Nederland buiten de prijzen op WK Boulangerie

PARIJS – Het is Nederland niet gelukt een podiumplaats te halen tijdens de Coupe du Monde de la Boulangerie dat van zaterdag 6 februari tot en met dinsdag 9 februari plaatsvond tijdens de vakbeurs Europain in Parijs. Zuid-Korea grijpt de wereldtitel, zo is vandaag bekend geworden. Het zilver is voor Taiwan en Frankrijk legt beslag op de derde plaats. Er deden twaalf landen mee.

Geen verrassing

Het misgrijpen van een prijs op het WK komt voor het Nederlandse team – bestaande uit Peter Bienefelt, Niek van Waarde, Hiljo Hillebrand en teamcoach Hans Som – niet als een volslagen verrassing. Na de bakdag van Nederland afgelopen zaterdag waren er al gemengde gevoelens. Daar waar de Nederlandse equipe indruk maakte met bijvoorbeeld de verschillende, donkere broden en de brioches, liet men steken vallen bij het getoerd gerezen. Het gistdeeg showstuk op basis van het thema sport – een schitterende boogschutter – stond er goed bij, maar viel in het niet bij de grote, kleurrijke showstukken van de andere landen.

Gelukt

Ondanks de teleurstellende uitslag – vooraf was gehoopt op minimaal een podiumplek – kijkt het BoulangerieTeam toch trots terug op de deelname: Nederland hoort qua boulangerie bij de wereldtop en haalde bovendien vorig najaar de Europese titel. Peter Bienefelt zegt dat het team op het WK ‘naar kunnen’ heeft gebakken. Hans Som geeft aan dat van de gemaakte fouten moet worden geleerd. “Dit keer waren we gewoon niet goed genoeg. Daar zijn genoeg redenen voor aan te wijzen. We gaan de wedstrijd als team eerst goed evalueren. Waar kunnen we ons verbeteren? En over twee jaar doen we een nieuwe poging!”

Steun

Wel hoopt Som dat de Nederlandse bakkerijsector beseft dat met de huidige financiële middelen waarover het BoulangerieTeam beschikt, een WK-titel zo goed als ongrijpbaar is. “We kunnen wel wat steun gebruiken.”

Lees ook
Bakkers in de media - week 32

Bakkers in de media - week 32

Bakken voor de buurt, de oudste bakkerij van Nederland en niet meer 's nachts bakken. Wat lazen we deze week over de branche? Een greep uit de media.

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart is in de categorie Eten en Drinken genomineerd voor Retailer of the Year. In deze categorie neemt de bakkersformule het op tegen Keurslager, Gall & Gall, Mitra Drankenspeciaalzaken en Xenos.

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.