Blij!

Blije baby

“Ja, als je hem inklapt, is hij wat groter dan die eerste. Hij is wel lichter en je hangt hem makkelijk aan de muur. Kijk. Zo doe je dat.” Waar dit over gaat? Over kinderwagens. Oké, ik weet niet meer precies, wat hij zei. Dat fantaseer ik hier. Wel hoeveel hij wist te vertellen. Over kinderwagens, autostoeltjes, Isofix, boxen en campingbedjes. Over nestjes, speendoekjes, luchtdoorlatende dekens èn veranderende wetgeving. En over nog veel meer. Uit zijn hoofd. Zonder de kleinste ‘eh’.

Ik schat ‘m midden 20. Nog geen kinderen. Wel twee neefjes, meen ik te horen. Een groot deel van de tijd luister ik met halfopen mond van verbazing naar hem. Hij demonstreert alles ook routineus, zonder hapering, alsof hij iedere dag een elftal kinderen onder zijn hoede heeft.

De naderende sluitingstijd verandert niets aan zijn gedrag. Zelfs ruim erna begint hij een nieuw verhaal, dit keer over de Tog-waarde, een veiligheidsnorm voor textiel.

Nu, een paar dagen later, ben ik nog lichtelijk verbijsterd. Want laten we wel wezen, wat heb ik meegemaakt? Wat is hier gebeurd? Dit was geen verkopen. Dit was een demonstratie. Van doen kopen. Van hoe je het zelf zou willen kunnen. Van hoe je een ambassadeur maakt.

Ik vertel erover aan iemand. Die een soortgelijke ervaring bij een andere winkel van deze ondernemers blijkt te hebben. Het kan niet anders. Dit bedrijf heeft de opleiding van zijn medewerkers tot kunst verheven. Dit red je niet met een cursus van vier avonden.

Hoe fantastisch zou het zijn, als de verkopers in onze winkels dit vakmanschap kunnen leren? Zoals in Duitsland. Hoe fantastisch zou het zijn, als we samen als sector organiseren, dat straks overal bakkerijklanten licht verbijsterd, met halfopen mond en nog blijer dan nu de winkels uit gaan?

  • Met grootvaderlijke groet,
  • Hanno Spanninga
Lees ook
Bakkers in bedrijf zoekt jubilarissen

Bakkers in bedrijf zoekt jubilarissen

Dit jaar bestaat Bakkers in bedrijf 25 jaar! Dat vieren we met een speciale jubileumeditie, die na de zomer verschijnt. Daarvoor zijn we op zoek naar andere jubilarissen in de branche. Bestaat jouw bedrijf 25 jaar, werk je dit jaar 25 jaar in de branche of ben je dit jaar zelf 25 geworden? Stuur een mail naar info@bakkersinbedrijf.nl en wie weet neemt...

‘Bakkerij moet blijven voelen als warm bad’

‘Bakkerij moet blijven voelen als warm bad’

Jitze Verloop neemt over een paar jaar de bakkerij van zijn ouders over. Hij riep altijd dat dit nooit zou gebeuren, maar nu denkt de 26-jarige daar anders over. Hij is de vierde generatie die De Bakkers van Verloop voortzet. Een gesprek met vader en zoon over de liefde voor de bakkerij en ondernemerschap.

‘We gaan voor eigen graan’

‘We gaan voor eigen graan’

Nederlands graan voor Nederlands brood: het kan. Als alle schakels in de keten zich inzetten, kan het brood van de Nederlandse bakkers in de toekomst standaard van eigen bodem komen.