Beko adviseert meer versbeleving op de winkelvloer

Beko Omzet Barometer

De Beko OmzetBarometer signaleert een daling van het aantal kassabonnen bij de ambachtelijke bakker over de eerste maanden van 2019. De oorzaak zoekt Beko Advies in de toenemende concurrentie van de supermarkt en de inkomenspositie van de consument. Beko adviseert bakkers om meer in te zetten op versbeleving.

De resultaten van de Beko OmzetBarometer lopen tot en met week 17. In deze periode daalde het aantal kassabonnen bij de ambachtelijke bakker met 1,7 procent. Ondanks deze daling laat de barometer wel een omzetstijging van 1,1 procent. Dit is te danken aan 2,9 procent hogere gemiddelde besteding.

Vooral de winkels met hogere omzetten zien het aantal kassa-aanslagen teruglopen. "Naar de oorzaken blijft het gissen", zeggen de adviseurs van Beko Advies. Wel zien ze dat er vaak een supermarkt in de directe omgeving van deze winkels ligt.

Supermarkten focussen zich steeds meer op het brood-segment. De kwaliteit van dit brood wordt vaak steeds beter. Veel supermarkten bakken hun premium brood op de winkelvloer af. Dit versterkt de ‘versbeleving’ voor de klant. De adviseurs van Beko Advies zien in bakkerswinkels vaak ovens staan die (te) weinig worden gebruikt. Ze geven het volgende advies: "Zet meer in op versbeleving op de winkelvloer! Het zal zeker niet alle problemen oplossen, maar kan wel een bijdrage leveren aan het afremmen van de afname van het aantal kassabonnen."

Een tweede oorzaak zoekt Beko Advies in de inkomenspositie van veel consumenten. "Recent werd bekend dat in verhouding met een aantal jaren geleden het aandeel van zijn inkomen dat de consument kwijt is aan kosten voor zorg, energie, huur en voedingsmiddelen met zo’n 5 procent is gestegen. Voor velen wordt dan prijs een issue. Ook dat is lastig, want we weten dat de bakker het op prijs niet gaat winnen van de supermarkt. Het zal dus vooral moeten komen uit aandacht voor de klant en uitmuntende producten", aldus Beko Advies.

Dossiers
Lees ook
Afstand houden blijkt lastig

Afstand houden blijkt lastig

Voor ondernemers waren de afgelopen maanden spannend. Welke impact zou de crisis hebben op hun bedrijf? Ook voor medewerkers waren het onzekere tijden. Is het veilig om te gaan werken, voldoen de hygiënemaatregelen en heb ik straks nog een baan? In Bakkers in bedrijf 6-2020 vertellen medewerkers hoe zij de coronatijd ervaren. Vandaag het verhaal van...

Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten weten de lokale versspecialist weer te vinden

Consumenten zijn tijdens de coronacrisis meer gaan kopen bij de lokale versspecialist. Uit cijfers van marktonderzoeksbureau Gfk blijkt dat bij slagers de omzet met 36 procent groeide en bij groenteboeren met 40 procent. Voor bakkers was dit 16 procent.

NBOV: Nog steeds omzetverlies bij bakkers

NBOV: Nog steeds omzetverlies bij bakkers

Bakkers hebben nog steeds last van de coronacrisis. Hoewel veel ambachtelijke bakkers meer klanten in de winkel zien, constateert 80 procent nog steeds een afname van de omzet uit het ‘derde kanaal’. 40 procent kampt nog steeds met een omzetverlies van gemiddeld 20 procent. Dat blijkt uit de enquête van NBOV.

Ambachtelijk broodbakker omgeving Amsterdam

Ambachtelijk broodbakker omgeving Amsterdam

Wat ga je doen?Word jij gelukkig van de oude ambacht van broodbakken? Word je blij van een mooi brood van pure ingrediënten en ga je hierbij af op je gevoel,...

Zelfstandig werkend broodbakker, Groningen

Zelfstandig werkend broodbakker, Groningen

Wat ga je doen?Voor deze bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een zelfstandig werkende broodbakker. Het betreft een fulltime functie voor langere tijd. Ook...

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Volendam

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Volendam

Wat ga je doen?In deze fulltime functie voor lange termijn zal je bezig zijn met het bakken van diverse broodsoorten. Door overname is er momenteel behoeft aan extra...