Heb jij de jeugd?

26 november 2021 Arend Kisteman (Voorzitter NBOV)

Op 12 oktober werd weer gestreden om de Gouden Gard. Vanwege corona vond de wedstrijd in 2020 helaas niet plaats, maar dit jaar waren er weer drie verschillende wedstrijden: de Gouden Gard, de Talentenprijs Patisserie en, voor het eerst, de Talentenprijs Boulangerie. Alle deelnemers hadden weer prachtige producten gemaakt, van een zeer hoog niveau.

De NBOV is al jaren sponsor van de Gouden Gard en zorgt voor ondersteuning bij de organisatie en communicatie. We vinden het namelijk erg belangrijk om de jeugd een kans en een podium te geven voor hun talent. Wist je trouwens dat de nummers 1, 2 en 3 van de Gouden Gard een taart mogen maken voor Prinses Beatrix, de beschermvrouwe van de NBOV, en dat zij die rond Moederdag op het paleis mogen aanbieden?

Opvallend was dit jaar het kleine aantal deelnemers aan de Talentenprijzen: vorige keer waren er meer dan 20 deelnemers voor alleen patisserie, nu bleef het aantal steken op 17 deelnemers voor patisserie én boulangerie. Komt dat doordat veel bakkerijen het zo extreem druk hebben dat er minder tijd voor deelname is? Of is er vanuit de scholen minder initiatief, omdat ze door corona achterlopen op programma’s?

Een collega bij mij in de bakkerij doet al een aantal jaren mee aan wedstrijden. Helaas viel ze deze keer niet in de prijzen, maar de grootste prijs heeft ze - denk ik - al binnen: nóg meer ervaring met wedstrijden en presteren onder druk, zelf producten bedenken, en ga zo maar door. De persoonlijke ontwikkeling van alle deelnemers aan zo’n wedstrijd is namelijk al winst. En ook voor mijn bedrijf is er winst: ik zie veel nieuwe grondstoffen langskomen en leer nieuwe smaken kennen. Daarnaast heb ik een medewerker die zich enorm ontwikkelt en kan doorgroeien in het bedrijf, terwijl het me alleen wat grondstoffen kost, en wat extra vrije tijd om te oefenen. Eigenlijk zou iedere ondernemer zijn leerlingen dus moeten stimuleren om mee te doen aan wedstrijden. Nu het steeds moeilijker is om aan personeel te komen, kan je bedrijf zich hiermee bovendien onderscheiden. Denk jij al aan de toekomst? Begin in elk geval bij de jeugd!

Altijd op de hoogte blijven?