Ondernemen anno 2019

Bakery Nexus_Dinand uitsnede

Andere-foto-Dinand-169x300 December, ik denk weer even terug aan de zeven jaar dat ik zelf op de bakkerijvloer stond. Kerst was een periode van pieken, letterlijk, maar het gaf altijd een ongelofelijke kick: met elkaar alle voorbereidingen treffen, aanpakken zonder zeuren, hier en daar een grapje… moe maar voldaan aan het kerstdiner met de gedachte alweer bij de oliebollen. Elke bakker is aan zijn onderneming gekluisterd in de feestdagenperiode en spant zich in voor een topomzet en blije klant. Des te belangrijker om deze scherpte ook in januari vol te houden tussen alle geweld van schoonmaaklijsten en het balansen van voorraden.

De markt verandert in snel tempo. Om in 2019 niet verrast te worden door de klant geef ik graag een viertal goede voornemens om de scherpte en daadkracht van de feestdagen door te zetten in het nieuwe jaar:

1. Ken je bedrijf: waar sta je voor als bedrijf? Is dat helder voor de klant? Is

je personeel het visitekaartje van de winkel? Geef je zelf het goede voorbeeld en zijn je verwachtingen helder?

2. Ken de klant: welke klanten geven energie en welke slurpen energie? Aan welke klanten verdien je het meest en zijn dat ook degenen waar je je op wilt richten? Wat zijn de ontwikkelingen bij je grootste klanten, en welke hebben meer potentie?

3. Ken de markt: wat is je onderscheidend vermogen tegenover de prijsvechters? Voor welk product komt je klant terug? Ben je transparant over de grondstoffen en ambachtelijke werkwijze richting de klant?

4. Ken je werkwijze: wat zijn je grootste inkoopkosten en zijn deze marktconform? Welke leveranciers kunnen je helpen onderscheidend in de markt opereren? Welke derde kanaal klanten hebben een minimale marge door bijvoorbeeld te hoge korting of

onrendabele route?

Wat ga je ondernemen in 2019: word je verrast of ga je verrassen?

Dinand Hofman

Key accountmanager at DistriVers BV

Dossiers
Lees ook
Inschrijven voor Bio Winkel Awards

Inschrijven voor Bio Winkel Awards

Maandag 8 juli zijn onder een nieuwe naam de Bio Winkel Awards gelanceerd. Een verkiezing voor alle biologische speciaalzaken met een assortiment van minimaal 90 procent biologisch. Winkeliers kunnen zich nu aanmelden voor deze verkiezing.

Nieuwe website Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij

Nieuwe website Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij

Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij lanceerde 1 juli de nieuwe website www.ikwileenbakkerij.nl. Samen met de Facebookpagina is dit onderdeel van de wervingscampagne voor nieuwe bakkerij-ondernemers. De bakkerssector verwacht dat het aantal ondernemers dat zijn of haar bakkerij wil verkopen de komende jaren gaat toenemen. Daarom start de sector...

Jozeph Verloop verbouwt bakkerij en winkel

Jozeph Verloop verbouwt bakkerij en winkel

Bakker Jozeph Verloop, eigenaar van De Bakkers van Verloop, heropende eind juni zijn bakkerswinkel in Gorredijk. “Een aantal weken geleden hebben we de verbouwing van de bakkerij zelf afgerond. We hebben de bakkerij vergroot en de apparaten gemoderniseerd. We hebben vooral ruimte gemaakt voor meer remrijskasten. Zo kunnen we overdag meer degen draaien...

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Wij zijn op zoek naar banketbakker. Dit mag een zelfstandig werkende zijn maar ook een schoolverlater die op zoek is naar een leuke baan. Je komt in een team van...

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Je zal in een klein team gaan werken waar je als deegmaker/ broodbakker ingezet gaat worden. Je bent flexibel inzetbaar en wanneer nodig wissel je met collega's...

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Voor onze klant in de omgeving van Harderwijk zijn we per direct op zoek naar (ervaren) zelfstandig werkend banketbakker. Het betreft een fulltime functie, bij goed...