Cool

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Als ik dit schrijf, hoopt wintersportend Oostenrijk dat er nog wat sneeuw bijvalt, omdat het daar te warm is en het seizoen nog niet ten einde loopt. In Nederland zijn we juist blij met de warmere dagen – goed voor de ijsverkoop in onze branche.

Wat mij opvalt, is dat het ijsseizoen, in tegenstelling tot het skiseizoen, steeds langer wordt. Ik zie regelmatig dat verkooppunten open zijn van
1 april tot 1 november. Dat biedt mogelijkheden, want de marges op ijs zijn aanzienlijk. Hoe kunt u dit in uw bedrijf uitnutten? IJs verkopen is naar keuze ‘hot’ of ‘cool’, maar niet iets wat je er even bij doet.

Cool, hot, vet - uitdrukkingen die, als je erover nadenkt, een dubbele betekenis hebben. Vet is meestal negatief, maar als dat wordt gebracht in het kader van mooi, gaaf of tof, klinkt het in een keer héél anders. Dat geldt ook voor cool. Lees je het als ‘koel’, dan kan het een negatieve lading krijgen, omdat het ‘afstandelijk’ kan betekenen. Lees je cool op z’n Engels, dan is het ineens een heel positieve uitdrukking, zeker in combinatie met vet!

Waarom schrijf ik deze taalkundige verhandeling? Communicatie is het lastigste wat er is: uw uitstraling kan door iedere consument anders worden ervaren. Neem bijvoorbeeld Tesla, een ‘cool’ merk dat zich op een bepaalde manier in de markt profileert. Kijk je echter naar de arrogantie van dit bedrijf, en de eenzijdige beslissingen die het neemt, dan vraag ik mij af of dat de consument nou zoveel vertrouwen geeft. Hier komt de vergelijking met ijs weer op: als u overweegt iets met ijs te gaan doen in uw bedrijf, zorg dan dat de consument niet in verwarring raakt, en verzeker u ervan dat dit ‘koele vet’ in elk geval ‘vet coole’ waarde toevoegt.

Jos den Otter, NBOV

Lees alle columns van Jos den Otter in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
NBOV wil ondernemen werkbaarder maken - een goed ondernemersklimaat voor bakkers

NBOV wil ondernemen werkbaarder maken - een goed ondernemersklimaat voor bakkers

Een goed ondernemersklimaat voor brood- en banketbakkers in het mkb - dat is het doel van brancheorganisatie NBOV. De organisatie werkt hard om te zorgen dat ‘Den Haag’ rekening houdt met de belangen van bakkers.

Gelatissimo biedt twee topwedstrijden voor ijsbereiders

Gelatissimo biedt twee topwedstrijden voor ijsbereiders

Met twee spannende wedstrijden biedt Gelatissimo (van 15 tot 19 februari in Stuttgart) een speciale ervaring in de ijsindustrie. “Als je het ambacht van ijsproductie wilt leren kennen, vind je hier het juiste netwerk. Bovendien geven Italiaanse ijsprofessionals voor het eerst hun expertise door in liveshows tijdens de beurs”, vertelt Markus Tischberger,...

Vakbeurs IJs-Vak toegevoegd aan Bakkersvak

Vakbeurs IJs-Vak toegevoegd aan Bakkersvak

Vakbeurs IJs-Vak en de IJs-Vakwedstrijden zijn toegevoegd aan Bakkersvak. “De ijssector is groeiende en de synergie tussen beide werelden, dus de bakkerij- en ijsbranche, wordt steeds belangrijker. We hebben al twee jaar succesvol de ijsbranche naar de beurs getrokken, maar in 2020 gaat dit voor het eerst onder zijn eigen naam zijn: IJs-Vak", zegt Corine...

Banketbakker omgeving Den Haag gezocht

Banketbakker omgeving Den Haag gezocht

Wat ga je doen?Binnen een team van 10 banketbakkers zijn ze op zoek naar een enthousiaste, creatieve en gemotiveerde banketbakker. Binnen het team lopen de taken...

Ovenist omgeving Breda

Ovenist omgeving Breda

Wat ga je doen?Wij zijn op zoek naar een ovenist. Er wordt gewerkt met 3 rotatie ovens en 2 grote broodovens. Als ovenist zorg jij ervoor dat het brood heerlijk...

Broodbakker gezocht omgeving Breda

Broodbakker gezocht omgeving Breda

Wat ga je doen?Wij zijn voor deze bakkerij op zoek naar een ervaren en zelfstandig werkende broodbakker. Je zal in de avond en nacht grootbrood maken en in de diensten...