Ondernemen anno 2019

Bakery Nexus_Dinand uitsnede

Andere-foto-Dinand-169x300 December, ik denk weer even terug aan de zeven jaar dat ik zelf op de bakkerijvloer stond. Kerst was een periode van pieken, letterlijk, maar het gaf altijd een ongelofelijke kick: met elkaar alle voorbereidingen treffen, aanpakken zonder zeuren, hier en daar een grapje… moe maar voldaan aan het kerstdiner met de gedachte alweer bij de oliebollen. Elke bakker is aan zijn onderneming gekluisterd in de feestdagenperiode en spant zich in voor een topomzet en blije klant. Des te belangrijker om deze scherpte ook in januari vol te houden tussen alle geweld van schoonmaaklijsten en het balansen van voorraden.

De markt verandert in snel tempo. Om in 2019 niet verrast te worden door de klant geef ik graag een viertal goede voornemens om de scherpte en daadkracht van de feestdagen door te zetten in het nieuwe jaar:

1. Ken je bedrijf: waar sta je voor als bedrijf? Is dat helder voor de klant? Is

je personeel het visitekaartje van de winkel? Geef je zelf het goede voorbeeld en zijn je verwachtingen helder?

2. Ken de klant: welke klanten geven energie en welke slurpen energie? Aan welke klanten verdien je het meest en zijn dat ook degenen waar je je op wilt richten? Wat zijn de ontwikkelingen bij je grootste klanten, en welke hebben meer potentie?

3. Ken de markt: wat is je onderscheidend vermogen tegenover de prijsvechters? Voor welk product komt je klant terug? Ben je transparant over de grondstoffen en ambachtelijke werkwijze richting de klant?

4. Ken je werkwijze: wat zijn je grootste inkoopkosten en zijn deze marktconform? Welke leveranciers kunnen je helpen onderscheidend in de markt opereren? Welke derde kanaal klanten hebben een minimale marge door bijvoorbeeld te hoge korting of

onrendabele route?

Wat ga je ondernemen in 2019: word je verrast of ga je verrassen?

Dinand Hofman

Key accountmanager at DistriVers BV

Dossiers
Lees ook
Nieuwe weg

Nieuwe weg

Na een lange loopbaan van maar liefst 31 jaar is onze directeur Cor Havermans op 1 maart met pensioen gegaan. Daarmee is niet alleen een aimabele collega vertrokken, maar ook een ‘vraagbaak’ binnen onze organisatie. Want zoveel kennis en ervaring is niet in één keer te vervangen. Een column als deze is er in principe niet voor bestemd mensen publiekelijk...

Is uw onderneming in control?

Is uw onderneming in control?

Organisaties zijn omgeven met interne en externe onzekerheden die de realisatie van de doelstellingen in gevaar kunnen brengen. Daarbij is een organisatie in control als ze deze onzekerheden onderkent en maatregelen neemt zodat de organisatie voorspelbaar wordt. Het gaat om het vinden van een aanvaardbare balans tussen risico (risico als maatstaf voor...

De kracht van beeld - ‘Gebruik geen tl-licht’

De kracht van beeld - ‘Gebruik geen tl-licht’

Door de populariteit van sociale media is iedere ondernemer één klik verwijderd van zijn doelgroep. Drie versondernemers, een foodblogger en een culinair fotograaf vertellen hoe je met de juiste beelden de aandacht grijpt van de vluchtige consument.

Broodbakker Ft omgeving Groningen

Broodbakker Ft omgeving Groningen

Wat ga je doen?Voornaamste taken / verantwoordelijkheden: • Voorbereiden van het deeg maken door: - Machinaal/handmatig afwegen en storten van grondstoffen,...

Operator foodproductie omgeving Heerenveen

Operator foodproductie omgeving Heerenveen

Wat ga je doen?Voor onze fabriek in de omgeving van Heerenveen zijn wij op zoek naar een Operator Productie die het productieteam komt versterken. Als Operator ben...

Productiemedewerker FT en PT, omgeving Zevenhuizen

Productiemedewerker FT en PT, omgeving Zevenhuizen

Wat ga je doen?Wat ga je doen als productiemedewerker? Als productiemedewerker bij deze bakkerij kun je ingezet worden voor garneerwerkzaamheden, inpakwerkzaamheden...