Zowel online als in het land brengen wij het vertellen van verhalen op een ludieke manier onder de aandacht. De (banket)bakker op de hoek spreekt nog steeds tot ieders verbeelding. Verhalen in de bakkerij doen het goed. Er is immers zoveel te vertellen over het ambacht. Maar dan moeten we het ook wel doen! En doen wat we vertellen natuurlijk, want klanten prikken dwars door verhalen heen die niet kloppen. Het passiebrood bij Albert Heijn wordt toch anders beleefd dan het ‘bakken met passie’ van onze ambachtelijke collega’s. Inmiddels begint de klant het ware ‘eerlijk en echt’ te onderscheiden van gekopieerde authenticiteit. ‘Ambachtelijk bereid’ vermelden op een broodzak is iets anders dan echt ambachtelijk werken.
Dat geldt voor de producten, maar moet ook gelden voor de boodschap en informatie die in de winkels wordt overgebracht. Want dat is de essentie van het verhaal. Sommige winkelmedewerkers weten het onderscheid tussen volkoren en meergranen nog steeds niet goed uit te leggen. Of eenvoudige vragen over de verkochte broodsoorten te beantwoorden. We hoeven niet te eisen dat iedereen alles weet, maar klanten komen naar het ambacht om het goede verhaal te horen. Daarom wordt in de aanstaande campagne Storytelling ook veel aandacht besteed aan de winkelmedewerkers. Want zij zijn vaak de ‘boodschappers’ van onze verhalen. Neem hen daarin mee, vertel hen de historie van uw bedrijf en de verhalen achter uw mooie producten. Pas dan klopt uw eigen verhaal.