Het dagelijks eten van brood staat onder druk, blijkt uit onderzoek van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Jaarlijks brengt het NBC de broodmarkt in kaart. Dit zijn de meest opvallende marktcijfers en ontwikkelingen van brood tot en met 2022.
Nog steeds wordt brood het meest tijdens de lunch en het ontbijt gegeten. Op basis van de laatste cijfers eten Nederlanders gemiddeld 3,8 stuks brood (sneetjes of broodjes) per dag. Het meeste brood wordt bij de lunch gegeten (1,96), maar de dagelijkse consumptie, het iedere dag eten van brood, staat onder druk. Steeds meer consumenten eten niet iedere dag meer brood. Met name bij het ontbijt neemt dit af.
Ontwikkeling broodvolume in de afgelopen jaren
Vanaf 2009 daalde het broodvolume, maar vanaf 2018 vond een kanteling plaats en zat brood weer in de lift. Binnen de broodsector is er door de gevolgen van de coronacrisis een splitsing ontstaan tussen ondernemers die profiteren en bedrijven die lijden onder de crisis. We zien een verlies binnen out-of-home, maar het inhome-kanaal profiteerde. Nu de coronacrisis achter de rug is groeit het out-of-home kanaal weer, hoewel het nog niet terug is op zijn oude niveau voor corona. Ook zitten we momenteel in een volgende crisis van energie en inflatie en houden consumenten de hand op de knip. Dat raakt ook de broodsector.
Broodvolume inhome daalt
Inhome heeft in 2020 geprofiteerd van de coronacrisis, maar door de energie- en inflatiecrisis in 2022 zijn consumenten prijsbewuster en zuiniger geworden waardoor volumes onder druk staan. Vanwege de huidige economische situatie heeft het ambacht het moeilijker heeft dan de supermarkten.
De afgelopen jaren steeg het volume van dagvers klein brood binnen het ambacht. Inmiddels is hier weer een daling zichtbaar. Dat geldt ook voor de categorieën dagvers grootbrood en voorgebakken brood. Supermarkten blijven sterk op dagvers klein brood. Ook hier staan de andere categorieën onder druk.
In coronatijd hebben veel consumenten, toen de horeca dicht was, vers belegde broodjes en andere direct te consumeren broodjes bij de ambachtelijke bakker en supermarkten gehaald. En in 2022 is deze directe consumptie veelal behouden gebleven.
Opvallend in broodverkoop
Als we kijken naar gemiddelde prijs, het volume per aankoop, de frequentie van aankoop en het aantal kopers vallen een paar dingen op. Zo is de gemiddelde prijs het afgelopen jaren flink gestegen, neemt het aantal kopers met name bij het ambacht af, komen kopers steeds minder vaak en kopen ook minder dan voorheen. Verder is de prijsafstand tussen supermarkt en ambacht verder gestegen naar 1,35. Mensen kiezen voor het ambacht vanwege de smaak en versheid. En kiezen voor de supermarkt voor gemak, prijs en gewoonte. Bij het ambacht is de afgelopen jaren een verjonging te zien en komen steeds meer huishoudens met kinderen.