Het Nederlands Bakkerspanel inspireert

Bakkerspanel_Persbericht Nederlands Bakkers Panel

Begin 2018 startte het Belgisch Bakkerspanel met het doel kennis te verzamelen en te delen om de ambachtelijke bakkers nu en in de toekomst te helpen om hun bedrijven (nog) succesvoller te maken.Samen met Het Nederlands Kokspanel van GROUP7 en een aantal voorstaande fabrikanten wordt nu ook in Nederland een dergelijk panel opgestart.

Vanaf juni 2019 gaat elke vier maanden Het Nederlands Bakkerspanel een enquête houden onder ambachtelijke bakkers in brood en banket. Met dit initiatief kan iedereen die actief is in de markt voor brood en banket over nuttige en complete informatie beschikken om strategie en marktbewerking te bepalen.

De consument verandert

Jeroen Claessens, zaakvoerder Alert Marktonderzoek en initiatiefnemer van Het Nederlands Bakkerspanel zegt: “De markt is op zoek naar inspiratie en toekomstperspectief. De fabrikanten en leveranciers die ik spreek willen de bakkers hier graag bij helpen. Verder zijn veranderende consumentenwensen en verwachtingen die jonge bakkers hebben van moderne bedrijfsvoering redenen om die verandering in gang te zetten. Hier is kennis rechtstreeks uit de markt voor nodig.”

Uit gesprekken met bakkers zijn al enkele belangrijke uitdagingen naar voren gekomen: 

  • Hoe krijg ik de consument weer naar mijn winkel?
  • Hoe kan ik mij onderscheiden van retail en mijn collega-bakkers?
  • Hoe geef ik invulling aan afzet buiten mijn eigen winkel(s)?
  • Hoe kan ik zorgen, dat ik geen "nee" tegen klanten hoef te zeggen, zonder veel derving?
  • Hoe maken we het bakkersvak aantrekkelijker voor jonge mensen?
  • Hoe verandert de bakker van producent in een ondernemer?
  • Hoe ga ik om met opvolging?
  • Hoe zorg ik voor duurzame inzetbaarheid van mijn werknemers?

Uw privacy is gegarandeerd

Jeroen Claessens licht toe: “Bakkers kunnen via onze online enquêtes hun mening geven over producten en bedrijfsvoering. Deze gegevens worden vertaald naar marktcijfers, welke worden gepresenteerd in interessante themarapportages. De antwoorden worden zonder persoons- en bedrijfsgegevens verwerkt, zodat anonimiteit is gegarandeerd.” 

Naast de enquêtes onder ambachtelijke bakkers wordt jaarlijks een enquête gehouden onder consumenten over hun aankoopgedrag over alle kanalen (zowel retail, ambulant als bakker) heen voor brood en banket en wat zij hierbij belangrijk vinden. Het kijken naar de markt van brood en banket vanuit de zijde van de bakker en de consument gaat zeker interessante inzichten opleveren

Tips om uw zaak te verbeteren

Bakkers krijgen als dank voor hun mening na elke bevraging een e-mailnieuwsbrief waarin resultaten uit de enquêtes onder bakkers en consumenten worden vertaald naar nuttige tips voor hun zaak. Zo kunnen bakkers denken aan tips om klanten via sociale media naar hun zaak te trekken, hoe de bakker zich kan onderscheiden van andere bakkers en de retail, maar ook hoe zij slimmer kunnen werken, waardoor het werk aantrekkelijker wordt.

Uw medewerking is belangrijk

Jeroen Claessens vraagt aan ambachtelijke bakkers om mee te werken: “De inzichten in de markt voor brood en banket zijn alleen mogelijk met de medewerking van de bakkerij aan onze bevragingen. De bakkers die wij hebben gesproken geven aan, dat zij het liefste deelnemen via een online enquêtes via e-mail, die zij op een door hun gewenst tijdstip kunnen invullen. Houd uw e-mail in de gaten. In juni ontvangt u van Het Nederlands Bakkerspanel een e-mail met een link naar onze eerste enquête.”

Lees ook
Handen tekort? Drie tips

Handen tekort? Drie tips

Bakkers, inpakkers, schoonmakers, operators, winkelpersoneel, chauffeurs: het tekort aan goede medewerkers bedreigt steeds vaker het voortbestaan van bakkerij-ondernemingen. Daarom organiseerde het Genootschap voor de Bakkerij een bijeenkomst voor de hele sector. Voor iedereen die het – vanwege personeelstekort? – te druk had om te komen, hier een samenvatting...

Onderzoek wijst uit: dit zijn de drie grootste uitdagingen voor bakkers

Onderzoek wijst uit: dit zijn de drie grootste uitdagingen voor bakkers

De drie grootste uitdagingen voor de bakkers zijn het aantrekken van nieuwe klanten, verhogen van het rendement en het onderscheidend vermogen ten opzicht van der supermarkt. Deze resultaten zijn afkomstig uit de eerste meting van Het Nederlands Bakkerspanel waaraan 306 bakkers hebben deelgenomen. Tegelijkertijd zijn 305 Belgische bakkers bevraagd over...

Acht redenen om bij de ambachtelijke bakker te kopen

Acht redenen om bij de ambachtelijke bakker te kopen

Winkelcentra met uitsluitend winkels van grote ketens vinden we vaak saai en ongezellig. Het zijn de zelfstandige winkeliers die het straatbeeld opfleuren en verrijken. Ook de winkel van je ambachtelijke bakker geeft een straat of winkelcentrum een fijne uitstraling. Koop daarom je brood bij de ambachtelijke bakker! Acht redenen om bij hem langs te...

Broodbakker omgeving Hardenberg

Broodbakker omgeving Hardenberg

Voor deze klant in de omgeving van Hardenberg zijn we per direct op zoek naar een broodbakker die zelfstandig kan draaien. De werktijden zijn zowel in de nacht als...

Teamleider industriele bakkerij omgeving Amersfoort

Teamleider industriele bakkerij omgeving Amersfoort

In deze meewerkende functie geef je leiding aan maximaal 8 productiemedewerkers en leg je verantwoording af aan de shiftmanager. Je levert een actieve bijdrage aan...

Zelfstandig werkend broodbakker

Zelfstandig werkend broodbakker

Heb jij een passie voor alles wat met broodbakken te maken heeft? Beginnen jouw handen te jeuken bij alleen al het zien van verse producten waar je iets lekkers...