Nadat zout uit steeds meer producten is verbannen en in 2019 suiker aan de beurt was, legt Bakery Nexus in 2020 het accent op de volgende smaaksensatie. De nieuwjaarsborrel stond daarom in het teken van ZUUR. Maandag 27 januari was de branche uitgenodigd om het glas te heffen op het nieuwe jaar bij Mama Kelly in de Caballerofabriek in Den Haag. Een gewilde bijeenkomst: zowel Bakery Society als Het Genootschap voor de Bakkerij hield maandag ook haar eerste bijeenkomst, speciaal in diezelfde voormalige sigarettenfabriek – en wat vroeger op de middag – zodat de leden na afloop konden aansluiten bij de nieuwjaarsborrel van de jongerenclub.
Verdienen met citrusschillen
Voorzitter van Bakery Nexus Tamara Hoogerwaard trapte de bijeenkomst af en refereerde nog even aan 2019 waarin Bakery Nexus tegen wat heilige huisjes had aangetrapt en soms nogal ongefilterd – leuke referentie op deze locatie! – haar mening had gegeven over zaken in de branche. Ook bedankte zij de event friends Bake Five, Bakeplus, De Bakkerscombinatie, Easyfairs, Koopmans en Puratos die het evenement mogelijk maakten. Daarna nam oud-voorzitter Ivo van Dijkhuizen het van haar over voor een interviewprogramma op het podium. Zijn eerste gast, de 25-jarige Sytze van Stempvoort, noemt zichzelf Chef Schillenboer. Hij bedacht PeelPioneers, een zure startup, die van citrusschillen een verdienmodel heeft gemaakt. In Nederland alleen al blijven ieder jaar 250 miljoen kilo schillen over. Dit zijn vooral sinaasappelschillen. PeelPioneers haalt de aanwezige bestanddelen uit de schillen, zodat deze vervolgens als grondstoffen gebruikt kunnen worden voor het maken van nieuwe producten. Ze produceren etherische oliën voor (onder meer) gebruik in voedingsmiddelen en citruspulp voor gebruik in diervoeding. Het R&D-team van PeelPioneers onderzoekt ondertussen volop welke interessante grondstoffen nog meer aanwezig zijn in de schillen. Het doel van PeelPioneers is namelijk om een zo compleet mogelijke verwaarding van deze voormalige afvalstroom voor elkaar te krijgen. Sytze: “Ik verwacht dat consumenten steeds meer zullen kijken naar minder verspilling dus dat kan belangrijk zijn voor je bedrijf.” Tijdens zijn verhaal proeven de aanwezigen van ‘circulaire sinaasappelmuffins’ van The Real Baker/Bakkerscombinatie. Zij werken namelijk samen met de PeelPioneers.
Goed resultaat met zuur product
Het interviewprogramma vervolgt met een gesprek met Linda Eriksen, voormalig marketingcommunicatie manager van V&D. Zij vertelt over zure ervaringen in een dynamische markt, maar ook over daaruit komen en jezelf opnieuw uitvinden. “Ik heb me na V&D voorgenomen nooit meer iets te doen wat ik niet leuk vind. En dat is zakelijk niet altijd even handig, maar persoonlijk een hele goede beslissing geweest.”
Volgende spreker Oos Kesbeke, lijkt ook te leven bij het adagium dat je plezier moet hebben in wat je doet. Zijn bedrijf Kesbeke, producent van Amsterdamse tafelzuren, is mvo-gecertificeerd omdat hij dat belangrijk vindt. Vooral het deel dat om personeel draait. “Ik ben niet op veel dingen trots, maar wel op het feit dat we mensen met een beperking in dienst hebben waarmee het goed gaat.” Zo hebben de meeste zure verhalen toch een zoet einde.
Zure historicus neemt 2019 op de hak
Dat geldt alleen niet helemaal voor de slotspreker, maar die is dan ook speciaal uitgekozen op zijn zure toon. Nederlandse historicus, presentator, schrijver, voormalig hoogleraar maar vooral zure Maarten van Rossem blikte met de aanwezigen terug op het afgelopen jaar en vooruit naar het nieuwe jaar. En ook al was de akoestiek in de zaal niet helemaal geschikt voor een programma met sprekers – zoals Maarten van Rossem herhaaldelijk liet weten – vielen de meeste zure grappen in goede aarde bij het aanwezige publiek. “Je kunt niet veel voorspellen. Wat je wel kunt voorspellen is dat het wel ietsje minder maar niet heel veel minder zal gaan met de Nederlandse economie. En dat er geen Elfstedentocht komt. Maar zet er geen geld op in.” Want uiteindelijk valt voorspellen niet mee, dat kun je zien aan de films die zogenaamd lieten zien hoe ons leven er tegen 2020 uit zou zien. “Zwaartekracht zou verdwijnen, en dat ding dat u allemaal in uw zak heeft zitten heeft niemand zien aankomen.”
Toch besluit ook hij met een tip om van 2020 een iets minder zuur jaar te maken: “Ik ben nu een boek aan het lezen dat adviseert te stoppen met nieuwsconsumptie, dan zult u zien dat u tevredener en rustiger wordt.”
Zuurdesem, lemon cake en mango passievrucht
Daarna was het tijd voor gezelligheid, gesprekken en goed verzorgd walking dinner waarin Sonneveld en Zeelandia, de big friends van Nexus een rol speelden. Er werd afgetrapt met een zuur(desem) brood gemaakt door Meesterboulanger Mark Plaating van Zeelandia. Eerder tijdens de middag genoten de deelnemers van een Fantasy Lemon Cake, ontwikkeld door Ramon Huigsloot. De afsluiting van het zure event was van de hand van kersverse kampioen Niek van Waarde, werkzaam bij Sonneveld. Koud uit het vliegtuig van de International Bakery Cup op de Sigep in Rimini verzorgde hij een dessert met mango passievrucht cremeux en bavaroise in de hoofdrol.