Ondernemen anno 2019

Bakery Nexus_Dinand uitsnede

Andere-foto-Dinand-169x300 December, ik denk weer even terug aan de zeven jaar dat ik zelf op de bakkerijvloer stond. Kerst was een periode van pieken, letterlijk, maar het gaf altijd een ongelofelijke kick: met elkaar alle voorbereidingen treffen, aanpakken zonder zeuren, hier en daar een grapje… moe maar voldaan aan het kerstdiner met de gedachte alweer bij de oliebollen. Elke bakker is aan zijn onderneming gekluisterd in de feestdagenperiode en spant zich in voor een topomzet en blije klant. Des te belangrijker om deze scherpte ook in januari vol te houden tussen alle geweld van schoonmaaklijsten en het balansen van voorraden.

De markt verandert in snel tempo. Om in 2019 niet verrast te worden door de klant geef ik graag een viertal goede voornemens om de scherpte en daadkracht van de feestdagen door te zetten in het nieuwe jaar:

1. Ken je bedrijf: waar sta je voor als bedrijf? Is dat helder voor de klant? Is

je personeel het visitekaartje van de winkel? Geef je zelf het goede voorbeeld en zijn je verwachtingen helder?

2. Ken de klant: welke klanten geven energie en welke slurpen energie? Aan welke klanten verdien je het meest en zijn dat ook degenen waar je je op wilt richten? Wat zijn de ontwikkelingen bij je grootste klanten, en welke hebben meer potentie?

3. Ken de markt: wat is je onderscheidend vermogen tegenover de prijsvechters? Voor welk product komt je klant terug? Ben je transparant over de grondstoffen en ambachtelijke werkwijze richting de klant?

4. Ken je werkwijze: wat zijn je grootste inkoopkosten en zijn deze marktconform? Welke leveranciers kunnen je helpen onderscheidend in de markt opereren? Welke derde kanaal klanten hebben een minimale marge door bijvoorbeeld te hoge korting of

onrendabele route?

Wat ga je ondernemen in 2019: word je verrast of ga je verrassen?

Dinand Hofman

Key accountmanager at DistriVers BV

Dossiers
Lees ook
Bhv-tool Help 123 vermindert regeldruk

Bhv-tool Help 123 vermindert regeldruk

Al meer dan 500 medewerkers in de bakkerijsector zijn aangemeld voor de online bhv-tool Help123. Hun werkgever gebruikt de bhv-tool om te voldoen aan de wettelijke regels rondom bedrijfshulpverlening (bhv): ze maken het bhv-plan, zorgen dat de bhv-organisatie op orde is, en laten hun personeel trainen in een online omgeving. Tekst en foto: Manon Kleijn,...

BankGiro Loterij steunt Bakkerijmuseum De Oude Bakkerij

BankGiro Loterij steunt Bakkerijmuseum De Oude Bakkerij

Tijdens het jaarlijkse Goed Geld Gala geeft de BankGiro Loterij geld aan culturele instellingen. Bakkerijmuseum De Oude Bakkerij in Medemblik was een van de gelukkigen. Het museum kreeg een bedrag van 250.000 euro.  Het Bakkerijmuseum De Oude Bakkerij wordt steeds populairder en trekt steeds meer bezoekers. Met de bijdrage van de BankGiro Loterij wil...

Hoe kijk jij naar het Sociaal Fonds? Laat het Maud weten

Hoe kijk jij naar het Sociaal Fonds? Laat het Maud weten

"Heeft u ze ook gezien? Twee als middeleeuwse verhalenvertellers uitgedoste acteurs, die een informatieve theatertour over storytelling kracht moesten bijzetten? Het is alweer ruim twee jaar geleden, maar de kneuterige poging om een actueel onderwerp zo te presenteren, staat mij (en menig bakker) nog helder voor de geest. Een campagne als deze, die...

Bakker groot ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Bakker groot ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In deze fulltime functie zal je bezig houden met het volledige proces van voorbereiden, bakken en nabewerken van klein- en grootbrood.

Teamleider ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Teamleider ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In de functie van teamleider ben je verantwoordelijk voor de algehele gang van zaken in de bakkerij. Je zorgt voor een optimale bezetting in de bakkerij, springt...

Bakker ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

Bakker ambachtelijke bakkerij te Amsterdam

In de functie van bakker werk je in een klein team in wisselende diensten. Teambelang staat hier voorop, samen maken jullie de mooiste producten. In deze functie...