeving Putten

Ambachtelijk Broodbakker omgeving Putten

In deze fulltime functie zal je je voornamelijk bezig houden met vervaardiging van groot en klein brood. Je beheerst het gehele traject en spring zo nodig ook bij...