Het goede verhaal

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 ‘Wie ver reist, kan veel verhalen’, is een bekend spreekwoord. Of u nu tijdens de zomervakantie een verre reis heeft gemaakt of juist dicht bij huis bent gebleven, waarschijnlijk bent u wel met nieuwe verhalen thuisgekomen. En hopelijk heeft u – net als ik – even uw hoofd kunnen leegmaken en uzelf kunnen opladen om aan de rest van dit jaar te kunnen beginnen. En laat het komend najaar nou juist in het teken staan van het vertellen van verhalen. Onze campagne Storytelling, een gezamenlijk initiatief met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie, gaat binnenkort van start.

Zowel online als in het land brengen wij het vertellen van verhalen op een ludieke manier onder de aandacht. De (banket)bakker op de hoek spreekt nog steeds tot ieders verbeelding. Verhalen in de bakkerij doen het goed. Er is immers zoveel te vertellen over het ambacht. Maar dan moeten we het ook wel doen! En doen wat we vertellen natuurlijk, want klanten prikken dwars door verhalen heen die niet kloppen. Het passiebrood bij Albert Heijn wordt toch anders beleefd dan het ‘bakken met passie’ van onze ambachtelijke collega’s. Inmiddels begint de klant het ware ‘eerlijk en echt’ te onderscheiden van gekopieerde authenticiteit. ‘Ambachtelijk bereid’ vermelden op een broodzak is iets anders dan echt ambachtelijk werken.

Dat geldt voor de producten, maar moet ook gelden voor de boodschap en informatie die in de winkels wordt overgebracht. Want dat is de essentie van het verhaal. Sommige winkelmedewerkers weten het onderscheid tussen volkoren en meergranen nog steeds niet goed uit te leggen. Of eenvoudige vragen over de verkochte broodsoorten te beantwoorden. We hoeven niet te eisen dat iedereen alles weet, maar klanten komen naar het ambacht om het goede verhaal te horen. Daarom wordt in de aanstaande campagne Storytelling ook veel aandacht besteed aan de winkelmedewerkers. Want zij zijn vaak de ‘boodschappers’ van onze verhalen. Neem hen daarin mee, vertel hen de historie van uw bedrijf en de verhalen achter uw mooie producten. Pas dan klopt uw eigen verhaal.

Dossiers
Lees ook
Laat het ambacht horen

Laat het ambacht horen

In december kijken mensen traditiegetrouw terug op het afgelopen jaar, hoewel we in onze branche soms zouden willen dat we in die periode tijd hadden om even terug te kijken... Er valt veel te zeggen over 2021, maar ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat het ambacht zichzelf stevig op de kaart heeft gezet.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij sluit zich aan bij tweejarige broodcampagne

Stichting Ambachtelijke Bakkerij sluit zich aan bij tweejarige broodcampagne

Komend jaar wordt in de derde week van januari de nationale Week van het Brood georganiseerd. Die vormt de aftrap van een tweejarige imagocampagne en heeft als thema ‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. De Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt ambachtelijke bakkers om volop gebruik te maken van deze week om zichzelf én hun (volkoren) producten...

SAB promoot oliebol ambachtelijke bakker

SAB promoot oliebol ambachtelijke bakker

Ook dit jaar zet Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) weer een campagne op om de oliebollen van de ambachtelijke bakker te promoten. “Hierin vertellen we iedereen dat zij de oliebollen bij de ambachtelijke bakker moeten halen omdat dit natuurlijk de lekkerste zijn!”