Tweede onderzoek Bakkerspanel

6 november 2019

Bakkerspanel onderzoekt drie keer per jaar hoe bakkers tegen hun vak en de sector aankijken. Eén keer per jaar onderzoekt het bureau hoe consumenten tegen bakkers en bakkerijproducten aankijken. Het tweede onderzoek loopt inmiddels en je kunt nog deelnemen.  Dan ontvang je na afloop de resultaten in je mailbox.

Bakkerspanel deed al onderzoek onder Belgische bakkers, maar ook in Nederland bleek er behoefte te zijn naar meer informatie. Jeroen Claessens van Bakkerspanel: “De markt is op zoek naar inspiratie en toekomstperspectief. De fabrikanten en leveranciers die ik spreek, zijn zelf geïnteresseerd in meer informatie en ze willen de bakkers ook helpen aan inzichten. Verder zijn veranderende consumentenwensen en verwachtingen die jonge bakkers hebben van moderne bedrijfsvoering redenen om die verandering in gang te zetten. Hier is kennis rechtstreeks uit de markt voor nodig.”

Ontvang nuttige tips
Dit tweede onderzoek draait om brood, duurzaamheid en het aantrekken van nieuwe klanten. Jeroen Claessens: “Met de resultaten uit dit onderzoek kunnen fabrikanten hun producten beter laten aansluiten op jouw wensen. Verder schrijven wij op basis van onze onderzoeken artikelen en geven tips aan bakkers om hen te ondersteunen en inspireren op het gebied van bedrijfsvoering en klantcontact. Invullen neemt slechts 10 minuten van jouw tijd in beslag. Wij willen je alvast hartelijk danken voor je deelname aan onze enquête. En: je wordt achteraf niet benaderd voor allerlei ongevraagde productaanbiedingen.” Deelnemers maken ook kans op een BOL.com cadeaubon van 50 euro.   

Uit het eerste onderzoek – met een nadruk op viennoiserie en hartige producten – kwam duidelijk naar voren dat jongere bakkers (tot 35 jaar) als topprioriteit het aantrekken van nieuwe klanten hebben. “Voor de oudere bakkers (37%) is zoals verwacht bedrijfsopvolging de grootste uitdaging.” En een andere uitdaging waar jonge bakkers (41%) meer wakker van liggen dan oudere bakkers (12%) is het werven van nieuw personeel.

Resultaten van de tweede meting
Bakkers die deelnemen aan de enquête ontvangen na afloop van het onderzoek een e-mailnieuwsbrief waarin resultaten uit de enquêtes onder bakkers en consumenten worden vertaald naar nuttige tips voor hun zaak. “Dan moet je denken aan tips om klanten via sociale media naar hun zaak te trekken, hoe de bakker zich kan onderscheiden van andere bakkers en de retail, maar ook hoe zij slimmer kunnen werken, waardoor het werk aantrekkelijker wordt.”

Meedoen aan het onderzoek kan nog: http://bit.ly/EnquêteHetNederlandsBakkerspanel-november2019.

Meer achtergrond over Bakkerspanel kun je nalezen in dit artikel dat we hier eerder over publiceerden.

Altijd op de hoogte blijven?