Beko adviseert meer versbeleving op de winkelvloer

20 mei 2019

De Beko OmzetBarometer signaleert een daling van het aantal kassabonnen bij de ambachtelijke bakker over de eerste maanden van 2019. De oorzaak zoekt Beko Advies in de toenemende concurrentie van de supermarkt en de inkomenspositie van de consument. Beko adviseert bakkers om meer in te zetten op versbeleving.

De resultaten van de Beko OmzetBarometer lopen tot en met week 17. In deze periode daalde het aantal kassabonnen bij de ambachtelijke bakker met 1,7 procent. Ondanks deze daling laat de barometer wel een omzetstijging van 1,1 procent. Dit is te danken aan 2,9 procent hogere gemiddelde besteding.

Vooral de winkels met hogere omzetten zien het aantal kassa-aanslagen teruglopen. "Naar de oorzaken blijft het gissen", zeggen de adviseurs van Beko Advies. Wel zien ze dat er vaak een supermarkt in de directe omgeving van deze winkels ligt.

Supermarkten focussen zich steeds meer op het brood-segment. De kwaliteit van dit brood wordt vaak steeds beter. Veel supermarkten bakken hun premium brood op de winkelvloer af. Dit versterkt de ‘versbeleving’ voor de klant. De adviseurs van Beko Advies zien in bakkerswinkels vaak ovens staan die (te) weinig worden gebruikt. Ze geven het volgende advies: "Zet meer in op versbeleving op de winkelvloer! Het zal zeker niet alle problemen oplossen, maar kan wel een bijdrage leveren aan het afremmen van de afname van het aantal kassabonnen."

Een tweede oorzaak zoekt Beko Advies in de inkomenspositie van veel consumenten. "Recent werd bekend dat in verhouding met een aantal jaren geleden het aandeel van zijn inkomen dat de consument kwijt is aan kosten voor zorg, energie, huur en voedingsmiddelen met zo’n 5 procent is gestegen. Voor velen wordt dan prijs een issue. Ook dat is lastig, want we weten dat de bakker het op prijs niet gaat winnen van de supermarkt. Het zal dus vooral moeten komen uit aandacht voor de klant en uitmuntende producten", aldus Beko Advies.

Altijd op de hoogte blijven?