‘We zijn jonge ondernemers met een passie voor het vak’

Sis & Bro_BIB 2-2021

Samen met zijn zus Vera startte Maarten ten Brinke (26) ruim vijf jaar geleden zijn eigen bakkerij in het centrum van Ommen. Broer en zus leerden het bakkersvak van hun vader, maar toch is hun zaak Sis & Bro Bakery gebaseerd op een heel ander concept, met coffee-to-go en desembroden. “We wilden elkaar niet in de weg zitten.”

Foto: Sis & Bro Bakery

“Er zat een horecagelegenheid op de plek waar wij nu onze zaak hebben. Toen dat bedrijf failliet ging, kregen wij het pand zo in de schoenen geschoven van een nieuwe huurder die niet het hele oppervlak nodig had. Het oorspronkelijke plan was om een jaar of drie later pas een eigen zaak te openen, maar pa zei: ‘We zijn gek als we het niet doen.’ Mijn zusje werkte nog bij de Albert Heijn, ik werkte in de bakkerij van mijn vader – ook in Ommen - en ging nog één dag naar school. Toch was het meteen een ‘ja’ toen we met elkaar om de tafel gingen.”

Desem

“We werken voornamelijk met desem. Daar zijn we mee gestart omdat er in de regio weinig bakkers zijn die daarmee werken. Daarnaast wilden we iets met grote vloerbroden, dat werden meergranenbroden, lactose- en E-nummervrij. Dat trekt in eerste instantie een bepaalde groep mensen, met allergieën en intoleranties, maar op een gegeven moment komen ook andere klanten die broden proeven. Er is steeds meer vraag naar ‘bewuste’ producten en daar komen wij aan tegemoet. Ik ben altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen, ik hou het nieuws in de gaten en speel daarop in. Mensen hebben in coronatijd bijvoorbeeld geld over en nemen makkelijk iets extra’s mee. Wij draaien op dit moment een superomzet, de coffee-to-go en de belegde broodjes lopen gigantisch goed, het is een gekkenhuis.”

Werkbank

“De werkbank bij Sis & Bro is nog geen meter achter de toonbank. Klanten staan op je neus te loeren en willen zien waar je mee bezig bent. Ik ben er honderd procent zeker van dat dat motiveert tot kopen. Ik vergeet nooit meer dat we voor het eerst kaasbroodjes maakten, twintig broodjes om te proberen: een uur later was alles op. Of je kunt een kind op de werkbank neerzetten en chocola laten proeven. Het kind is verkocht, de moeder ook. Dat mijn zus Vera en ik jong zijn, helpt zeker mee. We zijn jonge ondernemers met een passie voor het vak, dat heeft uitstraling. Over tien jaar hopen we een grote, leuke bakkerij te hebben, met een kleine lunchroom en een terrasje buiten. Geen andere filialen, maar wel een begrip in de omgeving.”

 

Dossiers
Lees ook
'We zijn constant bezig met het verbeteren van onze producten'

'We zijn constant bezig met het verbeteren van onze producten'

Automatisering, duurzaamheid en het vergroten van de efficiency: dat zijn momenteel de belangrijkste thema’s op het gebied van bakkerijmachines. Het zijn ontwikkelingen die al een aantal jaren spelen. Dat geldt voor zowel de ambachtelijke als de industriële bakkerij. Bakkers in bedrijf sprak met drie leveranciers. Vandaag het laatste deel met de EverBake...

Kansen door corona

Kansen door corona

Kansen door corona is een tegendraads boek dat de positieve effecten van de coronacrisis behandelt. Met dit boek brengen Tom Sleeuwaert en Jan Anton Brouwer hulde aan de creativiteit die de coronacrisis aangewakkerd heeft.

'We willen onze machines energiezuiniger maken'

'We willen onze machines energiezuiniger maken'

Automatisering, duurzaamheid en het vergroten van de efficiency: dat zijn momenteel de belangrijkste thema’s op het gebied van bakkerijmachines. Het zijn ontwikkelingen die al een aantal jaren spelen. Dat geldt voor zowel de ambachtelijke als de industriële bakkerij. Bakkers in bedrijf sprak met drie leveranciers. Vandaag het tweede deel met Divardy.