Bakkers in bedrijf - editie 6-2019

BIB 6-2019

Chocolade, wie is er niet gek op. Als reep, in bonbons, in koekjes en ijsjes: de hele wereld is zot op het bruine goedje. Vroeger was het een bijna onbetaalbaar luxe-product, maar eind 18e eeuw begon chocolade in prijs te dalen en konden ook gewone mensen genieten van de lekkernij. Chocolade is het thema van dit nummer van Bakkers in bedrijf.

In deze editie 

  • Chocolatemakers streeft naar écht eerlijk
  • Veganistische bonbons van Viola’s Patisserie
  • Let op de berekening van heffingen
  • Chocolade in Koeweit - Patissier Daniël Jongsma maakt dromen waar
  • Een kijkje in de Tony’s Chocolonely minifabriek
  • Van offline naar online - Vertel generaties jouw verhaal
  • Ondernemen in de Mall of the Netherlands

Rubrieken

  • De toekomst
  • Nieuws in beeld
  • Uit de branche
  • Vraagbaak NBC
  • Financieel
  • Column Beko
  • Beurzen
  • Column NBOV
  • Recept NPT
  • Boeken
In deze editie
"Chocolade is emotie"

"Chocolade is emotie"

Begin juni organiseerde Chocolaterie, het Belgische vakblad voor de chocolatier, de Belgium Chocolate Summit. Drie dagen lang ging het in Antwerpen over chocolade.

Veganistische bonbons van Viola’s Patisserie - ‘De lat ligt hoog’

Veganistische bonbons van Viola’s Patisserie - ‘De lat ligt hoog’

Viola’s Patisserie aan het Klein Tongelreplein in Eindhoven gebruikt alleen ingrediënten die puur natuur zijn. Als eerste Nederlander volgde Viola Cennini een opleiding veganistische chocolade maken aan de Callebaut Academy in het Britse Banbury. Viola’s veganistische taartjes en bonbons trekken veel nieuwe klanten.

Waterschapsbelasting bakkerijen soms verkeerd berekend - Let op de berekening van heffingen

Waterschapsbelasting bakkerijen soms verkeerd berekend - Let op de berekening van heffingen

U betaalt misschien te veel waterschapsbelasting, omdat sommige waterschappen ervan uitgaan dat bakkerijen al het gebruikte water lozen, terwijl een deel daarvan natuurlijk in de producten terechtkomt. Hoe zit dat?

Patissier Daniël Jongsma maakt zijn dromen waar - Chocolade in koeweit

Patissier Daniël Jongsma maakt zijn dromen waar - Chocolade in koeweit

Werken in Koeweit biedt patissier Daniël Jongsma oneindige mogelijkheden. Van bruiloften met 240 kilo bonbons tot het omgaan met Aziatische collega’s: het is één grote uitdaging. Precies wat hij graag wilde toen hij aan zijn buitenlandse avontuur begon.

Een kijkje in de Tony’s Chocolonely minifabriek - Chocola klaar terwijl je wacht

Een kijkje in de Tony’s Chocolonely minifabriek - Chocola klaar terwijl je wacht

“Waarom zouden mensen naar onze winkel komen? Albert Heijn verkoopt ons product immers ook”, vroegen ze zich af bij Tony’s Chocolonely. Hun antwoord: een minifabriek waar klanten hun gepersonaliseerde reep van de proceslijn af zien rollen.

Duurzaam op alle fronten

Duurzaam op alle fronten

Echt eerlijke en duurzame chocolade, bestaat dat eigenlijk? Als je afgaat op de verschillende certificaten die door producenten gevoerd worden, wel. Maar waar deze certificaten precies voor staan en of gemaakte claims daadwerkelijk gecontroleerd worden, blijft voor de consument ondoorgrondelijk. Daarom wil Chocolatemakers het anders doen.

Spreek generaties aan door ze jouw verhaal te vertellen - Van offline naar online

Spreek generaties aan door ze jouw verhaal te vertellen - Van offline naar online

In dit nummer staan we stil bij de tweede trend in brood: van offline naar online. Deze trend kan op twee manieren worden geïnterpreteerd, namelijk wie het koopt (oude vs. jongere generatie) en waar ze het kopen (in de winkel of via internet). Beide trends groeien en beide zijn de komende jaren bepalend in hoe en waar wordt gekocht. Deze ‘dubbele’ online...

Ondernemen in het modernste winkelcentrum van Nederland - ‘Hier versterken we elkaar’

Ondernemen in het modernste winkelcentrum van Nederland - ‘Hier versterken we elkaar’

In Leidschendam verrijst op dit moment een luxe, Amerikaans-geïnspireerd winkelcentrum. Terwijl elders op het terrein bouwvakkers nog hard aan het werk zijn om het betonnen skelet van winkelcentrum Leidsenhage om te toveren in de toekomstige ‘Mall of the Netherlands’, zijn de winkels van de versmarkt Fresh! al open. Hoe is het om te ondernemen in een...

Maak er chocola van

Maak er chocola van

‘Ik kan er geen chocola van maken.’ Een veelgebruikte uitdrukking over chocolade, dat vanwege de glans, maar ook vanwege de prijs, ook wel het ‘bruine goud’ wordt genoemd. Chocolade geldt op dit moment als een trendy en exclusief product, waaraan bijzondere eigenschappen worden toegedicht.

‘Chocolade gaat over design, vormgeving en smaak’

‘Chocolade gaat over design, vormgeving en smaak’

Lisa Matthijssen (25) werkt bij chocolatier Friandries in Tilburg als chocolatier en patissier. Het mooiste aan het vak vindt ze de creativiteit die ze erin kwijt kan. “Met chocolade kun je mousse, bonbons en hele bouwwerken maken. Als ik met dit product werk, komt mijn kunstzinnige kant naar boven.”