2021

Michelle de Koning_uitsnede

En dan ben je opeens bezig met het laatste nummer van 2020. Een jaar waarvan we halverwege al met z’n allen dachten: kan het niet vast voorbij zijn? Een jaar zoals geen ander, een jaar waar we nog vaak aan terug zullen denken. Maar op dit moment kijken we als redactie dus vooral vooruit. Heerlijk om te doen, want als ik ergens behoefte aan heb aan het eind van dit jaar, dan is het dat wel. Lekker vooruitblikken. Naar dingen die weer kunnen en mogen, naar een samenleving waarin mondkapjes niet meer nodig zijn, je feestjes weer net zo groots kunt vieren als je zelf wilt en je familie en vrienden – en wie je maar wilt – weer kunt knuffelen en kussen. Kortom: kijken naar kansen en mogelijkheden. Want ook al ziet het er voor het begin van 2021 nog niet heel rooskleurig uit, er verschijnt – langzaam, maar zeker – licht aan de horizon.

Dus zetten we in dit nummer de trends voor 2021 op een rij. Vers, onbewerkt, lokaal, gezond, digitaal, kassaloos en ‘instagrammable’ zijn in 2020 opgekomen en blijven volgens trendwatchers nog wel even. Kleine taartjes doen het nog altijd goed als we Waldo en Petit Gateau mogen geloven. Andere collega’s laten zien dat je als bakker niet meer per se ’s nachts hoeft te werken of je producten vijf of zes dagen in de week hoeft te verkopen. Broodsommelier Maxim Rolvink betoogt dat de aandacht voor ambachtelijk, exclusief brood blijft toenemen: in de horeca, bij kleine boulangeries en onder consumenten.
We hopen dat al deze collega’s u inspireren om het nieuwe jaar met frisse moed te beginnen en uzelf te blijven ontwikkelen. Met dit nummer willen we u een duwtje in de rug geven naar een goed 2021. Waarin we corona onder de duim krijgen, we de goede dingen van die periode behouden (zoals de aandacht voor lokaal eten en korte ketens) en de ellende achter ons laten.

Ik wens u een succesvolle decembermaand en goede feestdagen.
En vooral: blijf gezond!

Dossiers
Lees ook
Blijven klanten komen na corona?

Blijven klanten komen na corona?

Het ambacht heeft in coronatijd meer aanloop gehad, met vooral meer jonge klanten. Binnen de in-homemarkt, ofwel thuisconsumptie, is marktaandeel gewonnen ten opzichte van de supermarkt, volgens recente broodcijfers. Blijven die klanten naar de ambachtelijke bakker komen, als zij straks weer volle agenda’s hebben?

‘Als baas moet je weten waar het over gaat’

‘Als baas moet je weten waar het over gaat’

Lucas Gambardella (22) kreeg het bakkersvak met de paplepel ingegoten; zijn moeder Meike Schaling runt in Amsterdam de Franse patisserie Petit Gateau. Lucas volgde zelf ook een bakkersopleiding en werkt nu bij zijn moeder in de zaak. Ondertussen studeert hij door om zijn eigen droom waar te maken: een patisserie in New York.

Energie

Energie

Het thema van dit nummer is ‘ovens en energie’. En waar dat eerste een helder en duidelijk woord is voor belangrijke machines in uw bakkerij, kent het tweede woord verschillende betekenissen. Daarom gaat deze editie van Bakkers in bedrijf deels over slimme keuzes op het gebied van energie(besparing).