‘We zijn jonge ondernemers met een passie voor het vak’

Sis & Bro_BIB 2-2021

Samen met zijn zus Vera startte Maarten ten Brinke (26) ruim vijf jaar geleden zijn eigen bakkerij in het centrum van Ommen. Broer en zus leerden het bakkersvak van hun vader, maar toch is hun zaak Sis & Bro Bakery gebaseerd op een heel ander concept, met coffee-to-go en desembroden. “We wilden elkaar niet in de weg zitten.”

Foto: Sis & Bro Bakery

“Er zat een horecagelegenheid op de plek waar wij nu onze zaak hebben. Toen dat bedrijf failliet ging, kregen wij het pand zo in de schoenen geschoven van een nieuwe huurder die niet het hele oppervlak nodig had. Het oorspronkelijke plan was om een jaar of drie later pas een eigen zaak te openen, maar pa zei: ‘We zijn gek als we het niet doen.’ Mijn zusje werkte nog bij de Albert Heijn, ik werkte in de bakkerij van mijn vader – ook in Ommen - en ging nog één dag naar school. Toch was het meteen een ‘ja’ toen we met elkaar om de tafel gingen.”

Desem

“We werken voornamelijk met desem. Daar zijn we mee gestart omdat er in de regio weinig bakkers zijn die daarmee werken. Daarnaast wilden we iets met grote vloerbroden, dat werden meergranenbroden, lactose- en E-nummervrij. Dat trekt in eerste instantie een bepaalde groep mensen, met allergieën en intoleranties, maar op een gegeven moment komen ook andere klanten die broden proeven. Er is steeds meer vraag naar ‘bewuste’ producten en daar komen wij aan tegemoet. Ik ben altijd bezig met nieuwe ontwikkelingen, ik hou het nieuws in de gaten en speel daarop in. Mensen hebben in coronatijd bijvoorbeeld geld over en nemen makkelijk iets extra’s mee. Wij draaien op dit moment een superomzet, de coffee-to-go en de belegde broodjes lopen gigantisch goed, het is een gekkenhuis.”

Werkbank

“De werkbank bij Sis & Bro is nog geen meter achter de toonbank. Klanten staan op je neus te loeren en willen zien waar je mee bezig bent. Ik ben er honderd procent zeker van dat dat motiveert tot kopen. Ik vergeet nooit meer dat we voor het eerst kaasbroodjes maakten, twintig broodjes om te proberen: een uur later was alles op. Of je kunt een kind op de werkbank neerzetten en chocola laten proeven. Het kind is verkocht, de moeder ook. Dat mijn zus Vera en ik jong zijn, helpt zeker mee. We zijn jonge ondernemers met een passie voor het vak, dat heeft uitstraling. Over tien jaar hopen we een grote, leuke bakkerij te hebben, met een kleine lunchroom en een terrasje buiten. Geen andere filialen, maar wel een begrip in de omgeving.”

 

Dossiers
Lees ook
Stichting Ambachtelijke Bakkerij laat bakkers zelf kiezen

Stichting Ambachtelijke Bakkerij laat bakkers zelf kiezen

Dit najaar publiceert de Stichting Ambachtelijke Bakkerij geen decemberspecial van het magazine Bakwerk, maar laat zij de bakker zijn eigen tijdschrift samenstellen. Dat kan aan de hand van een catalogus met artikelen, gecombineerd met eigen inbreng, zoals een voorwoord, logo’s, bestellijsten of aanbiedingen. Zo krijgt iedere bakker zijn eigen unieke...

Winnaars Beko Speculaaskeuringen 2021

Winnaars Beko Speculaaskeuringen 2021

De winnaars van de Beko Speculaaskeuringen 2021 zijn bekend. De jury selecteerde 31 provinciewinnaars. Echte Bakker van der Veer, Bakkerij van Barneveld en Bakery-Art mogen zich zich de Beste speculaasbakker van Nederland 2021 noemen. Volgens juryvoorzitter Frank van Sprang was de kwaliteit van de inzendingen minder goed dan voorgaande jaren.

Ruim een derde meer warme brood- en banketbakkers in tien jaar tijd

Ruim een derde meer warme brood- en banketbakkers in tien jaar tijd

Foto: Oscar van der Wijk De populariteit van warme bakkers bij de Nederlandse consument is tussen 2011 en 2021 aanzienlijk toegenomen ten koste van onder meer de koude bakkers (brood- en banketwinkels zonder noemenswaardige eigen productie). Het aantal warme bakkersbedrijven groeide in deze periode namelijk met 35 procent, terwijl het aantal koude...