Ondernemen anno 2019

Bakery Nexus_Dinand uitsnede

Andere-foto-Dinand-169x300 December, ik denk weer even terug aan de zeven jaar dat ik zelf op de bakkerijvloer stond. Kerst was een periode van pieken, letterlijk, maar het gaf altijd een ongelofelijke kick: met elkaar alle voorbereidingen treffen, aanpakken zonder zeuren, hier en daar een grapje… moe maar voldaan aan het kerstdiner met de gedachte alweer bij de oliebollen. Elke bakker is aan zijn onderneming gekluisterd in de feestdagenperiode en spant zich in voor een topomzet en blije klant. Des te belangrijker om deze scherpte ook in januari vol te houden tussen alle geweld van schoonmaaklijsten en het balansen van voorraden.

De markt verandert in snel tempo. Om in 2019 niet verrast te worden door de klant geef ik graag een viertal goede voornemens om de scherpte en daadkracht van de feestdagen door te zetten in het nieuwe jaar:

1. Ken je bedrijf: waar sta je voor als bedrijf? Is dat helder voor de klant? Is

je personeel het visitekaartje van de winkel? Geef je zelf het goede voorbeeld en zijn je verwachtingen helder?

2. Ken de klant: welke klanten geven energie en welke slurpen energie? Aan welke klanten verdien je het meest en zijn dat ook degenen waar je je op wilt richten? Wat zijn de ontwikkelingen bij je grootste klanten, en welke hebben meer potentie?

3. Ken de markt: wat is je onderscheidend vermogen tegenover de prijsvechters? Voor welk product komt je klant terug? Ben je transparant over de grondstoffen en ambachtelijke werkwijze richting de klant?

4. Ken je werkwijze: wat zijn je grootste inkoopkosten en zijn deze marktconform? Welke leveranciers kunnen je helpen onderscheidend in de markt opereren? Welke derde kanaal klanten hebben een minimale marge door bijvoorbeeld te hoge korting of

onrendabele route?

Wat ga je ondernemen in 2019: word je verrast of ga je verrassen?

Dinand Hofman

Key accountmanager at DistriVers BV

Dossiers
Lees ook
Nieuw interieur? Zes tips voor een voedselveilige keuze

Nieuw interieur? Zes tips voor een voedselveilige keuze

Bij een verbouwing moet je als ondernemer veel keuzes maken. Welke aannemer, welk materiaal, hoeveel koelvitrines en schappen en welk kassasysteem? Het is raadzaam ook de voedselveiligheid hierin mee te nemen. Hier zijn zes tips voor voedselveiligheid om rekening mee te houden.

Ondernemers versterken elkaar in versmarkt Fresh!

Ondernemers versterken elkaar in versmarkt Fresh!

In Leidschendam verrijst op dit moment een luxe, Amerikaans-geïnspireerd winkelcentrum op de plaats van winkelcentrum Leidsenhage. De winkels van de versmarkt Fresh! zijn al enige tijd open. Een van deze verswinkels is Bakkerij van Maanen. Hoe is het om te ondernemen in een modern winkelcentrum, met een groot aantal verswinkeliers dicht bij elkaar?

Van offline naar online

Van offline naar online

In dit artikel staat Frank Janssen (NBC) stil bij de tweede trend in brood: van offline naar online. Deze trend kan op twee manieren worden geïnterpreteerd, namelijk wie het koopt (oude vs. jongere generatie) en waar ze het kopen (in de winkel of via internet).

Broodbakker / productiemedewerker omgeving Utrecht

Broodbakker / productiemedewerker omgeving Utrecht

In deze fulltime functie (38 werkuren) zal je werken in wisselende diensten. De werktijden zijn overdag van 10:00 – 18:00 uur en in de nachtdienst start je...

Meewerkend voorman inpak 2 ploegen te Nijverdal

Meewerkend voorman inpak 2 ploegen te Nijverdal

In deze fulltime aansturende functie zal je zorg dragen voor het inpakproces binnen de bakkerij. Samen met de dagelijkse leiding zorg je voor het juist instrueren...

Commercieel medewerker binnendienst omgeving Amsterdam

Commercieel medewerker binnendienst omgeving Amsterdam

In de deze uitdagende functie zal jij je bezighouden met verkoop van ambachtelijke brood en banketproducten aan diverse afnemers van vliegtuigcateraars tot hotelketens...