‘Resultaat is vakantie’

Silvia van Nieuwland_Beko Advies

Bijna iedere ondernemer zegt zijn of haar bedrijf op een rustige, gezonde manier te willen laten groeien. Continuïteit speelt hierbij vaak een grote rol. Mijns inziens moet die groei vooral zitten in de winst, en niet alleen in de omzet. Want: bij omzet doe je meer, bij winst verdien je meer! Of, zoals ik wel eens gekscherend tegen mijn klanten zeg, “omzet is werk, resultaat is vakantie!”

De meestgebruikte formule luidt: omzet minus kosten is winst. Maar werkt deze formule wel? Als je de formule ‘vertaalt’ staat er eigenlijk: verkoop zoveel als je kunt en maak de kosten die nodig zijn om je bedrijf draaiend te houden. Met een beetje geluk blijft er aan het eind van het jaar dan winst over.

Technisch gezien klopt de formule, maar is de gedachte erachter wel handig? Je focust als ondernemer namelijk op een toename van de omzet. En met meer omzet groeien de kosten mee. Wat aan het eind komt, de winst, heeft hier dus niet de primaire focus. Je focust meer op omzet en kosten dan op het resultaat.

Mindset

Wat zou er gebeuren als het lukt om je mindset in te stellen op het runnen van een winstgevend bedrijf? Je draait dan letterlijk de formule om: omzet minus winst is kosten. Van elke euro omzet neem je dus eerst winst. Of dit nu 5, 10 of 15 procent moet zijn, dat is niet de hoofdzaak. Het draait om de gedachte dat je altijd eerst de winst neemt. Op die manier moet je je bedrijf dus draaiende houden van wat er overblijft na het nemen van de winst. Is dat niet genoeg? Dan geef je te veel geld uit en zul je kosten moeten reduceren of je processen dusdanig moeten optimaliseren dat hierdoor de kosten dalen.

Groei met mate

Uiteraard zijn er voorbeelden van organisaties die wel succesvol (snel) groeien. En dan zonder in te boeten op kwaliteit, innovatief vermogen en service. Dat vergt echter heel veel voorbereiding, organisatietalent en procesbeheersing. Als je het zo goed op orde hebt, petje af! Verder zou ik zeggen: onderneem, maar groei met mate. En wees alert op een aantal zaken.

1 Blijf kritisch op het aannemen van de juiste mensen.
Veel bedrijven leggen de lat lager bij het aannemen van mensen, als organisatiegroei binnen handbereik ligt. Blijf zoeken naar mensen die echt bij jouw bedrijf passen, zelfs als dat de groei vertraagt.

2 Zorg voor snelle besluitvorming en korte ontwikkeltrajecten.
In grote organisaties duurt het vaak langer om besluiten te nemen. Er zijn (te) veel mensen die hun spreekwoordelijke plasje moeten doen over van alles en nog wat. Het gevolg? Grote organisaties worden langzaamaan minder slagvaardig en efficiënt dan kleine organisaties.

Kortom: kijk naar jouw optimale bedrijfsomvang. Zorg ervoor dat je bedrijf bij je past en groei vooral niet alleen om te groeien.

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Lees ook
Blijven klanten komen na corona?

Blijven klanten komen na corona?

Het ambacht heeft in coronatijd meer aanloop gehad, met vooral meer jonge klanten. Binnen de in-homemarkt, ofwel thuisconsumptie, is marktaandeel gewonnen ten opzichte van de supermarkt, volgens recente broodcijfers. Blijven die klanten naar de ambachtelijke bakker komen, als zij straks weer volle agenda’s hebben?

Levensenergie

Levensenergie

“Kijk niet naar wat er niet kan, maar geniet van wat wel kan.” Het zijn de woorden van Bibian Mentel. Een vrouw die vol levensenergie zat en met haar positivisme vele mensen heeft weten te inspireren. Of je haar nu kende of niet, ze raakte je en was in staat om energie te blijven geven, ondanks alle hobbels en tegenslagen die op haar pad kwamen. Ze...

Energie

Energie

Het thema van dit nummer is ‘ovens en energie’. En waar dat eerste een helder en duidelijk woord is voor belangrijke machines in uw bakkerij, kent het tweede woord verschillende betekenissen. Daarom gaat deze editie van Bakkers in bedrijf deels over slimme keuzes op het gebied van energie(besparing).