Tien tips voor je Facebookpagina

Facebook_Unsplash

Foto: Unsplash

Een bedrijfspagina op Facebook is een handige tool voor een ondernemer. Iedere Facebookgebruiker kan fan worden van deze pagina. Zodra zij op de ‘vind-ik-leuk-knop’ klikken, ontvangen zij updates van jouw bedrijf op hun tijdlijn. Doe je het goed, dan verbeter je je bereik, zichtbaarheid en  naamsbekendheid én bouw je een band op met je volgers.  Hier zijn tien tips voor Facebookpagina.

1. Gebruikersnaam
Vul altijd je gebruikersnaam in op je pagina: de @-vermelding die linksboven onder je profielfoto en bedrijfsnaam staat. Als je dit invult kunnen andere pagina’s en personen je taggen, waardoor de zichtbaarheid van je pagina toeneemt. De @-vermelding maakt het eveneens mogelijk om gevonden te worden in de zoekbalk en -resultaten van Facebook.

2. Profiel- en omslagfoto
Voeg een herkenbare profiel- en omslagfoto toe. Mensen trekken de aandacht, maar je kunt ook kiezen voor je logo. Zorg ervoor dat de foto’s aansluiten bij je huisstijl. Geef de foto’s een relevante beschrijving en verwerk er een link naar je website in.

3. Pagina-informatie
Optimaliseer je pagina-informatie met een korte tekst waar je voor staat, wat je aanbiedt, locatie van je bedrijf en hoe geïnteresseerden contact op kunnen nemen.

4. Privéberichten
Facebook houdt bij hoe snel je op privéberichten reageert. Reageer je snel en consistent, dan beloont het platform je met een groene ‘zeer ontvankelijk voor berichten’-badge.

5. Mijlpalen
Voeg mijlpalen toe via het tabblad Info. Mijlpalen zoals belangrijke gebeurtenissen en evenementen krijgen extra aandacht in de tijdlijn en staan apart vermeld op je pagina.

6. Calls-to-action
Voeg calls-to-action toe, zodat het makkelijk wordt voor mensen om een bepaalde actie te ondernemen. Denk aan ‘Nu bestellen’ of ‘Nu bellen’.

7. Tabbladen
Personaliseer je tabbladen. Linksonder je profielfoto staan een aantal standaardtabs. Je kunt deze uitbreiden met bijvoorbeeld ‘Vacatures’, ‘Aanbieding van de week’ of ‘Nieuwsbrieven’.

8. Advertenties
Promoot je beste berichten en experimenteer met advertenties. Sinds het nieuwe algoritme van kracht is, is het organisch bereik van bedrijfspagina’s gedaald. Door relevante en doelgerichte advertenties in te zetten heb je meer zekerheid dat Facebookgebruikers je content zien. Dat hoeft geen bakken met geld te kosten, maar kan ook kleinschalig.

9. Foto's
Gebruik Canva om je foto’s te bewerken voor het creëren van een eigen stijl en herkenning.

10. Filmpje
Met Quik selecteer je foto’s, waarvan vervolgens automatisch een filmpje wordt gemaakt. Het filmpje bevat rechtenvrije muziek en je kunt teksten toevoegen.

Meer weten over de mogelijkheden van een bedrijfspagina op Facebook? Lees dan het complete artikel van Birgitta van der Linden in Bakkers in bedrijf 5-2018, Vakblad IJs 47-2019, Vlees+ 4-2019 of Vismagazine 6-2019.

Lees ook
Hollandse nuchterheid of ‘Dutch ignorance’?

Hollandse nuchterheid of ‘Dutch ignorance’?

Het is crisis. Volgens Macron zijn we zelfs in oorlog. In oorlog met het coronavirus. Landen om ons heen zitten in lock-down en grenzen gaan massaal dicht. Ik zou het over chocolade moeten hebben, maar wat is de relevantie daarvan nu de hele wereld worstelt met COVID-19? Het aantal bevestigde besmettingen ligt op dit moment op 11.750 en wie weet waar...

Laat je inspireren door collega’s - van ondernemer tot werkgever

Laat je inspireren door collega’s - van ondernemer tot werkgever

Als het draait om goede mensen binnen krijgen en houden, sta je als bakker soms voor grote uitdagingen. Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet, noteerden we vijf inspirerende lessen van collega-ondernemers. “Het is geen rocket science. Het is gewoon een kwestie van morgen beginnen.”

De coronacrisis - Hoe redden bakkers zich?

De coronacrisis - Hoe redden bakkers zich?

De coronacrisis heeft grote gevolgen, ook voor bakkers. Nieuwe richtlijnen en maatregelen volgen elkaar in rap tempo op. Wat mag (nog) wel en wat niet? Vooral voor bakkers die grotendeels afhankelijk zijn van horeca of business to business is het lastig. Welke oplossingen bedachten zij en hoe kan de brancheorganisatie helpen?

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Rijswijk

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Rijswijk

Wat ga je doen?Ter uitbreiding van het huidige team komt er een functie van allround broodbakker bij. Deze is voor de lange termijn en voor 38 uur per week. In deze...

Vakantiemedewerker voor in het banket gezocht, omgeving Haaksbergen

Vakantiemedewerker voor in het banket gezocht, omgeving Haaksbergen

Wat ga je doen?Wij zijn op zoek naar een banketbakker voor de weken 26 tot ongeveer week 36. Je zal gaan werken op de afdeling nat gebak. Je komt in een moderne...

Medewerker Inpak/ Verdeel/ Vriezer in de Bollenstreek

Medewerker Inpak/ Verdeel/ Vriezer in de Bollenstreek

Wat ga je doen?Voor onze klant in de Bollenstreek (Zuid-Holland) zijn we per direct op zoek naar een medewerker die actief kan zijn op de afdeling inpak, verdeel...