Meer marketingkracht met nieuwe app Embrosa

Stichting Ambachtelijke Bakkerij_Embrosa

Stichting Ambachtelijke Bakkerij helpt ondernemers op social media

Als ambachtelijke brood- of banketbakker ben je goed in je vak. Je weet alles van je producten, kent je klanten en weet wat er speelt in je regio. Maar misschien vind je het lastig om actief bezig te zijn met social media? De Stichting Ambachtelijke Bakkerij ondersteunt je hierbij graag. Sinds kort biedt de stichting haar leden extra marketingkracht met een gratis app: Embrosa.

SAB-iPhone-1-180x300 “Mensen doen zaken met mensen”, weet ook Sandra Pluim, coördinator van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij. “Daarom is het zo belangrijk om jezelf als bakker en als ondernemer te laten zien. Social media lenen zich hiervoor bij uitstek. Hier kun je jezelf aan een enorme groep bestaande én potentiële klanten laten zien. Door middel van foto’s, berichten en filmpjes toon je op regelmatige basis wat je doet en vertel je waarom je dat doet. Geen medium zo geschikt voor het delen van je passie en talent als de heel persoonlijke sociale media zoals Facebook, Twitter en Instagram.”

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij levert daarom via de eigen website en social media al jarenlang unieke content aan, die ambachtelijke brood- en banketbakkers die zijn aangesloten bij de stichting kosteloos via hun eigen kanalen kunnen delen. Het gaat bijvoorbeeld om leuke weetjes over brood- en banketproducten, achtergrondinformatie bij seizoensproducten of meer kennis over ingrediënten als spelt, gluten en desem. Ook beschikt de Stichting Ambachtelijke Bakkerij over een digitale beeldbank, waarin honderden foto’s van brood- en banketproducten staan opgeslagen die kosteloos mogen worden gebruikt voor bijvoorbeeld posts op social media, de website of reclamemateriaal. “Toch wordt deze informatie nog onvoldoende gevonden en gedeeld”, vindt Pluim. “En dat is jammer. Want het kost niets, maar kan wel veel opleveren.”

Zorg voor herkenbaarheid

Zorg dat je ook op social media herkenbaarheid uitstraalt. Dit doe je bijvoorbeeld door je logo in je afbeeldingen te verwerken, een relevante omslagfoto op zowel Facebook als LinkedIn te gebruiken en een duidelijk herkenbare profielfoto op jouw sociale media te kiezen. Vul je profiel goed aan met contactinformatie, je website en een samenvatting. Een algemeen herkenbare en uniforme uitstraling komt je professionaliteit ten goede.

SAB-iPhone-2-178x300 Altijd inspiratie bij de hand

“De app Embrosa helpt ondernemers om hun verhaal te vertellen op social media”, legt Pluim uit. “Hierdoor leren klanten de ondernemer kennen, verbinden zich aan hem en zijn producten en lopen vaker de winkel binnen. Klanten zijn immers ook vrijwel allemaal actief op social media. Hoe vaker ze je online zien, hoe meer ze aan je denken!”

Door de samenwerking tussen Embrosa en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij staan er voor leden van de SAB leuke, interessante berichten klaar in de app over brood, banket en de bakkerij. Zo heb je altijd voldoende inspiratie bij de hand. Even geen idee waar het deze week nu weer over moet gaan? In Embrosa vind je kant-en-klare berichten, die je direct kunt posten op Facebook, Twitter en Instagram. Je bent zelf de afzender en kunt eventueel je eigen foto’s uploaden of de tekst aanpassen, om de berichten een persoonlijk tintje te geven. Vind je bijvoorbeeld een interessant weetje over gevuld speculaas? Je vinkt het bericht aan, voegt heel eenvoudig een foto van je eigen gevuld speculaas toe en zet er eventueel nog een aanbieding bij. Hierna deel je het via je eigen social mediakanalen. De SAB kan ook een planning voor je klaar zetten, zodat je er bijvoorbeeld in een uur tijd voor kunt zorgen dat al je sociale media gedurende de hele komende maand van leuke, interessante berichten zijn voorzien. Uiteraard kun je dan nog altijd zelf tussentijds berichten tussenvoegen op je tijdlijn.

“Eenvoudiger kán bijna niet”, vindt Sandra Pluim. “Wanneer je te lang niet actief bent op Facebook, heeft je eerstvolgende berichtje een kleiner bereik. Hoe regelmatiger je actief bent op social media, hoe groter je bereik is en daarmee ook je impact op je klanten. Een actieve gebruiker is een succesvolle gebruiker. Met Embrosa en de Stichting Ambachtelijke Bakkerij heb je voortaan altijd relevante en interessante informatie bij de hand, waarmee je jezelf regelmatig aan je klant laat zien. Over marketingkracht gesproken!”

Embrosa-app-SAB-300x200 Bouw een band op met je klant

Het is de kunst om op social media niet alleen over je merk of product te communiceren, maar ook hier de klant centraal te zetten. Je beweegt je op sociale platformen. Ga het gesprek aan met de consument en probeer zijn behoeftes bloot te leggen. Praat niet alleen over je merk, maar luister naar je doelgroep. Volgens de laatste inzichten op het gebied van social media is het opbouwen van een relatie met je doelgroep belangrijker dan de service die je aanbiedt of het product dat je verkoopt.

 

logo_embrosa_google1-300x124 Download nu ook de app Embrosa!

De app Embrosa kan gratis worden gedownload in Google Play of de App Store. Zoek op ‘Embrosa’. Om specifieke berichten te zien van de Stichting Ambachtelijke Bakkerij, registreer je je gratis. Zodra je bent herkend als lid van de SAB, kun je beginnen met het posten van berichten op maat op de sociale media van jouw keuze: Twitter, Facebook of Instagram. Momenteel draait er een pilot met bijna zestig bakkers. Zodra die is afgerond, vindt er medio januari 2019 een evaluatie plaats. Ook wordt er tegen die tijd een training aangeboden om het gebruik van social media nóg beter onder de knie te krijgen.

Vind je in de app niets over je favoriete onderwerp? Je mag verzoekjes altijd mailen naar de Stichting Ambachtelijke Bakkerij via info@ambachtelijkebakkerij.nu.

Stichting-Ambachtelijke-Bakkerij-300x43
Lees ook
Laat van je horen, juist in december!

Laat van je horen, juist in december!

December: de drukste maand van het jaar. Zowel in de bakkerij als in de winkels is het deze weken flink aanpoten geblazen. Daardoor schiet het gebruik van social media er wellicht bij in. Zonde! Want juist in deze maand kun je met al die heerlijke decemberlekkernijen de klant verleiden, informeren én naar je winkel(s) lokken! Laat je daarom ondersteunen...

Historische decemberfeitjes

Historische decemberfeitjes

Wie bedacht de kerststol? Waar komt het bladerdeeg van onze kerstkransen oorspronkelijk vandaan? En sinds wanneer eten we oliebollen rondom Oud & Nieuw? Weet jij het? Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft antwoord!

Stichting Ambachtelijke Bakkerij werkt samen met 100% NL

Stichting Ambachtelijke Bakkerij werkt samen met 100% NL

De decembermaand is een van de belangrijkste maanden voor de ambachtelijke bakker. Veel klanten in de winkel voor lekkernijen voor Sinterklaar, kerst en Oud- en nieuw. Daarom organiseert Stichting Ambachtelijke Bakkerij samen met 100% NL een landelijke chocoladeletteractie en oliebollenactie waarbij de ambachtelijke bakker dagelijks op de radio te horen...

Flexmedewerker inpak

Flexmedewerker inpak

Wat ga je doen?Wij zijn per direct opzoek naar een flexmedewerker inpak voor deze centrale bakkerij. De volgende twee diensten wissel je om de week af: Vrijdagavond...

Broodbakker in de 3 ploegen

Broodbakker in de 3 ploegen

Wat ga je doen?In deze functie ben je verantwoordelijk voor een goed verloop van de productie van brood. Je zal in een team van 3 a 4 bakkers per ploeg, kleinbrood,...

rose & vanilla is op zoek naar een assistent banketbakker

rose & vanilla is op zoek naar een assistent banketbakker

rose& vanilla is dé bakker van unieke cakes en taarten die écht lekker zijn, er prachtig uitzien, gemaakt zijn van de beste biologische ingrediënten en gegarandeerd...