“Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig”. Met deze slogan wordt in de 3e week van januari 2022 de Week van het Brood geïntroduceerd. Een week waarin we iedereen in Nederland en België laten zien dat onze ‘gewone’ volkorenboterham de goede boost geeft die je af en toe nodig hebt. De Week van het Brood vormt de aftrap van een 2-jarige imagocampagne, die het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) en het Belgische Instituut Brood en Gezondheid uitvoeren namens 7 branchepartijen uit Nederland en België.
Volkoren op de voorgrond
Tijdens de Week van het Brood maken we mensen weer bewust van al het mooie en goede van brood. Volkorenbrood vormt hierbij het anker voor de gehele productcategorie. De Week van het Brood laat op een sympathieke, luchtige manier zien dat volkorenbrood je een boost geeft, als je het echt even nodig hebt. Zodat je het beste uit elke dag haalt. Op je werk, tijdens het sporten en met je gezin.
Een goede start van 2022
“We hebben bewust gekozen voor week 3 van januari”, legt Jenneke van Elderen van NBC uit, die samen met marketingexperts uit de sector heeft nagedacht over de invulling van deze eerste Week van het Brood. “Januari is traditiegetrouw de maand waarin we – na feestdagen vol overdaad – weer gezonder gaan eten, drinken en meer bewegen. En deze voornemens zijn begin 2022 misschien alleen maar sterker door de maandenlange coronabeperkingen.
Cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum laten zien dat ruim 40% van de mensen de intentie heeft om hun voedingspatroon aan te passen in januari. Gezondheid is hierbij de belangrijkste drijfveer. Vrouwen zijn hierin nog iets fanatieker dan mannen (44% versus 36%).
360 media-inzet
Hoe de Week van het Brood er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. Maar duidelijk is wel dat het een branche brede, 360° activatie wordt, voor zowel het ambacht als de retail, met een grote inzet aan middelen. De campagne wordt gevoerd op websites van Brood.net in Nederland en Broodengezondheid.be en Painetsante.be in België.
Aftrap van 2-jarige campagne
De Week van het Brood is de aftrap van de 2-jarige EU-imagocampagne ‘Brood goed Verhaal, met graan uit Europa’. “Het mooie is dat de campagne niet na 1 week stopt, maar een vervolg krijgt met tv, radio en social media later in het jaar”, aldus Van Elderen. “Genoeg motivatie om het jaar 2022 samen goed te beginnen en de Week van het brood tot een succes te maken”.
Samenwerking
De Week van het Brood wordt mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB), Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB), de Nederlandse Bakkerij Fabrikanten (NEBAFA) en diverse bakkerijfederaties uit België. De coördinatie van de Week van het Brood ligt bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC).