Acht tips om de winkel toegankelijker te maken

Toegankelijkheid winkel

Hoe toegankelijk is uw winkel? Kunnen mensen in een rolstoel of met een rollator makkelijk naar binnen? Een verbouwing of vernieuwing van de winkel is vaak het moment om dit aan te pakken.

“Bekijk uw geplande winkelinterieur eens vanuit het perspectief van iemand in een rolstoel”, zegt Wiepkje Colijn, beleidsadviseur bij de NBOV. “Kijk naar de looproutes en overweeg bijvoorbeeld een schuifdeur in plaats van een ‘gewone’ deur. Bedenk dat een rolstoelvriendelijke winkel ook prettig is voor mensen met een rollator of kinderwagen.”

Heeft u plannen om uw winkel te vernieuwen? NBOV heeft acht tips waarmee u uw winkel voor al uw klanten toegankelijk kan maken.

1. Looproutes

Kijk naar de looproutes in de winkel en de ruimte in de gangpaden. Kan iemand met een rollator of stok gemakkelijk bij de producten? Kan er een kinderwagen tussen de schappen door?

2. Toonbank

Ga na of de toonbank niet te hoog is voor een klant in een rolstoel of scootmobiel.

3. Drempels

Bekijk of drempels in de winkel kunnen worden weggehaald of verlaagd.

4. Schuifdeur

Via een schuifdeur kunnen klanten in een rolstoel of scootmobiel, maar ook klanten met volle tassen, uw winkel gemakkelijk binnenlopen.

5. Mobiel pinapparaat

Een mobiel pinapparaat maakt afrekenen gemakkelijker voor klanten die niet bij de toonbank kunnen.

6. Deur open houden

Wees attent: houd de deur voor uw klant open. Daardoor voelt hij zich niet alleen welkom, u zorgt er ook voor dat een spreekwoordelijke drempel verdwijnt.

7. Loopstenen

Overleg met de gemeente over loopstenen (de geribbelde stoeptegels voor blinden en slechtzienden) op de route naar uw winkel. Hierdoor kunnen blinden en slechtzienden zelfstandig de route volgen.

8. Hulphonden

Huisdieren mogen vanwege de voedselveiligheid niet de winkel in, maar hulphonden zijn wel toegestaan. Maak dat eventueel duidelijk met een sticker of bordje op de pui.

Meer weten over de mogelijkheden bij de verbouwing of vernieuwing van de winkel? Lees dan het complete artikel in Bakkers in bedrijf 10-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee gratis proefnummers aan.

Lees ook
Hoe toegankelijk is uw website?

Hoe toegankelijk is uw website?

Online wordt steeds belangrijker en een goede website is daarvoor essentieel. Vanaf 2022 gelden er toegankelijkheidseisen voor online communicatie. Wilt u weten of uw website hieraan voldoet? Doe dan de zelfscan Is mijn site toegankelijk.

Branche helpt met opvolging

Branche helpt met opvolging

Door de vergrijzing krijgt de ambachtelijke bakkerijbranche in toenemende mate te maken met opvolgingsproblemen. Steeds vaker vinden bedrijven die te koop staan geen geschikte opvolger, en dat is zorgelijk, zegt Martijn Verkerk, projectcoördinator van Bedrijfsopvolging Bakkerij. “Het is belangrijk dat er meer geïnteresseerden instromen die op korte...

NBOV en Google bieden samen gratis workshops en trainingen

NBOV en Google bieden samen gratis workshops en trainingen

Online ondernemen is niet meer weg te denken in de bakkerijbranche. Brancheorganisatie NBOV en Google willen samen digitale vaardigheden van ondernemers stimuleren en bieden daarom gratis online workshops en trainingen aan.