Ondernemen anno 2019

Bakery Nexus_Dinand uitsnede

Andere-foto-Dinand-169x300 December, ik denk weer even terug aan de zeven jaar dat ik zelf op de bakkerijvloer stond. Kerst was een periode van pieken, letterlijk, maar het gaf altijd een ongelofelijke kick: met elkaar alle voorbereidingen treffen, aanpakken zonder zeuren, hier en daar een grapje… moe maar voldaan aan het kerstdiner met de gedachte alweer bij de oliebollen. Elke bakker is aan zijn onderneming gekluisterd in de feestdagenperiode en spant zich in voor een topomzet en blije klant. Des te belangrijker om deze scherpte ook in januari vol te houden tussen alle geweld van schoonmaaklijsten en het balansen van voorraden.

De markt verandert in snel tempo. Om in 2019 niet verrast te worden door de klant geef ik graag een viertal goede voornemens om de scherpte en daadkracht van de feestdagen door te zetten in het nieuwe jaar:

1. Ken je bedrijf: waar sta je voor als bedrijf? Is dat helder voor de klant? Is

je personeel het visitekaartje van de winkel? Geef je zelf het goede voorbeeld en zijn je verwachtingen helder?

2. Ken de klant: welke klanten geven energie en welke slurpen energie? Aan welke klanten verdien je het meest en zijn dat ook degenen waar je je op wilt richten? Wat zijn de ontwikkelingen bij je grootste klanten, en welke hebben meer potentie?

3. Ken de markt: wat is je onderscheidend vermogen tegenover de prijsvechters? Voor welk product komt je klant terug? Ben je transparant over de grondstoffen en ambachtelijke werkwijze richting de klant?

4. Ken je werkwijze: wat zijn je grootste inkoopkosten en zijn deze marktconform? Welke leveranciers kunnen je helpen onderscheidend in de markt opereren? Welke derde kanaal klanten hebben een minimale marge door bijvoorbeeld te hoge korting of

onrendabele route?

Wat ga je ondernemen in 2019: word je verrast of ga je verrassen?

Dinand Hofman

Key accountmanager at DistriVers BV

Dossiers
Lees ook
Super Social

Super Social

Veel ondernemers gebruiken social media platforms ‘omdat het moet’. Elja Daae, zelf op allerlei vlakken actief als spreker en adviseur over social media, laat in het boek ‘Super Social. 500+ strategieën, cases en praktische tips voor het zakelijk gebruik van Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, Instagram en Linkedin’ zien op welke manier social media...

Nederlanders eten meer brood

Nederlanders eten meer brood

Voor het eerst in 10 jaar eten Nederlanders weer meer brood, Dat blijkt uit actuele cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). In de eerste helft van 2019 laat een stijging van 3,5 procent in het volume van brood zien ten opzichte van dezelfde periode in 2018.

Zonder sollicitatiegesprek aan de slag bij De Koekfabriek

Zonder sollicitatiegesprek aan de slag bij De Koekfabriek

Een baan krijgen zonder te solliciteren. Dat kan bij De Koekfabriek, een bakkerij met zes locaties in Nederland waar koekjes worden gebakken. Het bedrijf gaat als eerste in de bakkersbranche nieuwe medewerkers aannemen via Open Hiring voor de nieuwe vestiging in Wageningen.

Broodbakker omgeving Hardenberg

Broodbakker omgeving Hardenberg

Voor deze klant in de omgeving van Hardenberg zijn we per direct op zoek naar een broodbakker die zelfstandig kan draaien. De werktijden zijn zowel in de nacht als...

Teamleider industriele bakkerij omgeving Amersfoort

Teamleider industriele bakkerij omgeving Amersfoort

In deze meewerkende functie geef je leiding aan maximaal 8 productiemedewerkers en leg je verantwoording af aan de shiftmanager. Je levert een actieve bijdrage aan...

Zelfstandig werkend broodbakker

Zelfstandig werkend broodbakker

Heb jij een passie voor alles wat met broodbakken te maken heeft? Beginnen jouw handen te jeuken bij alleen al het zien van verse producten waar je iets lekkers...