Het goede verhaal

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 ‘Wie ver reist, kan veel verhalen’, is een bekend spreekwoord. Of u nu tijdens de zomervakantie een verre reis heeft gemaakt of juist dicht bij huis bent gebleven, waarschijnlijk bent u wel met nieuwe verhalen thuisgekomen. En hopelijk heeft u – net als ik – even uw hoofd kunnen leegmaken en uzelf kunnen opladen om aan de rest van dit jaar te kunnen beginnen. En laat het komend najaar nou juist in het teken staan van het vertellen van verhalen. Onze campagne Storytelling, een gezamenlijk initiatief met de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie, gaat binnenkort van start.

Zowel online als in het land brengen wij het vertellen van verhalen op een ludieke manier onder de aandacht. De (banket)bakker op de hoek spreekt nog steeds tot ieders verbeelding. Verhalen in de bakkerij doen het goed. Er is immers zoveel te vertellen over het ambacht. Maar dan moeten we het ook wel doen! En doen wat we vertellen natuurlijk, want klanten prikken dwars door verhalen heen die niet kloppen. Het passiebrood bij Albert Heijn wordt toch anders beleefd dan het ‘bakken met passie’ van onze ambachtelijke collega’s. Inmiddels begint de klant het ware ‘eerlijk en echt’ te onderscheiden van gekopieerde authenticiteit. ‘Ambachtelijk bereid’ vermelden op een broodzak is iets anders dan echt ambachtelijk werken.

Dat geldt voor de producten, maar moet ook gelden voor de boodschap en informatie die in de winkels wordt overgebracht. Want dat is de essentie van het verhaal. Sommige winkelmedewerkers weten het onderscheid tussen volkoren en meergranen nog steeds niet goed uit te leggen. Of eenvoudige vragen over de verkochte broodsoorten te beantwoorden. We hoeven niet te eisen dat iedereen alles weet, maar klanten komen naar het ambacht om het goede verhaal te horen. Daarom wordt in de aanstaande campagne Storytelling ook veel aandacht besteed aan de winkelmedewerkers. Want zij zijn vaak de ‘boodschappers’ van onze verhalen. Neem hen daarin mee, vertel hen de historie van uw bedrijf en de verhalen achter uw mooie producten. Pas dan klopt uw eigen verhaal.

Dossiers
Lees ook
Twaalfduizend busbroden per uur

Twaalfduizend busbroden per uur

‘Deeg-sheeting’, robots, reproduceerbaarheid, meer broodsoorten en hygiëne: het zijn een paar technieken en ontwikkelingen die het industrieel bakken van brood de afgelopen twintig jaar flink hebben veranderd. Aart-Jan Hartman, commercieel directeur van Kaak, vertelt hoe brood toch ook een ambachtelijk product bleef.

Streekproducten van bakkers centraal in nieuw tv-programma

Streekproducten van bakkers centraal in nieuw tv-programma

Zuidlaarderbollen, duivekaters, janhagels, stroopwafels en rijstevlaaien: ze komen allemaal voorbij in het nieuwste tv-programma van Rudolph van Veen voor 24Kitchen. In ‘Rudolph’s Bakery: de Bakfiets’ fietst de bekende Meester Patissier en Meesterkok naar de mooiste plekjes van Nederland om samen met een lokale, ambachtelijke bakker een streekproduct...

Gratis app Bakkersbrein ingrijpend vernieuwd

Gratis app Bakkersbrein ingrijpend vernieuwd

De app Bakkersbrein, een initiatief van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij en de Nationale Bakkerij Academie, is volledig vernieuwd. Het leereffect is vergroot, waardoor deelnemers met de online quiz hun kennis eenvoudig kunnen uitbreiden.