Marc Cuypers nieuwe voorzitter Nebafa

ZIERIKZEE - Marc Cuypers, commercieel directeur Zeelandia Nederland, is de nieuwe voorzitter van de vereniging van de Nederlandse Fabrikanten van Bakkerijgrondstoffen, de Nebafa. Cuypers volgt Ernst Erhardt, eveneens van Zeelandia, op. Erhardt is onlangs benoemd als bestuurder van de Europese vereniging van fabrikanten van bakkerijgrondstoffen, Fedima.

Agenda

Bij Nebafa zijn zeventien fabrikanten van bakkerijgrondstoffen aangesloten waaronder drie maalderijen. Deze fabrikanten produceren grondstoffen voor brood en banket en zijn actief op de markten voor brood en banket in Europa en in de andere delen van de wereld. Marc Cuypers ziet met vertrouwen zijn voorzitterschap van Nebafa tegemoet en heeft daarvoor een agenda gemaakt met onderwerpen en thema’s die hij gedurende zijn voorzitterschap aan de orde wil stellen.

Campagne brood

Eén van die onderwerpen is het voorstel voor een campagne voor brood. De brancheorganisaties in de keten van brood en banket zijn op dit moment in overleg over de realisatie van de voorstellen van het NBC voor een Nederlands/Belgische campagne voor brood. Nebafa onderstreept het belang van een dergelijke campagne en is daarom ook in overleg met alle partijen om tot een brede consensus te komen over een nieuw campagnevoorstel.

Consumentenvertrouwen

Een ander thema betreft het behoud van het consumentenvertrouwen in brood en banket. Een onderwerp dat alle organisaties in de keten van brood en banket raakt en niet alleen betrekking heeft op consumptie, maar ook op de aantrekkelijkheid van de sector op het vlak van economie en werkgelegenheid, bijvoorbeeld voor jonge talentvolle mensen.

Lees ook
Bakkers in de media - week 22

Bakkers in de media - week 22

Verontwaardiging over weggegooid brood, Feyenoord-tompouces en ligt de toekomst van ons dagelijks brood in het verleden? Wat kwam er afgelopen week over de bakkersbranche voorbij in andere media?

10 dingen die een bakker van de Efteling kan leren – deel II

10 dingen die een bakker van de Efteling kan leren – deel II

“Bewandel het creatieve pad.” Zelfbenoemd inspiratiemanager van de Efteling Frans Goenee hield op verzoek van Bakeplus twee dagen lang een zaal vol bakkers een spiegel voor. Het ging over de Efteling, maar Frans’ tips zijn zeker ook van toepassing op de bakkerij (en het dagelijks leven!).

Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Veel retail, ambachtelijke en horecabedrijven informeren klanten niet goed over de allergenen in voedsel. Dat concludeert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op basis van de inspecties van ruim 5.000 bedrijven in 2021.