Handen uit de mouwen

Maud_Bakery Nexus

Je bakkerij staat bomvol ervaren en gemotiveerd personeel. Het magazijn puilt uit van de grondstoffen, want alles is voorradig bij je leverancier en kun je tegen aantrekkelijke prijzen inkopen. Een droom!? Ja, helaas wel. De werkelijkheid is een stuk weerbarstiger.

De bakkerijbranche loopt momenteel tegen forse uitdagingen aan. Allereerst daalt de verkrijgbaarheid van een aantal grondstoffen, onder meer als gevolg van de wereldwijd toenemende vraag en slechte oogsten. Daardoor stijgen de prijzen in rap tempo. Ook de kosten voor transport gaan door het dak, en wat te denken van de energietarieven? En dan is er nog dat nijpende tekort aan medewerkers, dat niet alleen in onze branche een rol speelt. Er ontstaan problemen in de productie, maar ook in de aanlevering: het tekort aan vrachtwagenchauffeurs zorgt ervoor dat producten niet op tijd of helemaal niet op de plaats van bestemming arriveren. Tel daarbij op dat veel mensen juist bij veel werkgelegenheid liever minder willen werken, en het doemscenario is compleet.

Hoe gaan we deze uitdagingen het hoofd bieden? Problemen die we niet eerder hadden, vragen om oplossingen die we eerder niet kozen. Oftewel: iedereen, handen uit de mouwen! Dus, beste groothandels, is het een idee om wat minder servicegericht te gaan werken? Het is fantastisch dat je bereid bent om met drie zakken grondstoffen voor een klant op pad te gaan, maar dat past niet meer bij deze tijd. Als leverancier zou je bakkers kunnen belonen voor minder frequent bestellen. En samenwerking tussen leveranciers kan ook voor minder stop- en aflevermomenten zorgen. Voor onze bakkers even wennen, maar broodnodig!
En grondstoffenleveranciers, ook voor jullie geldt deze oproep. Vereenvoudig de grondstofmixen en gebruik daarin alleen wat echt noodzakelijk is. Zo zet je schaarste van ingrediënten buitenspel.

En bakker, haal je kop uit het zand, of liever uit de deegkuip. Kom ook in actie. Gebruik een kleine selectie grondstoffen voor verschillende producten en streef er niet langer naar alles aan te bieden wat de klant verlangt. Want zeg eens eerlijk, je loopt toch al langer aan tegen de makke van je brede assortiment? Waar wacht je op? Stop met producten en leg het uit. Geen enkele klant heeft baat bij een bakker met een breed assortiment die het hoofd niet boven water kan houden. Denk je: dit gaat niet over mij, want ik heb dit al getackeld? Super, maar je kunt nog meer doen. Keer terug naar de oorsprong van het product: daarvoor heb je minder grondstoffen nodig en het proces wordt veel aantrekkelijker voor je vakmensen. Ontbreekt het je aan kennis? Vraag hulp om je heen. Er zijn al veel mooie voorbeelden.

Het is makkelijk praten in een column. Maar als we blijven doen wat we deden, krijgen we binnenkort niet eens meer wat we kregen. Een nieuwe tijd breekt aan en dat vraagt om verandering. Bij bakkers én bij leveranciers. Samen kunnen we het hoofd bieden aan de uitdagingen die voor ons liggen. Als we klein beginnen met experimenteren, wennen we er langzaam aan. En wie weet leidt schaarste zelfs tot duurzaamheid, en uiteindelijk dus tot een betere wereld.

Lees ook
Bakkers in de media – week 17

Bakkers in de media – week 17

Inflatie in Nederland, drukke Koningsdag voor de bakker en nieuwe winkel voor Echte Bakker Arjan van der Eijk. Wat verscheen er deze week in de media over de bakkersbranche?

Bakkers in de media – week 16

Bakkers in de media – week 16

Pasen in de bakkerij, 125 jarig jubileum bakker Out en Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft tips voor social media. Wat kwam er de afgelopen week voorbij in de media over de bakkersbranche?

NBC: Broodconsumptie 2021 opnieuw gedaald

NBC: Broodconsumptie 2021 opnieuw gedaald

Het totale broodvolume in Nederland is in 2021 met -4,2% gedaald naar een totaal van 783.388.000 kg. In 2020 was dit nog 817.617.000 kg. Zo laten de nieuwste GfK-cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) zien.