2021

11 december 2020 Michelle de Koning

En dan ben je opeens bezig met het laatste nummer van 2020. Een jaar waarvan we halverwege al met z’n allen dachten: kan het niet vast voorbij zijn? Een jaar zoals geen ander, een jaar waar we nog vaak aan terug zullen denken. Maar op dit moment kijken we als redactie dus vooral vooruit. Heerlijk om te doen, want als ik ergens behoefte aan heb aan het eind van dit jaar, dan is het dat wel. Lekker vooruitblikken. Naar dingen die weer kunnen en mogen, naar een samenleving waarin mondkapjes niet meer nodig zijn, je feestjes weer net zo groots kunt vieren als je zelf wilt en je familie en vrienden – en wie je maar wilt – weer kunt knuffelen en kussen. Kortom: kijken naar kansen en mogelijkheden. Want ook al ziet het er voor het begin van 2021 nog niet heel rooskleurig uit, er verschijnt – langzaam, maar zeker – licht aan de horizon.

Dus zetten we in dit nummer de trends voor 2021 op een rij. Vers, onbewerkt, lokaal, gezond, digitaal, kassaloos en ‘instagrammable’ zijn in 2020 opgekomen en blijven volgens trendwatchers nog wel even. Kleine taartjes doen het nog altijd goed als we Waldo en Petit Gateau mogen geloven. Andere collega’s laten zien dat je als bakker niet meer per se ’s nachts hoeft te werken of je producten vijf of zes dagen in de week hoeft te verkopen. Broodsommelier Maxim Rolvink betoogt dat de aandacht voor ambachtelijk, exclusief brood blijft toenemen: in de horeca, bij kleine boulangeries en onder consumenten.
We hopen dat al deze collega’s u inspireren om het nieuwe jaar met frisse moed te beginnen en uzelf te blijven ontwikkelen. Met dit nummer willen we u een duwtje in de rug geven naar een goed 2021. Waarin we corona onder de duim krijgen, we de goede dingen van die periode behouden (zoals de aandacht voor lokaal eten en korte ketens) en de ellende achter ons laten.

Ik wens u een succesvolle decembermaand en goede feestdagen.
En vooral: blijf gezond!

Altijd op de hoogte blijven?