Ondernemen anno 2019

Bakery Nexus_Dinand uitsnede

Andere-foto-Dinand-169x300 December, ik denk weer even terug aan de zeven jaar dat ik zelf op de bakkerijvloer stond. Kerst was een periode van pieken, letterlijk, maar het gaf altijd een ongelofelijke kick: met elkaar alle voorbereidingen treffen, aanpakken zonder zeuren, hier en daar een grapje… moe maar voldaan aan het kerstdiner met de gedachte alweer bij de oliebollen. Elke bakker is aan zijn onderneming gekluisterd in de feestdagenperiode en spant zich in voor een topomzet en blije klant. Des te belangrijker om deze scherpte ook in januari vol te houden tussen alle geweld van schoonmaaklijsten en het balansen van voorraden.

De markt verandert in snel tempo. Om in 2019 niet verrast te worden door de klant geef ik graag een viertal goede voornemens om de scherpte en daadkracht van de feestdagen door te zetten in het nieuwe jaar:

1. Ken je bedrijf: waar sta je voor als bedrijf? Is dat helder voor de klant? Is

je personeel het visitekaartje van de winkel? Geef je zelf het goede voorbeeld en zijn je verwachtingen helder?

2. Ken de klant: welke klanten geven energie en welke slurpen energie? Aan welke klanten verdien je het meest en zijn dat ook degenen waar je je op wilt richten? Wat zijn de ontwikkelingen bij je grootste klanten, en welke hebben meer potentie?

3. Ken de markt: wat is je onderscheidend vermogen tegenover de prijsvechters? Voor welk product komt je klant terug? Ben je transparant over de grondstoffen en ambachtelijke werkwijze richting de klant?

4. Ken je werkwijze: wat zijn je grootste inkoopkosten en zijn deze marktconform? Welke leveranciers kunnen je helpen onderscheidend in de markt opereren? Welke derde kanaal klanten hebben een minimale marge door bijvoorbeeld te hoge korting of

onrendabele route?

Wat ga je ondernemen in 2019: word je verrast of ga je verrassen?

Dinand Hofman

Key accountmanager at DistriVers BV

Dossiers
Lees ook
Actie Bakery Nexus viel niet bij iedereen in goede aarde

Actie Bakery Nexus viel niet bij iedereen in goede aarde

Columnist Maud kon nog wel extra aandacht gebruiken vond Bakery Nexus en geen betere plek dan Bakkersvak 2019 om de bakkersbranche te confronteren met het rebelse karakter. Daar hoorde dan ook een anders-dan-anders-actie bij. Ondanks het weer bonden Bakery Nexus-leden zondag en maandag zakjes met mout aan autospiegels op het parkeerterrein. Deze waaiden...

Het Nederlands Bakkerspanel inspireert

Het Nederlands Bakkerspanel inspireert

Begin 2018 startte het Belgisch Bakkerspanel met het doel kennis te verzamelen en te delen om de ambachtelijke bakkers nu en in de toekomst te helpen om hun bedrijven (nog) succesvoller te maken.Samen met Het Nederlands Kokspanel van GROUP7 en een aantal voorstaande fabrikanten wordt nu ook in Nederland een dergelijk panel opgestart. Vanaf juni 2019...

Ambachtsbakker wordt Bakkersmaat

Ambachtsbakker wordt Bakkersmaat

De Ambachtsbakker ondersteunt al jaren warme bakkers op het gebied van reclame, marketing, advies, online verkoop, kassasystemen en winkelinrichting. Het bedrijf helpt niet alleen bakkers onder de gelijknamige formulenaam, maar ook brood- en banketbakkers met hun eigen logo en naam. Om te verduidelijken dat het niet verplicht...

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Wij zijn op zoek naar een allround broodbakker of een ovenist. Je zal groot- en kleinbrood gaan maken.

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Onze klant in de omgeving van Zutphen is per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker/ patissier.

Banketbakker omgeving Nijkerk

Banketbakker omgeving Nijkerk

In verband met een nieuwe locatie en aangepaste werkwijze is onze opdrachtgever op zoek naar een banketbakker voor de lange termijn.