Onderzoek wijst uit: dit zijn de drie grootste uitdagingen voor bakkers

16 september 2019

“Tijdens Bakkersvak in Gorinchem hebben wij aangekondigd, dat wij ook structureel de markt gaan onderzoeken in Nederland. In België deden we dat al vorig jaar. Onze metingen zijn thematisch van aard, waarbij een leuke mix ontstaat van vragen over product- en merkgebruik en daarnaast onderwerpen over bedrijfsvoering, inkoop en gebruik van online communicatiekanalen. Voor iedereen die actief is in de bakkerij, zowel de fabrikanten als de bakkers zelf bevatten onze onderzoeken interessante informatie.”

Oudere bakker heeft zijn eigen uitdaging voor de toekomst

“Terugkomend op de belangrijkste uitdagingen zien we dat grote verschillen bestaan tussen de uitdagingen die jongere en oudere bakkers ervaren. De jongere bakkers tot 35 jaar hebben als topprioriteit het aantrekken van nieuwe klanten. Bijna zeven op de tien (68%)  jonge bakkers ervaren dit als grootste uitdaging. Voor 42% van de bakkers in de leeftijd 35 tot 50 jaar is dit één van de grootste uitdagingen voor de toekomst en voor bakkers boven de 50 jaar is dit aandeel gezakt tot 33%.  Voor de oudere bakkers (37%) is zoals verwacht bedrijfsopvolging de grootste uitdaging.”

Help, ik zoek nieuw personeel

“Een andere uitdaging waar jonge bakkers (41%) meer wakker van liggen dan oudere bakkers (12%) is het werven van nieuw personeel. In een krappe arbeidsmarkt en een beroep met niet reguliere  werktijden, is het moeilijk concurreren met andere sectoren. Moderne bakkerijmachines bieden hiervoor een mogelijke oplossing om werkuren in de nachtelijke en vroege ochtenduren te beperken.  Om het werk aantrekkelijker te maken moet naar dergelijke oplossingen worden gekeken in combinatie met goed werkgeverschap, waarbij een werknemer gehoord wordt in zijn wensen op het gebied van werktijden en carrièreperspectief. Wat dat betreft is de bakkerij niet veel anders dan andere branches. Het onderwerp personeel is één van de onderdelen in de derde meting die wij gaan houden in februari/maart 2020.”

Van elkaar leren

“In oktober/november houden wij onze tweede meting in Nederland. Hierbij gaan wij onderzoeken wat bakkers doen om nieuwe klanten aan te trekken en welke middelen zij hiervoor inzetten. Aansluitend houdt het Bakkerspanel in november van dit jaar en grootschalig consumenten-onderzoek in Nederland en België over het kopen van brood en banket bij de bakker en in de supermarkt. Het doel van Het Bakkerspanel is om van elkaar te leren en hierdoor geïnspireerd te raken om de ambachtelijke bakkerij toekomstbestendig te maken.”

Kijk voor meer informatie op www.bakkerspanel.eu of neem contact op met Jeroen Claessens, j.claessens@bakkerspanel.eu, +31 (0) 6 44319320

Altijd op de hoogte blijven?