Sociaal Fonds Bakkersbedrijf: vrijgevige suikeroom?

Maud foto_website 1

Maud-foto_website-1-225x300 Heeft u ze ook gezien? Twee als middeleeuwse verhalenvertellers uitgedoste acteurs, die een informatieve theatertour over storytelling kracht moesten bijzetten? Het is alweer ruim twee jaar geleden, maar de kneuterige poging om een actueel onderwerp zo te presenteren, staat mij (en menig bakker) nog helder voor de geest.

Een campagne als deze, die wat mij betreft de plank behoorlijk missloeg, is net als veel andere meer en minder zinnige initiatieven in de sector mede gefinancierd door het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf. Een stichting die velen in de sector kennen en waaraan werkgevers jaarlijks een bedrag afdragen: 1% van de voor de betreffende onderneming geldende loonsom. Het betekent dat het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf volgens de begroting van 2017 een bedrag van elf miljoen (!) euro in kas heeft. Maar waar wordt dat geld nou eigenlijk aan besteed? En: wie bepaalt de spelregels?

Uit de jaarstukken van 2017 blijkt dat er € 90.000 is gereserveerd voor kantoorkosten. Maar het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf heeft geen fysiek pand en geen vaste mensen in dienst. Voor de nogal verouderde website staat een bedrag van € 17.000 op de begroting. Huh?! Hoe komt het dat wij niet of nauwelijks weten welke beslissingen er worden genomen over elf miljoen euro branchegeld? Het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf lijkt wel een suikeroom die je zelden ziet, maar die familieleden regelmatig een extraatje toespeelt – mits je de banden goed onderhoudt. Hoe het geld precies wordt verdeeld en wie daarover beslist, dat lijkt net als bij de suikeroom een kwestie van wille- en/of voorkeur.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben een groot voorstander van het collectief en juich van harte toe dat er een pot met geld bestaat, waarvan de branche in zijn geheel kan profiteren. Er zijn branches waar dit niet (meer) het geval is. Dat zorgt voor onwenselijke ongelijkheid. Ik wil alleen van harte pleiten voor meer transparantie en daag het Sociaal Fonds uit een 2.0-versie van zichzelf te formuleren. Open de boeken én de organisatie! Bijvoorbeeld door de volgende acties:

  1. Publiceer een jaarverslag met een begroting in de vakbladen en neem de branche mee in lopende projecten. Op deze manier ontstaat er ook veel meer betrokkenheid bij bijvoorbeeld een app als Bakkersbrein of de website Bakkerspedia.
  2. Geef bakkers inspraak en inzicht in wat er met het geld gebeurt. Op deze manier voelen we ons er meer gezamenlijk verantwoordelijk voor.
  3. Maak bekend waaraan je moet voldoen om in aanmerking te komen voor een bijdrage vanuit het Sociaal Fonds. Stimuleer aanvragen vanuit bakkers die voor een meerderheid binnen de branche relevant zijn.
  4. Evalueer het nut en effect van (soms jaarlijkse) projecten waaraan subsidie is verleend om te toetsen of het de subsidie waard is (geweest). Betrek hier ook de beoogde doelgroep bij.
  5. En tot slot: laat bestuursleden, die momenteel slechts van plaats wisselen, regelmatig rouleren. Bewaak de continuïteit maar maak tegelijkertijd ruimte voor jonge professionals, die nieuwe ideeën hebben en een frisse blik op de toekomst van de sector. Leden van Bakery Nexus bijvoorbeeld: zelf ook ‘sponsoren’ van het Sociaal Fonds. Wij denken graag mee!

Wie is Maud?

Viermaal zal Bakery Nexus dit jaar een column aanleveren voor Bakkers in bedrijf. Deze wordt geschreven door het fictieve personage Maud: de stem van jonge, ambitieuze professionals uit de branche. “Wij willen als Bakery Nexus de luis in de pels zijn en blijven. Maud geeft uiting aan de frisse en eigenzinnige blik van al onze leden. Ze is kritisch, heeft een scherpe tong en wil met haar teksten de sector aanzetten tot nadenken. Het argument van doen omdat we het altijd al zo deden, vraagt juist om een herbezinning. Wij zullen met onze columns de knuppel regelmatig in het hoenderhok gooien om tot kritische, maar constructieve discussies te komen”, aldus de vereniging. De boodschap is duidelijk: er mag gereageerd worden! Reacties op de columns van Maud kunnen worden verzonden naar maud@bakerynexus.nl.

Lees alle columns van de leden van Bakery Nexus in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Potentiële klanten vinden met  gebiedsanalyse

Potentiële klanten vinden met gebiedsanalyse

Je hebt een vast assortiment en je doet waarin je al jarenlang goed bent. Toch blijkt ineens de omzet terug te lopen. Wat nu? De Stichting Ambachtelijke Bakkerij biedt ambachtelijke bakkers de helpende hand door een gebiedsanalyse aan te bieden. Met de uitkomsten hiervan kun je (nog) beter inspelen op de behoeften van potentiële klanten in jouw regio.

Naast brood ook ijs verkopen. Is dat slim?

Naast brood ook ijs verkopen. Is dat slim?

Bakkersvak 2019: drie dagen vol met kennis tijdens de verschillende presentaties, mensen ontmoeten en inspiratie opdoen met producten en productinnovaties. Het grote ijsplein doet vermoeden dat veel bakkers overwegen om hun assortiment uit te breiden naar ijs.

Vreemd gaan

Vreemd gaan

Onlangs was ik in Tirol. Niet om te hossen met Anton, dat past niet bij mij. Maar tijdens mijn vakantie bezocht ik wel enkele bakkers. En wat ik daar zag voelde voor mij toch als ‘vreemd gaan’.

Broodbakker industrieel omgeving Tiel

Broodbakker industrieel omgeving Tiel

Als broodbakker ben je verantwoordelijk voor een goed verloop van de productie van het brood. Je werkt als ovenist, langmaker, deegdraaier en je bedient de selecte...

Brood bakker Utrecht

Brood bakker Utrecht

In deze zelfstandige functie produceer je in teamverband de mooiste broodproducten. Door de verschillende afzetkanalen wordt er gedurende hele dag door gewerkt.

Brood/ Banket bakker omgeving Deventer

Brood/ Banket bakker omgeving Deventer

De werkzaamheden bestaan uit het produceren van zowel brood- als banketproducten.