Acht tips om de winkel toegankelijker te maken

Toegankelijkheid winkel

Hoe toegankelijk is uw winkel? Kunnen mensen in een rolstoel of met een rollator makkelijk naar binnen? Een verbouwing of vernieuwing van de winkel is vaak het moment om dit aan te pakken.

“Bekijk uw geplande winkelinterieur eens vanuit het perspectief van iemand in een rolstoel”, zegt Wiepkje Colijn, beleidsadviseur bij de NBOV. “Kijk naar de looproutes en overweeg bijvoorbeeld een schuifdeur in plaats van een ‘gewone’ deur. Bedenk dat een rolstoelvriendelijke winkel ook prettig is voor mensen met een rollator of kinderwagen.”

Heeft u plannen om uw winkel te vernieuwen? NBOV heeft acht tips waarmee u uw winkel voor al uw klanten toegankelijk kan maken.

1. Looproutes

Kijk naar de looproutes in de winkel en de ruimte in de gangpaden. Kan iemand met een rollator of stok gemakkelijk bij de producten? Kan er een kinderwagen tussen de schappen door?

2. Toonbank

Ga na of de toonbank niet te hoog is voor een klant in een rolstoel of scootmobiel.

3. Drempels

Bekijk of drempels in de winkel kunnen worden weggehaald of verlaagd.

4. Schuifdeur

Via een schuifdeur kunnen klanten in een rolstoel of scootmobiel, maar ook klanten met volle tassen, uw winkel gemakkelijk binnenlopen.

5. Mobiel pinapparaat

Een mobiel pinapparaat maakt afrekenen gemakkelijker voor klanten die niet bij de toonbank kunnen.

6. Deur open houden

Wees attent: houd de deur voor uw klant open. Daardoor voelt hij zich niet alleen welkom, u zorgt er ook voor dat een spreekwoordelijke drempel verdwijnt.

7. Loopstenen

Overleg met de gemeente over loopstenen (de geribbelde stoeptegels voor blinden en slechtzienden) op de route naar uw winkel. Hierdoor kunnen blinden en slechtzienden zelfstandig de route volgen.

8. Hulphonden

Huisdieren mogen vanwege de voedselveiligheid niet de winkel in, maar hulphonden zijn wel toegestaan. Maak dat eventueel duidelijk met een sticker of bordje op de pui.

Meer weten over de mogelijkheden bij de verbouwing of vernieuwing van de winkel? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 10-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee gratis proefnummers aan.

Lees ook
Laat het ambacht horen

Laat het ambacht horen

In december kijken mensen traditiegetrouw terug op het afgelopen jaar, hoewel we in onze branche soms zouden willen dat we in die periode tijd hadden om even terug te kijken... Er valt veel te zeggen over 2021, maar ik denk dat de belangrijkste conclusie is dat het ambacht zichzelf stevig op de kaart heeft gezet.

Bakkerij Toebast in Hoevelaken klaar voor volgende generatie

Bakkerij Toebast in Hoevelaken klaar voor volgende generatie

‘Hoevelaken-onwaardig’, noemen sommige klanten de nieuwe winkel van Bakkerij Toebast. “Ze vinden ons nieuwe interieur zó mooi dat het volgens hen niet meer bij het dorp past”, lacht eigenaar Dennis Toebast. “Maar binnen is het gezellig en warm. Dus onze winkel past perfect bij Hoevelaken. En bij ons. Deze ingrijpende verbouwing maakt ons klaar voor...

Online verkoop: Denk bij het opzetten van een webshop aan de wettelijke verplichtingen

Online verkoop: Denk bij het opzetten van een webshop aan de wettelijke verplichtingen

Sinds het begin van de coronacrisis is de onlineverkoop in de ambachtelijke bakkerijbranche snel toegenomen. Ondernemers begonnen een webshop, bouwden die uit of haakten aan bij lokale onlineplatforms.