Cool

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Als ik dit schrijf, hoopt wintersportend Oostenrijk dat er nog wat sneeuw bijvalt, omdat het daar te warm is en het seizoen nog niet ten einde loopt. In Nederland zijn we juist blij met de warmere dagen – goed voor de ijsverkoop in onze branche.

Wat mij opvalt, is dat het ijsseizoen, in tegenstelling tot het skiseizoen, steeds langer wordt. Ik zie regelmatig dat verkooppunten open zijn van
1 april tot 1 november. Dat biedt mogelijkheden, want de marges op ijs zijn aanzienlijk. Hoe kunt u dit in uw bedrijf uitnutten? IJs verkopen is naar keuze ‘hot’ of ‘cool’, maar niet iets wat je er even bij doet.

Cool, hot, vet - uitdrukkingen die, als je erover nadenkt, een dubbele betekenis hebben. Vet is meestal negatief, maar als dat wordt gebracht in het kader van mooi, gaaf of tof, klinkt het in een keer héél anders. Dat geldt ook voor cool. Lees je het als ‘koel’, dan kan het een negatieve lading krijgen, omdat het ‘afstandelijk’ kan betekenen. Lees je cool op z’n Engels, dan is het ineens een heel positieve uitdrukking, zeker in combinatie met vet!

Waarom schrijf ik deze taalkundige verhandeling? Communicatie is het lastigste wat er is: uw uitstraling kan door iedere consument anders worden ervaren. Neem bijvoorbeeld Tesla, een ‘cool’ merk dat zich op een bepaalde manier in de markt profileert. Kijk je echter naar de arrogantie van dit bedrijf, en de eenzijdige beslissingen die het neemt, dan vraag ik mij af of dat de consument nou zoveel vertrouwen geeft. Hier komt de vergelijking met ijs weer op: als u overweegt iets met ijs te gaan doen in uw bedrijf, zorg dan dat de consument niet in verwarring raakt, en verzeker u ervan dat dit ‘koele vet’ in elk geval ‘vet coole’ waarde toevoegt.

Jos den Otter, NBOV

Lees alle columns van Jos den Otter in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Carpigiani zoekt kandidaten voor de Gelato Festival Challenge

Carpigiani zoekt kandidaten voor de Gelato Festival Challenge

Op de Horecava vindt op 14 januari 2020 de ‘Gelato Festival Challenge Pro’ plaats. Carpigiani Ambachtelijk Benelux gaat op zoek naar de opvolger van Stefan Beerens, die de laatste editie won. Twee dagen later, op 16 januari, organiseert de ijsmachineproducent voor het eerst het ‘Gelato Festival Junior’, speciaal voor studenten IJsbereiding-Patisserie...

IJscentrum in Vlaardingen officieel geopend

IJscentrum in Vlaardingen officieel geopend

Met het officieel doorknippen van een lintje opende ‘mister IJscentrum’ Jacques Vos het nieuwe onderkomen van het IJscentrum in de Food Innovation Academy in Vlaardingen. Het evenement was speciaal opgezet om de branche kennis te laten maken met de nieuwe locatie. Want het IJscentrum zoekt nog partners.

Sigep 2020: extra focus op bakkers met AB Tech

Sigep 2020: extra focus op bakkers met AB Tech

Komende winter vindt de ijsbeurs Sigep voor de 41e keer plaats in het Italiaanse Rimini, van 18 t/m 22 januari 2020. De beurs is dit keer uitgebreid met AB Tech: een beurs die is gericht op boulangerie.

Broodbakker / productiemedewerker omgeving Utrecht

Broodbakker / productiemedewerker omgeving Utrecht

In deze fulltime functie (38 werkuren) zal je werken in wisselende diensten. De werktijden zijn overdag van 10:00 – 18:00 uur en in de nachtdienst start je...

Meewerkend voorman inpak 2 ploegen te Nijverdal

Meewerkend voorman inpak 2 ploegen te Nijverdal

In deze fulltime aansturende functie zal je zorg dragen voor het inpakproces binnen de bakkerij. Samen met de dagelijkse leiding zorg je voor het juist instrueren...

Commercieel medewerker binnendienst omgeving Amsterdam

Commercieel medewerker binnendienst omgeving Amsterdam

In de deze uitdagende functie zal jij je bezighouden met verkoop van ambachtelijke brood en banketproducten aan diverse afnemers van vliegtuigcateraars tot hotelketens...