‘We zijn jonge ondernemers met een passie voor het vak’

Sis & Bro_BIB 2-2021

Samen met zijn zus Vera startte Maarten ten Brinke (26) ruim vijf jaar geleden zijn eigen bakkerij in het centrum van Ommen. Broer en zus leerden het bakkersvak van hun vader, maar toch is hun zaak Sis & Bro Bakery gebaseerd op een heel ander concept, met coffee-to-go en desembroden. “We wilden elkaar niet in de weg zitten.”

Foto: Sis & Bro Bakery

“Er zat een horecagelegenheid op de plek waar wij nu onze zaak hebben. Toen dat bedrijf failliet ging, kregen wij het pand zo in de schoenen geschoven van een nieuwe huurder die niet het hele oppervlak nodig had. Het oorspronkelijke plan was om een jaar of drie later pas een eigen zaak te openen, maar pa zei: ‘We zijn gek als we het niet doen.’ Mijn zusje werkte nog bij de Albert Heijn, ik werkte in de bakkerij van mijn vader – ook in Ommen - en ging nog één dag naar school. Toch was het meteen een ‘ja’ toen we met elkaar om de tafel gingen.”

Desem

“We werken voornamelijk met desem. Daar zijn we mee gestart omdat er in de regio weinig bakkers zijn die daarmee werken. Daarnaast wilden we iets met grote vloerbroden, dat werden meergranenbroden, lactose- en E-nummervrij. Dat trekt in eerste instantie een bepaalde groep mensen, met allergieën en intoleranties, maar op een gegeven moment komen ook andere klanten die broden proeven. Er is steeds meer vraag naar ‘bewuste’ producten en daar komen wij aan tegemoet. Ik ben altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen, ik hou het nieuws in de gaten en speel daarop in. Mensen hebben in coronatijd bijvoorbeeld geld over en nemen makkelijk iets extra’s mee. Wij draaien op dit moment een superomzet, de coffee-to-go en de belegde broodjes lopen gigantisch goed, het is een gekkenhuis.”

Werkbank

“De werkbank bij Sis & Bro is nog geen meter achter de toonbank. Klanten staan op je neus te loeren en willen zien waar je mee bezig bent. Ik ben er honderd procent zeker van dat dat motiveert tot kopen. Ik vergeet nooit meer dat we voor het eerst kaasbroodjes maakten, twintig broodjes om te proberen: een uur later was alles op. Of je kunt een kind op de werkbank neerzetten en chocola laten proeven. Het kind is verkocht, de moeder ook. Dat mijn zus Vera en ik jong zijn, helpt zeker mee. We zijn jonge ondernemers met een passie voor het vak, dat heeft uitstraling. Over tien jaar hopen we een grote, leuke bakkerij te hebben, met een kleine lunchroom en een terrasje buiten. Geen andere filialen, maar wel een begrip in de omgeving.”

 

Dossiers
Lees ook
Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

Allergeneninformatie: hoe zit dat ook weer?

“Allergenen, zoals gluten bevattende granen, sesamzaad en noten, komen in vrijwel alle bakkerijen voor. Het is belangrijk en zelfs verplicht uw klant proactief te wijzen op informatie over allergenen in uw producten”, aldus Linda van Zonsbeek, kennisspecialist bij NBC. “Maak in de winkel zichtbaar dat u deze informatie paraat hebt.”

Zonder chaos geen orde

Zonder chaos geen orde

We leven alweer meer dan een jaar in een onzekere samenleving. Gaan we ooit weer terug naar normaal, alsof er geen coronacrisis is geweest? Wie het weet, mag het zeggen. Velen waanden zich relatief veilig en hadden het idee enige controle te hebben over het bestaan.

Wie is Maud?

Wie is Maud?

Het is een vraag die ons regelmatig ter ore komt: wie is Maud? Wie is degene die zich in deze column zo ‘anoniem’ en scherp uitlaat over heikele kwesties in de bakkerijbranche?