Cool

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Als ik dit schrijf, hoopt wintersportend Oostenrijk dat er nog wat sneeuw bijvalt, omdat het daar te warm is en het seizoen nog niet ten einde loopt. In Nederland zijn we juist blij met de warmere dagen – goed voor de ijsverkoop in onze branche.

Wat mij opvalt, is dat het ijsseizoen, in tegenstelling tot het skiseizoen, steeds langer wordt. Ik zie regelmatig dat verkooppunten open zijn van
1 april tot 1 november. Dat biedt mogelijkheden, want de marges op ijs zijn aanzienlijk. Hoe kunt u dit in uw bedrijf uitnutten? IJs verkopen is naar keuze ‘hot’ of ‘cool’, maar niet iets wat je er even bij doet.

Cool, hot, vet - uitdrukkingen die, als je erover nadenkt, een dubbele betekenis hebben. Vet is meestal negatief, maar als dat wordt gebracht in het kader van mooi, gaaf of tof, klinkt het in een keer héél anders. Dat geldt ook voor cool. Lees je het als ‘koel’, dan kan het een negatieve lading krijgen, omdat het ‘afstandelijk’ kan betekenen. Lees je cool op z’n Engels, dan is het ineens een heel positieve uitdrukking, zeker in combinatie met vet!

Waarom schrijf ik deze taalkundige verhandeling? Communicatie is het lastigste wat er is: uw uitstraling kan door iedere consument anders worden ervaren. Neem bijvoorbeeld Tesla, een ‘cool’ merk dat zich op een bepaalde manier in de markt profileert. Kijk je echter naar de arrogantie van dit bedrijf, en de eenzijdige beslissingen die het neemt, dan vraag ik mij af of dat de consument nou zoveel vertrouwen geeft. Hier komt de vergelijking met ijs weer op: als u overweegt iets met ijs te gaan doen in uw bedrijf, zorg dan dat de consument niet in verwarring raakt, en verzeker u ervan dat dit ‘koele vet’ in elk geval ‘vet coole’ waarde toevoegt.

Jos den Otter, NBOV

Lees alle columns van Jos den Otter in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Welke landen nemen deel aan de Gelato World Cup 2020?

Welke landen nemen deel aan de Gelato World Cup 2020?

In 2020 vindt tijdens Sigep de negende editie van de Coppa del Mondo della Gelateria, de Gelato World Cup, plaats. De organisatie maakte onlangs bekend welke landen deelnemen aan deze editie van de wedstrijd.

Zomerhitte de baas blijven: Houd hoofd en  producten koel

Zomerhitte de baas blijven: Houd hoofd en producten koel

Met temperaturen van 25°C of hoger vertoeft menig landgenoot aan de kust of bij het zwembad. Voor werkend Nederland betekenen de zomerse temperaturen niet altijd ‘mooi weer’. Zeker waar gewerkt wordt met bederfelijke producten, zoals in de bakkerij, moeten maatregelen worden getroffen om de hitte de baas te blijven. Lukt dat niet? Dan ligt een waarschuwing...

Maak er chocola van

Maak er chocola van

‘Ik kan er geen chocola van maken.’ Een veelgebruikte uitdrukking over chocolade, dat vanwege de glans, maar ook vanwege de prijs, ook wel het ‘bruine goud’ wordt genoemd. Chocolade geldt op dit moment als een trendy en exclusief product, waaraan bijzondere eigenschappen worden toegedicht.

Banketbakker ambachtelijke bakkerij omgeving Haaksbergen

Banketbakker ambachtelijke bakkerij omgeving Haaksbergen

Wij zijn op zoek naar een banketbakker die kwaliteit hoog in het vaandel staan heeft en in staat is om zijn of haar collega`s te motiveren. Je komt in een moderne...

Banketbakker industrie omgeving Arnhem FT

Banketbakker industrie omgeving Arnhem FT

Na een gedegen inwerkperiode op de diverse lijnen productsoorten weet je precies hoe de verschillende processen lopen binnen de banketbakkerij. Het vervaardigen...

Productieleider banketbakkerij (meewerkend) Friesland

Productieleider banketbakkerij (meewerkend) Friesland

De productieleider zorgt voor een juiste planning van medewerkers en een juiste aansturing voor de dag. Daarnaast zie je toe op de kwaliteit en hygiëne op de...