Transparantie rondom broodsoorten noodzakelijk!

Transparantie rondom broodsoorten noodzakelijk!

Na een kritisch item over brood en de bakkerijsector in het televisieprogramma Jinek van woensdag 10 januari, stelt het Nederlands Bakkerij Centrum dat er snel wetgeving moet komen voor broodaanduidingen. Met deze wetgeving komt er transparantie richting de consument en dit versterkt het imago van brood.

Gisterenavond haalde journalist Teun van de Keuken (Keuringsdienst van Waarde, Volkskrant) in het programma kritische onderwerpen aan zoals het kleuren van brood, zuurdesembrood zonder zuurdesem en speltbrood dat niet volledig van spelt is gemaakt. Dit naar aanleiding van de uitreiking van ‘Het Gouden Windei’ aan Jumbo voor het ‘Goudeerlijk boeren maïsbrood zonder maïsmeel’.

De uitzending heeft invloed op de hele bakkerijsector. Zowel ambacht als industrie werden bij naam genoemd en worden als niet transparant neergezet.

Transparantie biedt uitweg

Al langere tijd willen NVB en NBOV wettelijke afspraken maken rond broodaanduidingen als ‘desembrood’, ‘speltbrood’ en ‘meergranenbrood’. Ook willen zij een verdere verscherping van de definitie van volkorenbrood en volkorenmeel. Daarmee krijg je transparantie waar de consument ook om vraagt.

De uitzending van Jinek geeft het belang aan van een dergelijke wetgeving. NBC heeft er daarom bij de overheid nog maar eens op aangedrongen om snel met deze wetgeving te komen – iets wat ook door het Voedingscentrum wordt ondersteund.

Directeur Flip van Straaten van NBC geeft toelichting: “Zonder heldere standaarden voor deze producten, en zonder handhaving hierop, wordt het imago van de hele sector geschaad. In dezelfde uitzending van Jinek wordt ook volkoren genoemd. Daar werd juist heel positief over gesproken. En daar is wetgeving over – de consument weet dus wat hij koopt. Er is geen discussie en volkorenbrood staat te boek als betrouwbaar.”

De uitzending van Jinek die gisterenavond 1,1 miljoen kijkers trok, is terug te vinden via https://www.youtube.com/watch?v=_zFjNQoVQYo&sns=em.

Heldere communicatie via brood.net

Via het online platform www.brood.net communiceert NBC namens de bakkerijsector met de consument. Op de website en de sociale mediakanalen is eerlijke informatie over de smaak, veelzijdigheid en de gezondheid van brood te vinden.

Lees ook
September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.

Meer volkoren in het schap?

Meer volkoren in het schap?

Volkoren zit de laatste jaren flink in de lift: de consumptie steeg van 38% in 2016 tot 47% in 2021. Volkoren is inmiddels de meest gegeten broodsoort in Nederland. Toch zijn er nog genoeg Nederlanders die de aanbevolen hoeveelheid brood niet halen of die kiezen voor een broodsoort die buiten de Schijf van Vijf valt. Er zijn dus nog genoeg Nederlanders...

Bakkers in de media - week 30

Bakkers in de media - week 30

Hoe behoud je je personeel, bakkers sluiten hun onderneming en een Gofundme-actie voor jonge Oekraïense patissier. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.