Tweede onderzoek Bakkerspanel

Bakkerspanel

Bakkerspanel onderzoekt drie keer per jaar hoe bakkers tegen hun vak en de sector aankijken. Eén keer per jaar onderzoekt het bureau hoe consumenten tegen bakkers en bakkerijproducten aankijken. Het tweede onderzoek loopt inmiddels en je kunt nog deelnemen.  Dan ontvang je na afloop de resultaten in je mailbox.

Bakkerspanel deed al onderzoek onder Belgische bakkers, maar ook in Nederland bleek er behoefte te zijn naar meer informatie. Jeroen Claessens van Bakkerspanel: “De markt is op zoek naar inspiratie en toekomstperspectief. De fabrikanten en leveranciers die ik spreek, zijn zelf geïnteresseerd in meer informatie en ze willen de bakkers ook helpen aan inzichten. Verder zijn veranderende consumentenwensen en verwachtingen die jonge bakkers hebben van moderne bedrijfsvoering redenen om die verandering in gang te zetten. Hier is kennis rechtstreeks uit de markt voor nodig.”

Ontvang nuttige tips
Dit tweede onderzoek draait om brood, duurzaamheid en het aantrekken van nieuwe klanten. Jeroen Claessens: “Met de resultaten uit dit onderzoek kunnen fabrikanten hun producten beter laten aansluiten op jouw wensen. Verder schrijven wij op basis van onze onderzoeken artikelen en geven tips aan bakkers om hen te ondersteunen en inspireren op het gebied van bedrijfsvoering en klantcontact. Invullen neemt slechts 10 minuten van jouw tijd in beslag. Wij willen je alvast hartelijk danken voor je deelname aan onze enquête. En: je wordt achteraf niet benaderd voor allerlei ongevraagde productaanbiedingen.” Deelnemers maken ook kans op een BOL.com cadeaubon van 50 euro.   

Uit het eerste onderzoek – met een nadruk op viennoiserie en hartige producten – kwam duidelijk naar voren dat jongere bakkers (tot 35 jaar) als topprioriteit het aantrekken van nieuwe klanten hebben. “Voor de oudere bakkers (37%) is zoals verwacht bedrijfsopvolging de grootste uitdaging.” En een andere uitdaging waar jonge bakkers (41%) meer wakker van liggen dan oudere bakkers (12%) is het werven van nieuw personeel.

Resultaten van de tweede meting
Bakkers die deelnemen aan de enquête ontvangen na afloop van het onderzoek een e-mailnieuwsbrief waarin resultaten uit de enquêtes onder bakkers en consumenten worden vertaald naar nuttige tips voor hun zaak. “Dan moet je denken aan tips om klanten via sociale media naar hun zaak te trekken, hoe de bakker zich kan onderscheiden van andere bakkers en de retail, maar ook hoe zij slimmer kunnen werken, waardoor het werk aantrekkelijker wordt.”

Meedoen aan het onderzoek kan nog: http://bit.ly/EnquêteHetNederlandsBakkerspanel-november2019.

Meer achtergrond over Bakkerspanel kun je nalezen in dit artikel dat we hier eerder over publiceerden.

Dossiers
Lees ook
Nieuwe weg

Nieuwe weg

Na een lange loopbaan van maar liefst 31 jaar is onze directeur Cor Havermans op 1 maart met pensioen gegaan. Daarmee is niet alleen een aimabele collega vertrokken, maar ook een ‘vraagbaak’ binnen onze organisatie. Want zoveel kennis en ervaring is niet in één keer te vervangen. Een column als deze is er in principe niet voor bestemd mensen publiekelijk...

Ondernemen anno 2019

Ondernemen anno 2019

December, ik denk weer even terug aan de zeven jaar dat ik zelf op de bakkerijvloer stond. Kerst was een periode van pieken, letterlijk, maar het gaf altijd een ongelofelijke kick: met elkaar alle voorbereidingen treffen, aanpakken zonder zeuren, hier en daar een grapje… moe maar voldaan aan het kerstdiner met de gedachte alweer bij de oliebollen. Elke...

Is uw onderneming in control?

Is uw onderneming in control?

Organisaties zijn omgeven met interne en externe onzekerheden die de realisatie van de doelstellingen in gevaar kunnen brengen. Daarbij is een organisatie in control als ze deze onzekerheden onderkent en maatregelen neemt zodat de organisatie voorspelbaar wordt. Het gaat om het vinden van een aanvaardbare balans tussen risico (risico als maatstaf voor...

Bakker/ operator productie omgeving Nijmegen

Bakker/ operator productie omgeving Nijmegen

Wat ga je doen?Als operator productie draag je zorg voor de producten die worden bereidt in deze bakkerij. We zijn per direct op zoek naar een ervaren bakker/ operator...

Leerling BBL Artisanaal

Leerling BBL Artisanaal

Wat ga je doen?Gaat er voor jou niets boven de geur van pasgebakken brood? Voor de artisanale bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een leerling BBL. Dagelijks...

Verkoopmedewerker omgeving Groningen

Verkoopmedewerker omgeving Groningen

Wat ga je doen?Heb jij altijd al heerlijke brood- en banketproducten willen verkopen? Dan is dit je kans! Een ambachtelijke bakkerij, met meerdere winkels in de...