Tien tips voor je Facebookpagina

Facebook_Unsplash

Foto: Unsplash

Een bedrijfspagina op Facebook is een handige tool voor een ondernemer. Iedere Facebookgebruiker kan fan worden van deze pagina. Zodra zij op de ‘vind-ik-leuk-knop’ klikken, ontvangen zij updates van jouw bedrijf op hun tijdlijn. Doe je het goed, dan verbeter je je bereik, zichtbaarheid en  naamsbekendheid én bouw je een band op met je volgers.  Hier zijn tien tips voor Facebookpagina.

1. Gebruikersnaam
Vul altijd je gebruikersnaam in op je pagina: de @-vermelding die linksboven onder je profielfoto en bedrijfsnaam staat. Als je dit invult kunnen andere pagina’s en personen je taggen, waardoor de zichtbaarheid van je pagina toeneemt. De @-vermelding maakt het eveneens mogelijk om gevonden te worden in de zoekbalk en -resultaten van Facebook.

2. Profiel- en omslagfoto
Voeg een herkenbare profiel- en omslagfoto toe. Mensen trekken de aandacht, maar je kunt ook kiezen voor je logo. Zorg ervoor dat de foto’s aansluiten bij je huisstijl. Geef de foto’s een relevante beschrijving en verwerk er een link naar je website in.

3. Pagina-informatie
Optimaliseer je pagina-informatie met een korte tekst waar je voor staat, wat je aanbiedt, locatie van je bedrijf en hoe geïnteresseerden contact op kunnen nemen.

4. Privéberichten
Facebook houdt bij hoe snel je op privéberichten reageert. Reageer je snel en consistent, dan beloont het platform je met een groene ‘zeer ontvankelijk voor berichten’-badge.

5. Mijlpalen
Voeg mijlpalen toe via het tabblad Info. Mijlpalen zoals belangrijke gebeurtenissen en evenementen krijgen extra aandacht in de tijdlijn en staan apart vermeld op je pagina.

6. Calls-to-action
Voeg calls-to-action toe, zodat het makkelijk wordt voor mensen om een bepaalde actie te ondernemen. Denk aan ‘Nu bestellen’ of ‘Nu bellen’.

7. Tabbladen
Personaliseer je tabbladen. Linksonder je profielfoto staan een aantal standaardtabs. Je kunt deze uitbreiden met bijvoorbeeld ‘Vacatures’, ‘Aanbieding van de week’ of ‘Nieuwsbrieven’.

8. Advertenties
Promoot je beste berichten en experimenteer met advertenties. Sinds het nieuwe algoritme van kracht is, is het organisch bereik van bedrijfspagina’s gedaald. Door relevante en doelgerichte advertenties in te zetten heb je meer zekerheid dat Facebookgebruikers je content zien. Dat hoeft geen bakken met geld te kosten, maar kan ook kleinschalig.

9. Foto's
Gebruik Canva om je foto’s te bewerken voor het creëren van een eigen stijl en herkenning.

10. Filmpje
Met Quik selecteer je foto’s, waarvan vervolgens automatisch een filmpje wordt gemaakt. Het filmpje bevat rechtenvrije muziek en je kunt teksten toevoegen.

Meer weten over de mogelijkheden van een bedrijfspagina op Facebook? Lees dan het complete artikel van Birgitta van der Linden in Bakkers in bedrijf 5-2018, Vakblad IJs 47-2019, Vlees+ 4-2019 of Vismagazine 6-2019.

Lees ook
In gesprek met Bakery Nexus - 'Vroeger zat misschien ook niet iedereen op nachtwerk te wachten'

In gesprek met Bakery Nexus - 'Vroeger zat misschien ook niet iedereen op nachtwerk te wachten'

Het afgelopen jaar werd steeds duidelijker dat de branche een probleem heeft door het groeiende tekort aan nieuwe vakmensen en het gebrek aan overnamekandidaten voor bestaande bakkerijen. In onze zoektocht naar oplossingen vroegen we een aantal Bakery Nexus-leden naar hun kijk op de branche en de toekomst.

Droeftoeters en bruistabletjes

Droeftoeters en bruistabletjes

De klant centraal stellen is geen ouderwets begrip zoals je tegenwoordig vaak hoort, maar juist heel erg van deze tijd. En keihard nodig! Het jaaroverzicht 2019 van de Beko OmzetBarometer liet in ieder kwartaal een forse daling van aantal kassabonnen zien, op het laatste kwartaal na. Jaar in, jaar uit daalt het aantal kassabonnen bij de ambachtelijke...

NBA en NBC werken samen - ‘Eén loket, daar wordt iedereen beter van’

NBA en NBC werken samen - ‘Eén loket, daar wordt iedereen beter van’

Dat een bakker in gesprek met een accountmanager van Nederlands Bakkerij Centrum ook afspraken kan maken over opleidingen van de Nationale Bakkerij Academie bijvoorbeeld. Minder versnippering willen de directeuren Carla Zwierstra (NBA) en Mirjam Kortekaas (NBC) bereiken met de samenwerking van hun organisaties met als ultiem doel het verbeteren van...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Apeldoorn

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Apeldoorn

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Apeldoorn zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker voor de nachtploeg. In deze functie...