Het goede verhaal

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 ‘Wie ver reist, kan veel verhalen’, is een bekend spreekwoord. Of u nu tijdens de zomervakantie een verre reis heeft gemaakt of juist dicht bij huis bent gebleven, waarschijnlijk bent u wel met nieuwe verhalen thuisgekomen. En hopelijk heeft u – net als ik – even uw hoofd kunnen leegmaken en uzelf kunnen opladen om aan de rest van dit jaar te kunnen beginnen. En laat het komend najaar nou juist in het teken staan van het vertellen van verhalen. Onze campagne Storytelling, een gezamenlijk initiatief met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie, gaat binnenkort van start.

Zowel online als in het land brengen wij het vertellen van verhalen op een ludieke manier onder de aandacht. De (banket)bakker op de hoek spreekt nog steeds tot ieders verbeelding. Verhalen in de bakkerij doen het goed. Er is immers zoveel te vertellen over het ambacht. Maar dan moeten we het ook wel doen! En doen wat we vertellen natuurlijk, want klanten prikken dwars door verhalen heen die niet kloppen. Het passiebrood bij Albert Heijn wordt toch anders beleefd dan het ‘bakken met passie’ van onze ambachtelijke collega’s. Inmiddels begint de klant het ware ‘eerlijk en echt’ te onderscheiden van gekopieerde authenticiteit. ‘Ambachtelijk bereid’ vermelden op een broodzak is iets anders dan echt ambachtelijk werken.

Dat geldt voor de producten, maar moet ook gelden voor de boodschap en informatie die in de winkels wordt overgebracht. Want dat is de essentie van het verhaal. Sommige winkelmedewerkers weten het onderscheid tussen volkoren en meergranen nog steeds niet goed uit te leggen. Of eenvoudige vragen over de verkochte broodsoorten te beantwoorden. We hoeven niet te eisen dat iedereen alles weet, maar klanten komen naar het ambacht om het goede verhaal te horen. Daarom wordt in de aanstaande campagne Storytelling ook veel aandacht besteed aan de winkelmedewerkers. Want zij zijn vaak de ‘boodschappers’ van onze verhalen. Neem hen daarin mee, vertel hen de historie van uw bedrijf en de verhalen achter uw mooie producten. Pas dan klopt uw eigen verhaal.

Dossiers
Lees ook
Johan Pater van Amarant Bakkers: ‘Duurzaamheid is de grootste uitdaging’

Johan Pater van Amarant Bakkers: ‘Duurzaamheid is de grootste uitdaging’

Johan Pater is al 42 jaar een bekende naam in het bakkersvak, onder meer als oprichter en eigenaar van Amarant Bakkers. Dit industriële familiebedrijf heeft zes bakkerijen, verspreid over heel Nederland, waar in totaal 450 mensen werken. Johan is ook een van de initiatiefnemers van Het Graanschap, een Nederlands initiatief om brood te bakken van lokaal...

Ambacht staat centraal tijdens vierde editie Dag van de Echte Bakker

Ambacht staat centraal tijdens vierde editie Dag van de Echte Bakker

De Echte Bakkers openden zaterdag 30 oktober hun deuren voor de vierde editie van de Dag van de Echte Bakker. Het ambacht stond deze dag centraal. Bakkers toonden klanten het bakkersambacht en lieten hun producten proeven.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij laat bakkers zelf kiezen

Stichting Ambachtelijke Bakkerij laat bakkers zelf kiezen

Dit najaar publiceert de Stichting Ambachtelijke Bakkerij geen decemberspecial van het magazine Bakwerk, maar laat zij de bakker zijn eigen tijdschrift samenstellen. Dat kan aan de hand van een catalogus met artikelen, gecombineerd met eigen inbreng, zoals een voorwoord, logo’s, bestellijsten of aanbiedingen. Zo krijgt iedere bakker zijn eigen unieke...