Het goede verhaal

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 ‘Wie ver reist, kan veel verhalen’, is een bekend spreekwoord. Of u nu tijdens de zomervakantie een verre reis heeft gemaakt of juist dicht bij huis bent gebleven, waarschijnlijk bent u wel met nieuwe verhalen thuisgekomen. En hopelijk heeft u – net als ik – even uw hoofd kunnen leegmaken en uzelf kunnen opladen om aan de rest van dit jaar te kunnen beginnen. En laat het komend najaar nou juist in het teken staan van het vertellen van verhalen. Onze campagne Storytelling, een gezamenlijk initiatief met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie, gaat binnenkort van start.

Zowel online als in het land brengen wij het vertellen van verhalen op een ludieke manier onder de aandacht. De (banket)bakker op de hoek spreekt nog steeds tot ieders verbeelding. Verhalen in de bakkerij doen het goed. Er is immers zoveel te vertellen over het ambacht. Maar dan moeten we het ook wel doen! En doen wat we vertellen natuurlijk, want klanten prikken dwars door verhalen heen die niet kloppen. Het passiebrood bij Albert Heijn wordt toch anders beleefd dan het ‘bakken met passie’ van onze ambachtelijke collega’s. Inmiddels begint de klant het ware ‘eerlijk en echt’ te onderscheiden van gekopieerde authenticiteit. ‘Ambachtelijk bereid’ vermelden op een broodzak is iets anders dan echt ambachtelijk werken.

Dat geldt voor de producten, maar moet ook gelden voor de boodschap en informatie die in de winkels wordt overgebracht. Want dat is de essentie van het verhaal. Sommige winkelmedewerkers weten het onderscheid tussen volkoren en meergranen nog steeds niet goed uit te leggen. Of eenvoudige vragen over de verkochte broodsoorten te beantwoorden. We hoeven niet te eisen dat iedereen alles weet, maar klanten komen naar het ambacht om het goede verhaal te horen. Daarom wordt in de aanstaande campagne Storytelling ook veel aandacht besteed aan de winkelmedewerkers. Want zij zijn vaak de ‘boodschappers’ van onze verhalen. Neem hen daarin mee, vertel hen de historie van uw bedrijf en de verhalen achter uw mooie producten. Pas dan klopt uw eigen verhaal.

Dossiers
Lees ook
NBC: Broodconsumptie 2021 opnieuw gedaald

NBC: Broodconsumptie 2021 opnieuw gedaald

Het totale broodvolume in Nederland is in 2021 met -4,2% gedaald naar een totaal van 783.388.000 kg. In 2020 was dit nog 817.617.000 kg. Zo laten de nieuwste GfK-cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) zien.

‘Bakkerij moet blijven voelen als warm bad’

‘Bakkerij moet blijven voelen als warm bad’

Jitze Verloop neemt over een paar jaar de bakkerij van zijn ouders over. Hij riep altijd dat dit nooit zou gebeuren, maar nu denkt de 26-jarige daar anders over. Hij is de vierde generatie die De Bakkers van Verloop voortzet. Een gesprek met vader en zoon over de liefde voor de bakkerij en ondernemerschap.

Over welke drempels struikelt jouw online klant?

Over welke drempels struikelt jouw online klant?

Iedereen moet een website kunnen raadplegen of producten kunnen kopen in een webshop. Ook mensen met een visuele of andere ‘beperking’. De overheid heeft daarom regels voor de toegankelijkheid van websites opgesteld. Hoe zorg je dat je webshop daaraan voldoet?