Bakkersgrondstof maakt van oud brood nieuw brood

Bakkerijgrondstof_Praktijklokaal

Oud brood is een probleem voor de bakkerij. Dagelijks blijven er 130.000 broden in de bakkerij liggen. Bakkersgrondstof gebruikt dit oude brood om er nieuw brood van te maken. In het Praktijklokaal op Bakkersvak geeft Sebastiaan Hetterschijt van Bakkersgrondstof hier een presentatie over.

De namen achter Bakkersgrondstof zijn Paul Berntsen, Jos Veltmaat en Sebastiaan Hetterschijt. Zij vonden het zonde dat er zoveel brood wordt weggegooid. Hun eerste stap was dat ze van het oude brood compost maakten voor op het land. De tweede stap was kippenvoer. En de derde stap was om er daadwerkelijk brood van te maken. Hiervoor ontwikkelden ze een desem en ze slaagden erin brood te maken dat 25 procent uit oud brood bestaat. Van dit brood maakt De Tweede Jeugd tosti's.

Neverending story

Nu wil het bedrijf de volgende stap zetten. De consument ervan overtuigen dat brood gemaakt van oud brood lekker is en dat het brood bij de bakker in het schap komt te liggen. Het bedrijf is op zoek naar bakkers die willen deelnemen aan de pilot. Het idee is simpel. Het oude brood van de bakkers gaat naar Bakkersgrondstof. Die verkruimelen het en maken er meel van. Dat meel gaat weer terug naar de bakker, die er brood van bakt. Vers brood, dat voor 25 procent uit oud brood bestaat.

Dit brood kan als het oud is volgens Hetterschijt weer opnieuw verwerkt worden. "Het is een neverending story" zegt hij. De machine kan 5.000 kilo oud brood per dag verwerken. "We zoeken heel veel oud brood" besluit Hetterschijt.

Bakkers die hier belangstelling voor hebben of meer informatie willen, kunnen contact opnemen met Bakkersgrondstof via de website www.bakkersgrondstof.nl. Of bekijk het onderstaande filmpje dat is gemaakt door Milgro.

 

Lees ook
Communicatieadvies tijdens Bakkersvak

Communicatieadvies tijdens Bakkersvak

Bereik jij je klanten wel goed genoeg? Straalt je website uit wie je bent als ondernemer? Wil je aandacht voor een bijzonder evenement, of wil je je jubileum vieren met een eigen magazine? Bakkers in bedrijf helpt je graag op weg.

Slimme aanpassingen voor BakkersVak en IJs-Vak 2021

Slimme aanpassingen voor BakkersVak en IJs-Vak 2021

Met aangescherpte (hygiëne)maatregelen en slimme aanpassingen zorgt organisator Easyfairs dat Bakkersvak en IJs-Vak in 2021 op een veilige manier door kunnen gaan.

Tien tips voor effectieve reclame

Tien tips voor effectieve reclame

Fiorienne Westenberg helpt met haar bureau Manytastes lokale ondernemers, zoals bakkers, slagers en visspecialisten met hun marketing- en communicatieplan. Op Bakkersvak 2020 gaf zij een presentatie in het praktijklokaal. Daar gaf ze tien tips voor effectieve reclame.