Tien tips voor je Facebookpagina

Facebook_Unsplash

Foto: Unsplash

Een bedrijfspagina op Facebook is een handige tool voor een ondernemer. Iedere Facebookgebruiker kan fan worden van deze pagina. Zodra zij op de ‘vind-ik-leuk-knop’ klikken, ontvangen zij updates van jouw bedrijf op hun tijdlijn. Doe je het goed, dan verbeter je je bereik, zichtbaarheid en  naamsbekendheid én bouw je een band op met je volgers.  Hier zijn tien tips voor Facebookpagina.

1. Gebruikersnaam
Vul altijd je gebruikersnaam in op je pagina: de @-vermelding die linksboven onder je profielfoto en bedrijfsnaam staat. Als je dit invult kunnen andere pagina’s en personen je taggen, waardoor de zichtbaarheid van je pagina toeneemt. De @-vermelding maakt het eveneens mogelijk om gevonden te worden in de zoekbalk en -resultaten van Facebook.

2. Profiel- en omslagfoto
Voeg een herkenbare profiel- en omslagfoto toe. Mensen trekken de aandacht, maar je kunt ook kiezen voor je logo. Zorg ervoor dat de foto’s aansluiten bij je huisstijl. Geef de foto’s een relevante beschrijving en verwerk er een link naar je website in.

3. Pagina-informatie
Optimaliseer je pagina-informatie met een korte tekst waar je voor staat, wat je aanbiedt, locatie van je bedrijf en hoe geïnteresseerden contact op kunnen nemen.

4. Privéberichten
Facebook houdt bij hoe snel je op privéberichten reageert. Reageer je snel en consistent, dan beloont het platform je met een groene ‘zeer ontvankelijk voor berichten’-badge.

5. Mijlpalen
Voeg mijlpalen toe via het tabblad Info. Mijlpalen zoals belangrijke gebeurtenissen en evenementen krijgen extra aandacht in de tijdlijn en staan apart vermeld op je pagina.

6. Calls-to-action
Voeg calls-to-action toe, zodat het makkelijk wordt voor mensen om een bepaalde actie te ondernemen. Denk aan ‘Nu bestellen’ of ‘Nu bellen’.

7. Tabbladen
Personaliseer je tabbladen. Linksonder je profielfoto staan een aantal standaardtabs. Je kunt deze uitbreiden met bijvoorbeeld ‘Vacatures’, ‘Aanbieding van de week’ of ‘Nieuwsbrieven’.

8. Advertenties
Promoot je beste berichten en experimenteer met advertenties. Sinds het nieuwe algoritme van kracht is, is het organisch bereik van bedrijfspagina’s gedaald. Door relevante en doelgerichte advertenties in te zetten heb je meer zekerheid dat Facebookgebruikers je content zien. Dat hoeft geen bakken met geld te kosten, maar kan ook kleinschalig.

9. Foto's
Gebruik Canva om je foto’s te bewerken voor het creëren van een eigen stijl en herkenning.

10. Filmpje
Met Quik selecteer je foto’s, waarvan vervolgens automatisch een filmpje wordt gemaakt. Het filmpje bevat rechtenvrije muziek en je kunt teksten toevoegen.

Meer weten over de mogelijkheden van een bedrijfspagina op Facebook? Lees dan het complete artikel van Birgitta van der Linden in Bakkers in bedrijf 5-2018, Vakblad IJs 47-2019, Vlees+ 4-2019 of Vismagazine 6-2019.

Lees ook
Lavans levert bedrijfskleding HEMA Bakkerijen

Lavans levert bedrijfskleding HEMA Bakkerijen

Sinds 2009 levert Lavans de bedrijfskleding voor HEMA Bakkerijen. Onlangs werd het contract voor de samenwerking tussen deze twee bedrijven voor vijf jaar verlengd. “Lavans is voor ons een hele prettige partner”, zegt Tim Slats, QA medewerker bij HEMA Bakkerijen.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt bij informatieverstrekking

Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt bij informatieverstrekking

De afgelopen maanden zijn we overspoeld met informatie over corona. Via journaals en persconferenties op tv, berichten in de krant en sociale media, en natuurlijk via de vele verhalen van klanten in de winkel. Hoe filter je al deze informatie? En: welk nieuws bied je in deze coronatijd zelf aan als bakkerij?

Medewerkers in de frontlinie - Afstand houden van collega’s blijkt lastig

Medewerkers in de frontlinie - Afstand houden van collega’s blijkt lastig

Voor ondernemers waren de afgelopen maanden spannend. Welke impact zou de crisis hebben op hun bedrijf? Ook voor medewerkers waren het onzekere tijden. Is het veilig om te gaan werken, voldoen de hygiënemaatregelen en heb ik straks nog een baan? Vier medewerkers vertellen hoe zij de coronatijd ervaren.

Broodbakker ambachtelijk te Rotterdam

Broodbakker ambachtelijk te Rotterdam

Wat ga je doen?In deze fulltime functie zullen de werkzaamheden bestaan uit allround productie binnen de bakkerij. Je zal je bezig houden met zowel groot als kleinbrood....

Allround bakker omgeving Veendam

Allround bakker omgeving Veendam

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Veendam zijn we op korte termijn op zoek naar een allround bakker. Het betreft een fulltime functie...

Industriele broodbakker gezocht, omgeving Emmen

Industriele broodbakker gezocht, omgeving Emmen

Wat ga je doen?In deze functie ben jij verantwoordelijk voor een goed verloop van de productie van groot brood. Je bereidt deegsoorten, werkt aan de oven, je bedient...