Bakkersverhalen

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter-164x300 Het zal u waarschijnlijk niet zijn ontgaan dat onze gezamenlijke campagne Bakkersverhalen met de NBA en Stichting Ambachtelijke Bakkerij half september ‘online’ is gegaan. Via Facebook/Bakkersverhalen en de website bakkersverhalen.nl zijn onze historische verhalenvertellers Balthasar en Gilles sindsdien wekelijks te volgen tijdens hun ontdekkingstocht door de bakkerij.

Een authentiek thema in een modern jasje. Net als de bakkerij kent Nederland nog veel meer ambachten, waarover prachtige verhalen zijn te vertellen. Zo was ik laatst bij een bierbrouwer die mij vol enthousiasme meenam in zijn eigen (hi)story. Want niet alleen maakt bier de tongen los, er is ook gewoon veel over te vertellen. “Als je me niet gelooft, vertel ik gewoon een ander verhaal”, waren zijn letterlijke woorden. Hij beschikte over genoeg authentieke gespreksstof om mij uit te nodigen toch steeds wat nieuws te proeven.

Nu is de kunst van het vertellen niet iedereen van nature gegeven. En niet iedere klant zit te wachten op lange verhalen. Maar het biedt wel meerwaarde en schept betrokkenheid bij uw bedrijf. Hoe lang of kort en verhaal ook is, niet iedereen heeft evenveel ‘tekst’. Het is echter wel te oefenen. Er wordt in onze branche zelfs een training voor aangeboden. En ook daarom starten wij eind oktober een heuse theatertour, waar de kunst van storytelling op speelse wijze wordt gepresenteerd.

Communicatie met de klant speelt zich nou eenmaal voor het grootste deel af op de winkelvloer. Ik zou dan ook zeker gebruikmaken van de uitnodiging die wij u onlangs hebben toegezonden om samen met uw (verkoop)medewerkers te komen naar een van onze zes bijeenkomsten in verschillende theaters in ons land.

Tot slot nog een tip: op welke manier u het onderscheid ook maakt of gaat maken, blijf altijd wel uzelf. Want juist authenticiteit is geen spel. Het is wat u bent en wat u vanuit uw eigen kracht kunt overdragen op uw klanten en uw omgeving. Ik begroet u graag binnenkort tijdens onze ‘tour’ ergens in ons land.

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media – week 11

Bakkers in de media – week 11

Stijgende kosten, acties voor Oekraïne en Belgische bakker opent bakkerij in Nederland. Wat kwam er deze week over de bakkersbranche voorbij in andere media?

Online en offline sterk staan in 2022

Online en offline sterk staan in 2022

In 2025 wil de Stichting Ambachtelijke Bakkerij hét platform zijn voor alle online- en offlinecommunicatie van de ambachtelijke bakkerij. Een ambitieus streven. Vorig jaar is de basis gelegd voor de plannen: dit jaar wordt het fundament verder verstevigd en uitgebreid.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij sluit zich aan bij tweejarige broodcampagne

Stichting Ambachtelijke Bakkerij sluit zich aan bij tweejarige broodcampagne

Komend jaar wordt in de derde week van januari de nationale Week van het Brood georganiseerd. Die vormt de aftrap van een tweejarige imagocampagne en heeft als thema ‘Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig’. De Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt ambachtelijke bakkers om volop gebruik te maken van deze week om zichzelf én hun (volkoren) producten...