Ondernemen anno 2019

Bakery Nexus_Dinand uitsnede

Andere-foto-Dinand-169x300 December, ik denk weer even terug aan de zeven jaar dat ik zelf op de bakkerijvloer stond. Kerst was een periode van pieken, letterlijk, maar het gaf altijd een ongelofelijke kick: met elkaar alle voorbereidingen treffen, aanpakken zonder zeuren, hier en daar een grapje… moe maar voldaan aan het kerstdiner met de gedachte alweer bij de oliebollen. Elke bakker is aan zijn onderneming gekluisterd in de feestdagenperiode en spant zich in voor een topomzet en blije klant. Des te belangrijker om deze scherpte ook in januari vol te houden tussen alle geweld van schoonmaaklijsten en het balansen van voorraden.

De markt verandert in snel tempo. Om in 2019 niet verrast te worden door de klant geef ik graag een viertal goede voornemens om de scherpte en daadkracht van de feestdagen door te zetten in het nieuwe jaar:

1. Ken je bedrijf: waar sta je voor als bedrijf? Is dat helder voor de klant? Is

je personeel het visitekaartje van de winkel? Geef je zelf het goede voorbeeld en zijn je verwachtingen helder?

2. Ken de klant: welke klanten geven energie en welke slurpen energie? Aan welke klanten verdien je het meest en zijn dat ook degenen waar je je op wilt richten? Wat zijn de ontwikkelingen bij je grootste klanten, en welke hebben meer potentie?

3. Ken de markt: wat is je onderscheidend vermogen tegenover de prijsvechters? Voor welk product komt je klant terug? Ben je transparant over de grondstoffen en ambachtelijke werkwijze richting de klant?

4. Ken je werkwijze: wat zijn je grootste inkoopkosten en zijn deze marktconform? Welke leveranciers kunnen je helpen onderscheidend in de markt opereren? Welke derde kanaal klanten hebben een minimale marge door bijvoorbeeld te hoge korting of

onrendabele route?

Wat ga je ondernemen in 2019: word je verrast of ga je verrassen?

Dinand Hofman

Key accountmanager at DistriVers BV

Dossiers
Lees ook
De coronacrisis - Hoe redden bakkers zich?

De coronacrisis - Hoe redden bakkers zich?

De coronacrisis heeft grote gevolgen, ook voor bakkers. Nieuwe richtlijnen en maatregelen volgen elkaar in rap tempo op. Wat mag (nog) wel en wat niet? Vooral voor bakkers die grotendeels afhankelijk zijn van horeca of business to business is het lastig. Welke oplossingen bedachten zij en hoe kan de brancheorganisatie helpen?

Even sparren met een doorgewinterde adviseur

Even sparren met een doorgewinterde adviseur

Het zijn bijzonder uitdagende tijden voor iedereen met een winkel of ander klein bedrijf. Supermarkten ervaren topdrukte, andere winkels zijn gesloten. Iedereen maakt zich zorgen over de gezondheid van klanten en personeel.

Bakker Wim Blom opent vernieuwde winkel in Hasselt

Bakker Wim Blom opent vernieuwde winkel in Hasselt

Op donderdag 2 april heropent Wim Blom zijn winkel in Hasselt. Deze heeft een vernieuwde formule uitstraling gekregen. Naast een bakkerswinkel in de nieuwe stijl is er ook een koffiecorner. Vanwege de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus gaat deze nog niet open.

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...