Artikel

Zoete markt

In 2017 stond (gebruiks)gemak centraal in de wereld van cake en koek. Slimme oplossingen die het thuisbakkers nog gemakkelijker maken, sloegen wereldwijd aan. Producten om gemakkelijk mee te nemen blijven daarnaast populair. Hier ligt de focus bovendien op verpakkingen per stuk.

AB MauriEten met je ogen

De bakkerij is van oudsher een sector die sterk op je zintuigen inspeelt. De geur van vers brood doet het water vaak al in je mond lopen. Maar ook je ogen willen wat. In een wereld die sterk wordt beïnvloed door social media, doet het uiterlijk ertoe. Oók dat van cake en gebak. Banket benadert hierdoor steeds vaker kunst, bijvoorbeeld door het gebruik van gekleurde chocolade of innovatieve technieken. Het verlangen om een beeld van een product te delen is minstens zo belangrijk geworden als de smaak ervan.

De kleur zwart maakt zijn opwachting in de bakkerij. Hoewel het van oudsher geen kleur is die men graag met voedsel associeert, vindt de consument zwarte producten er tegenwoordig spannend uitzien. Een afwijkende kleur brengt variatie en verrast de consument. Juist in deze tijd, waarin we sterk gedreven worden door beeld en het delen van opvallende ervaringen, is het goed om producten eruit te laten springen. Dat het uiterlijk belangrijk is, bewijst ook het feit dat donutshops in Amerika de meest voorkomende bakkerijen op Instagram zijn. Donuts krijgen steeds vaker een bijzonder uiterlijk. Trends zijn de eenhoorn, driedimensionale ontwerpen en het gebruik van plantaardige smaken.

AB MauriBake in the Box

Dr. Oetker komt met een zeer origineel product: Bake in the Box. Het product is niet zozeer vanwege de inhoud verrassend: het is een standaard cakemix waaraan slechts melk hoeft te worden toegevoegd. Veel meer dan om de inhoud gaat het hier om de verpakking. De doos waarin de cakemix zich bevindt, is namelijk tevens het bakblik. Dat betekent dat dit product niet alleen qua samenstelling ideaal is voor de luie thuisbakker, maar dat er ook geen enkel ander gereedschap nodig is. Een slim product voor de consument met weinig tijd.

AB MauriSuiker

Suiker blijft een punt van zorg in de banketbakkerij. In Canada geeft 43% van ondervraagde consumenten aan zich zorgen te maken over de hoeveelheid suiker in zoete producten. In Engeland ziet 62% van koek- en cake-eters graag dat producenten de hoeveelheid suiker in hun favoriete producten vermindert. Rauwe voeding, gemaakt van ongekookte ingrediënten, biedt een gezonder alternatief dat jongeren aanspreekt. Het Belgische Delhaize brengt onder private label een lijn rauwe cakeproducten uit die zijn gezoet met agave of dadels als natuurlijke suikervervanger.

AB MauriHazelnoot

Hazelnoot is een populaire smaak gebleken in het afgelopen jaar. De noten doen het goed in zowel brood- als banketproducten. Hazelnoten geven bakkerijproducten een structuur en een ‘bite’ die consumenten heel aantrekkelijk vinden. Want terwijl consumenten voortdurend op zoek zijn naar nieuwe producten, werken simpele en vertrouwde smaken daarin soms het best.

Verwante dossiers: