Cool

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Als ik dit schrijf, hoopt wintersportend Oostenrijk dat er nog wat sneeuw bijvalt, omdat het daar te warm is en het seizoen nog niet ten einde loopt. In Nederland zijn we juist blij met de warmere dagen – goed voor de ijsverkoop in onze branche.

Wat mij opvalt, is dat het ijsseizoen, in tegenstelling tot het skiseizoen, steeds langer wordt. Ik zie regelmatig dat verkooppunten open zijn van
1 april tot 1 november. Dat biedt mogelijkheden, want de marges op ijs zijn aanzienlijk. Hoe kunt u dit in uw bedrijf uitnutten? IJs verkopen is naar keuze ‘hot’ of ‘cool’, maar niet iets wat je er even bij doet.

Cool, hot, vet - uitdrukkingen die, als je erover nadenkt, een dubbele betekenis hebben. Vet is meestal negatief, maar als dat wordt gebracht in het kader van mooi, gaaf of tof, klinkt het in een keer héél anders. Dat geldt ook voor cool. Lees je het als ‘koel’, dan kan het een negatieve lading krijgen, omdat het ‘afstandelijk’ kan betekenen. Lees je cool op z’n Engels, dan is het ineens een heel positieve uitdrukking, zeker in combinatie met vet!

Waarom schrijf ik deze taalkundige verhandeling? Communicatie is het lastigste wat er is: uw uitstraling kan door iedere consument anders worden ervaren. Neem bijvoorbeeld Tesla, een ‘cool’ merk dat zich op een bepaalde manier in de markt profileert. Kijk je echter naar de arrogantie van dit bedrijf, en de eenzijdige beslissingen die het neemt, dan vraag ik mij af of dat de consument nou zoveel vertrouwen geeft. Hier komt de vergelijking met ijs weer op: als u overweegt iets met ijs te gaan doen in uw bedrijf, zorg dan dat de consument niet in verwarring raakt, en verzeker u ervan dat dit ‘koele vet’ in elk geval ‘vet coole’ waarde toevoegt.

Jos den Otter, NBOV

Lees alle columns van Jos den Otter in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Ketenoverleg Brood & Banket

Ketenoverleg Brood & Banket

De Nederlandse brood- en banketondernemers vereniging (NBOV), de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) en de Nederlandse fabrikanten van bakkerijgrondstoffen en maalderijen (NEBAFA) starten gezamenlijk een aantal initiatieven onder de noemer ‘Ketenoverleg Brood & Banket’.

Bakker van Helden verandert mee met de klant

Bakker van Helden verandert mee met de klant

Peters ouders Maarten en Elly van Helden startten banketbakkersbedrijf Van Helden in 1961, in de dijkwoning waar de bakkerij nog altijd is gevestigd. In 2000 nam Peter het bedrijf in het Zuid-Hollandse Middelharnis over, samen met zijn vrouw Selma. Het werd het begin van een groot aantal veranderingen.

Moederdagtaart NBOV in het teken van Vermeer, Van Gogh en Rembrandt

Moederdagtaart NBOV in het teken van Vermeer, Van Gogh en Rembrandt

Ook dit jaar bood NBOV weer een moederdagtaart aan namens alle ambachtelijke brood- en banketbakkers aan H.K.H. Prinses Beatrix. De winnaars van de Gouden Gard, Lotte van Gorp, Joanne Crajé en Marc van Steijn, verzorgden de presentatie op Paleis Noordeinde.

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Broodbakker gezocht, omgeving Apeldoorn

Wij zijn op zoek naar een allround broodbakker of een ovenist. Je zal groot- en kleinbrood gaan maken.

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Zelfstandig werkend banketbakker/patissier omgeving Zutphen

Onze klant in de omgeving van Zutphen is per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker/ patissier.

Banketbakker omgeving Nijkerk

Banketbakker omgeving Nijkerk

In verband met een nieuwe locatie en aangepaste werkwijze is onze opdrachtgever op zoek naar een banketbakker voor de lange termijn.